
Fot. Pexels
Spółka podała, że skonsolidowany zysk netto za II kw., oczyszczony z efektów odpisu wartości zapasów i należności, wyniósł 191,4 mln zł (spadek o 17 proc. r/r), a oczyszczona EBITDA wyniosła 214,7 mln zł w tym okresie (spadek o 8 proc. r/r).
Zysk operacyjny wyniósł 410,62 mln zł w I poł. wobec 260,76 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1087,3 mln zł w I poł. 2021 r. wobec 577,95 mln zł rok wcześniej.
– Grupa Mercator Medical zanotowała w pierwszej połowie 2021 roku ponad 1 087 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 88 proc. względem analogicznego okresu zeszłego roku. Równie mocny wzrost dotyczył rezultatów finansowych, oczyszczonych ze zdarzeń o charakterze jednorazowym – odpisów wartości zapasów i należności, związanych z historycznie wyższymi cenami rękawic jednorazowych niż obecnie (łącznie obniżyły raportowany wynik EBITDA w I połowie 2021 roku o około 96,3 mln zł, a zysk netto o około 77,6 mln zł). Skorygowany wynik EBITDA pierwszego półrocza 2021 to ponad 516 mln zł (+91 proc. r/r), a zysk netto 478 mln zł (+107 proc. r/r) – czytamy w komunikacie prasowym.
Wysokość odpisów wyniosła 85,95 mln zł w I poł. br. wobec 2,33 mln zł rok wcześniej.
– Dokonane odpisy odzwierciedlają dotychczasowe rynkowe spadki cen rękawic jednorazowych, dlatego też są pewnego rodzaju buforem dla wyników kolejnych okresów w odniesieniu do posiadanych już zapasów. Te z kolei musimy utrzymywać na poziomie zapewniającym obsługę zróżnicowanych klientów, gdyż jesteśmy liczącym się międzynarodowym dystrybutorem produktów ochrony osobistej i zamierzamy umacniać swoją pozycję w kolejnych okresach- powiedział członek zarządu ds. finansowych Witold Kruszewski, cytowany w komunikacie.
W I poł. 2021 roku, rentowność EBITDA segmentu produkcyjnego wzrosła do 70 proc., podczas gdy w segmencie dystrybucyjnym spadła do -4 proc. (dane nieoczyszczone o zdarzenia jednorazowe) wobec odpowiednio 49 proc. i 39 proc. rok wcześniej.
– W samym drugim kwartale segment produkcyjny utrzymał bardzo wysoką rentowność. Z kolei segment dystrybucyjny walczył o utrzymanie dodatnich marż i patrząc realnie – udało mu się to, gdyż po skorygowaniu o one-offy uzyskał dodatnią rentowność. Odpisy dotyczą bowiem potencjalnej przyszłej sprzedaży. Odpowiednie zespoły monitorują globalny rynek, w tym w kontekście kolejnych mutacji koronawirusa i jego fal w poszczególnych krajach oraz sterują tak sprzedażą, aby optymalizować biznes – powiedział dyrektor finansowy Michał Romański.
Jak zaznaczono, sygnalizowany przez spółkę wielokrotnie trend spadających cen rękawic skłania klientów do ostrożniejszych zakupów, widać też rosnącą podaż od konkurentów Mercatora.
– Sytuacja ta przełożyła się na spadek wolumenów sprzedaży, choć jednocześnie należy pamiętać o efekcie bazy sprzed roku, kiedy wyprzedawaliśmy zapasy na fali dynamicznych zwyżek cen rękawic. Obecnie pozostajemy pod presją otoczenia spadających cen rynkowych, co wywiera szczególną presję na segment dystrybucyjny – powiedział także Kruszewski.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I-II kw. 2021 r. wyniosła 17,36 mln zł wobec 82,49 mln zł zysku rok wcześniej.
W I kw. 2021 roku została rozpoczęta budowa trzeciej fabryki rękawic jednorazowych o zakładanych zdolnościach produkcyjnych ponad 0,8 mld sztuk rocznie (uruchomienie pierwszych linii produkcyjnych spodziewane jest na przełomie 2021/2022). Wraz z dystrybucją rękawic kupowanych od zewnętrznych dostawców łączny potencjał sprzedażowy Grupy Mercator Medical można szacować na ponad 6 mld rękawic rocznie, przypomniano.
Grupa Mercator Medical podaje, że jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Należy do niej zakład produkcyjny w Tajlandii. Grupa działa globalnie w ponad 50 krajach. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,83 mld zł w 2020 r.