
(Fot. spółka)
– Zysk netto Grupy Eurocash [ogółem] osiągnął poziom 144,7 mln zł i wzrósł r/r o 62 proc., do czego przyczynił się wzrost efektywności Grupy – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
Zysk operacyjny wyniósł 435,99 mln zł wobec 403,73 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 1065,5 mln zł wobec 1000,3 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 32 451,96 mln zł w 2023 r. wobec 30 857,66 mln zł rok wcześniej.
– Przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash wyniosły w 2023 r. 32 452 mln zł, o 5,2 proc. więcej niż w poprzednim roku. Marża brutto Grupy Eurocash w 2023 roku zmniejszyła się o 0,13 pkt proc. r/r i wyniosła 13,6 proc. – czytamy dalej.
Sprzedaż towarów segmentu Hurt w 2023 r. wyniosła 23 411,3 mln zł i wzrosła o 5 proc. r/r. EBITDA segmentu wyniosła w ub.r. 841,9 mln zł w porównaniu do 813,3 mln zł w 2022 r. Za wzrost EBITDA w 2022 r. odpowiadał wzrost sprzedaży w większości formatów dystrybucji.
– Dynamika sprzedaży LFL dla stałej liczby hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry wyniosła -4,5 proc. w 2023 r. – napisano dalej.
Liczba hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry na koniec roku 2023 wyniosła 177. Liczba sklepów partnerskich oraz franczyzowych zorganizowanych przez spółki zależne od Grupy Eurocash (Groszek, Euro Sklep, Lewiatan, PSD) wyniosła 5 797 placówek na koniec 2023 r.
– Sprzedaż towarów realizowana przez segment Detaliczny osiągnęła w 2023 r. poziom 7 995,1 mln zł, co oznacza wzrost o 4,2 proc. r/r. EBITDA segmentu wyniosła w 2023 r. 399,1 mln zł w porównaniu do 375,9 mln zł w 2022 roku – czytamy także.
Sprzedaż detaliczna realizowana przez sklepy Delikatesy Centrum w ujęciu LFL w 2023 r. wzrosła o 4,6 proc. Dynamika sprzedaży dla stałej liczby sklepów Inmedio wyniosła 12,4 proc. w 2023 r/r.
Liczba wszystkich sklepów na koniec 2023 r. wyniosła 1 511, w tym 1 464 sklepy prowadzone pod marką Delikatesy Centrum. Łączna liczba kiosków Inmedio na koniec roku 2023 wyniosła 432 sklepów.
– Sprzedaż towarów realizowana przez segment Projekty w 2023 r. wyniosła 924,6 mln zł w porównaniu do 761,4 mln zł w 2022 roku. Poza organicznym wzrostem sprzedaży istotny wpływ na jej zwiększenie miała ekspansja sieci Duży Ben (411 mln zł sprzedaży) oraz supermarketu online Frisco (434 mln zł sprzedaży) – napisano także w sprawozdaniu.
Duży Ben zakończył 2023 rok z 421 lokalizacjami wobec 305 rok wcześniej.
EBITDA segmentu Projekty wyniosła w 2023 r. -33,4 mln zł w porównaniu do -51,7 mln zł w 2022. Negatywny wpływ na wyniki miały dalsze koszty ekspansji sieci Frisco i Duży Ben, podano dalej.
W samym IV kw. 2023 r. zysk EBIT Grupy Eurocash wyniósł 167,8 mln zł (wobec 165,5 mln zł zysku rok wcześniej), zysk EBITDA sięgnął 326,1 mln zł (wobec 308,1 mln zł zysku rok wcześniej) przy 7 890,8 mln zł przychodów ze sprzedaży towarów (wobec 8 181,9 mln zł rok wcześniej).
W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2023 r. wyniósł 121,78 mln zł wobec 171,23 mln zł zysku rok wcześniej.
Eurocash miał szacunkowo 139 mln zł zysku EBITDA w I kw. 2024 r., spadek o 16 proc. r/r
Eurocash odnotował 139 mln zł skonsolidowanego zysku EBITDA w I kw. 2024 r. wobec 165 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka, prezentując szacunkowe wyniki.
– Szacunkowy wynik EBITDA wyniósł 139 mln zł i był niższy o ok. 26 mln w porównaniu z I kwartałem 2023 r. na co wpływ miały m.in. efekt podwyższenia płacy minimalnej od początku 2024 r. oraz jednorazowe koszty związane z restrukturyzacją zatrudnienia poniesione w I kw. 2024, które sięgnęły 11 mln zł – czytamy w komunikacie.
Przychody ze sprzedaży w I kw. br. wyniosły 7 590 mln zł wobec 7 588 mln zł rok wcześniej.
– Przychody ze sprzedaży kształtowały się na zbliżonym poziomie do I kwartału ubiegłego roku. Na niską dynamikę wzrostu sprzedaży wpływ miał między innymi spadek dynamiki cen żywności, które w I kwartale 2024 wzrosły o 2,6 proc. w porównaniu z 1 kwartałem 2023 r. (wg. danych GUS) – czytamy dalej.
Wzrost sprzedaży LFL w sieci Delikatesy Centrum wyniósł w I kwartale br. (+5 proc.).
Sieć Duży Ben zanotowała wzrost sprzedaży na poziomie 32 proc., a wzrost sprzedaży Frisco w I kw. 2024 r. sięgnął 20 proc. r/r.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksów mWIG40.