
Fot. mat. własne/StockWatch
W czwartek w warszawskim kampusie CD Projektu odbędzie się Dzień Inwestora z okazji premiery Phantom Liberty, dodatku do Cyberpunka 2077. Podczas wydarzenia spółka zaprezentuje Widmo Wolności z perspektywy produkcyjnej oraz gameplayowej i technologicznej, a także podsumuje premierę dodatku pod kątem biznesowym. Inwestorzy liczą przede wszystkim na dane dot. sprzedaży dodatku i wersji podstawowej gry. Według niedawnej ankiety Bloomberga analitycy zakładają, że do końca roku CD Projekt sprzeda między 3 a 4,5 mln kopii dodatku do Cyberpunka. Na weryfikację tych prognoz trzeba jeszcze poczekać. StockWatch.pl przepytał rynkowych ekspertów, czym na czwartkowym evencie pochwali się branżowy gigant po blisko 10 dniach od premiery Phantom Liberty.
CD Projekt sprzedał 25 mln kopii Cyberpunka 2077
Analitycy są niemal pewni, że studio w czwartek pochwali się, że podstawowa wersja gry przekroczy 25 mln sprzedanych kopii. Przypomnijmy, pod koniec września 2022 r. CD Projekt informował, że Cyberpunk 2077 rozszedł się w nakładzie 20 mln egzemplarzy.
– Zakładam, że CD Projekt zaraportuje między 2 a 3 mln sprzedanych egzemplarzy Phantom Liberty. Byłoby to spójne z naszymi prognozami na ten rok, gdzie spodziewamy się sprzedaży na poziomie około 4,8 mln egzemplarzy w całym 2023 r. Jeśli chodzi o „podstawkę”, to liczę, że CD Projekt ogłosi, że Cyberpunk przekroczył poziom 25 mln sprzedanych kopii – powiedział w rozmowie z StockWatch Tomasz Rodak, analityk DM BOŚ.
– Mój bazowy scenariusz zakłada, że CD Projekt w swoim podsumowaniu premiery ogłosi, że w Cyberpunk 2077 grało już ponad 25 mln graczy, a w Widmo wolności – ponad 2 mln graczy – prognozuje Piotr Poniatowski, analityk BM mBanku.
– Według moich szacunków, Cyberpunk 2077 od momentu wypuszczenia aktualizacji 2.0 sprzedał się w nakładzie 0,9 mln egzemplarzy, a Phantom Liberty od swojej premiery rozszedł się w nakładzie 3 mln sztuk. Zakładam, że w całym III kwartale CD Projekt sprzedał ok. 1,7-1,8 mln egzemplarzy podstawki i ok. 2,5 mln DLC – mówi Krzysztof Tkocz, analityk DM BDM.
Nieco większym optymistą jest Michał Wojciechowski, analityk IPOPEMA Securities. Jego zdaniem, Phantom Liberty mógł się sprzedać nawet w nakładzie 4 mln egzemplarzy, a podstawka przebiła już poziom 26 mln kopii.
– Spodziewam się, ze CD Projekt przedstawi zaokrąglone liczby, bez wartości po przecinku. Według moich prognoz, Phantom Liberty sprzedał się w nakładzie między 3 a 4 mln egzemplarzy, a podstawka przebiła 26 mln kopii od swojej premiery – uważa Michał Wojciechowski, analityk IPOPEMA Securities SA.
Ile kosztował Phantom Liberty?
Maria Mickiewicz z WOOD & Co. liczy, że podczas wydarzenia CD Projekt nie tylko podzieli się wynikami sprzedaży Phantom Liberty, ale także rzuci nieco światła na jego budżet produkcyjny.
– Nad dodatkiem przez spory czas pracowało nawet do 350 osób, to według naszych szacunków zdecydowanie najdroższy dodatek w historii spółki. Szacuję, że jego produkcja mogła pochłonąć ponad 200 mln zł. Jeśli chodzi o liczbę sprzedanych kopii Phantoma, to nasze prognozy sprzed roku zakładają 2,5 miliona kopii. To konserwatywne założenie, ponieważ nie uwzględnia pozytywnego flow po premierze, czyli ciepłych recenzji i peaku graczy. Sama podstawka powinna przekroczyć 25 mln sprzedanych egzemplarzy – wylicza Maria Mickiewicz, analityczka WOOD & Co.

Źródło: Steamdb.info
Jak zaznacza Piotr Bogusz z Erste Securities Polska, istotnym wątkiem podczas Dnia Inwestora będzie temat Transformacji RED 2.0 i perspektywy produkcyjnej.
– Podczas Dnia Inwestora powinniśmy usłyszeć nie tylko to, jak od kuchni powstawał Phantom Liberty, ale także to, jak zmienił się sam proces produkcyjny. Jestem bardzo ciekaw, jak wprowadzone zmiany m.in. kwestia silnika, filozofii Agile – przełożą się na czas produkcji kolejnych tytułów – zauważa Piotr Bogusz, analityk Erste Securities Polska.
Dodatek Widmo Wolności zadebiutował 26 września. W dzień premiery wersja podstawowa gry wskoczyła na 1. miejsce na liście Globalnych Bestsellerów Steama, a dodatek na 2. Tydzień po premierze gra zajmuje 6. miejsce, a DLC jest na 8. pozycji. Pierwsze płatne rozszerzenie zostało ciepło przyjęte przez graczy. Na samym Steamie w dniu premiery peak graczy wynosił ok. 250 tys., a w weekend po premierze wrósł do blisko 275 tys. Tydzień po premierze liczba graczy ustabilizowała się w okolicach 200 tys., co wciąż jest niemal dziesięciokrotnością tego, co przed aktualizacją 2.0 i premierą Phantom Liberty.
Warto także wspomnieć o ocenach gry. W serwisie Metacritic średnia ocen recenzentów jest bardzo wysoka i wynosi 89/100 na PC, 90/100 na Xboksie i 88/100 na Play Station 5. Co ciekawe blado w tym porównaniu wypada ocena graczy w tym serwisie. Na wszystkich platformach średnia ocen graczy wynosi zaledwie 67 na 100 punktów. Na Steamie Phantom Liberty uzbierało ponad 6.300 recenzji z czego 88 proc. jest pozytywnych. Podstawowa wersja gry zanotowała mocny wzrost liczby recenzji w okresie premiery dodatku. Dziennie przybywało blisko 1-2 tys. recenzji. W ostatnich 30 dniach Cyberpunk 2077 otrzymał ponad 21. tys recenzji z czego 87 proc. jest pozytywnych.
Mimo udanej premiery dodatku, akcjonariusze CD Projektu mogą czuć niedosyt. Od momentu wydania Phantom Liberty akcje warszawskiego studia potaniały o blisko 13 proc. Spadek byłby jeszcze większy, ale we wtorek notowania odbiły o ok. 7 proc. W środę po południu akcje CD Projektu drożeją o 0,2 proc. do 129,35 zł.