suxaswzx
Advertisement
PARTNER SERWISU
vfxlgixe

Chude kwartały przed ZUE. Worek z kontraktami kolejowymi powinien otworzyć się już jesienią

Omawiane walory:

Słabsza koniunktura na polskim rynku budownictwa infrastrukturalnego przełożyła się na spadek portfela zamówień grupy ZUE. Poprawy koniunktury i pozytywnych impulsów dla kursu akcji ZUE można spodziewać się jesienią 2024 r.

zue, wyniki, kontrakty, prognozy, backlog, kolej, 2024

Chude kwartały przed ZUE. Worek z kontraktami kolejowymi powinien otworzyć się już jesienią

W I kwartale br. przychody grupy ZUE wyniosły 316,1 mln zł i były o 27 proc. wyższe niż rok wcześniej. Zysk z działalności operacyjnej poskoczył r/r z 1,9 mln zł do 5,7 mln zł. Na tym tle blado wypadł zysk netto, który w I kwartale wyniósł zaledwie 932 tys. zł wobec 1,1 mln zł rok wcześniej.

Spodziewany spadek przychodów

Jak zaznaczają analitycy, wyniki za I kwartał 2024 r. do poziomu EBIT wypadły na plus, głównie ze względu na zaksięgowanie wysokich przychodów z jednego z dużych kontraktów. Natomiast wynik netto okazała się nieco słabszy r/r, z uwagi na wysokie koszty finansowe i podatek. Zdaniem Dariusza Nawrota, analityka Noble Securities, w kolejnych kwartałach ZUE będzie raportować niższe r/r przychody i zyski.

– Jeżeli chodzi o zyski i przychody to pierwszy kwartał 2024 r. dla grupy ZUE wypadł przyzwoicie, ale kolejne kwartały będą słabsze, ponieważ portfel zamówień będzie się w najbliższych kwartałach obniżał. W 2023 r. ZUE miało bardzo wysokie przychody i zyski, podbite zdarzeniami jednorazowymi, których w 2024 r. nie będzie. Patrząc na najbliższe trzy kwartały spodziewam się, że wyniki będą słabsze r/r pod względem przychodów i zysków – mówi dla StockWatch.pl Dariusz Nawrot, analityk Noble Securities.

zue, przychody

Przychody ze sprzedaży ZUE w ujęciu kwartalnym. Źródło: Opracowanie własne/StockWatch.pl

>> Analitycy StockWatch.pl co roku publikują kilkaset analiz raportów spółek notowanych na GPW >> Sprawdź listę aktualnych omówień i dołącz do grona stockwatcherów

Spadku przychodów spodziewają się również inni analitycy, ale zwracają uwagę także na inne kwestie.

– W pierwszym kwartale 2024 r. był niewielki spadek zysku netto, ale zysk z działalności operacyjnej był dużo wyższy. Taka sytuacja była wynikiem dużych kosztów finansowych i dużej stopy podatku dochodowego. Zakładam, że drugi kwartał był lepszy rdr. W drugim półroczu 2024 r. wyniki na poziomie przychodów rdr mogą być nieco słabsze ze względu na wysoką bazę w 2023 r., ale na poziomie marży może być nawet lepiej. Być może trudno będzie powtórzyć czwarty kwartał 2023 r., który był bardzo mocny, ale generalnie nie będą to złe wyniki – komentuje dla StockWatch.pl Krzysztof Pado, analityk Domu Maklerskiego BDM.

zue, wyniki, 2024

Źródło: DM BDM S.A., spółka

Pytania się rodzą o to, co będzie w 2025 r. i 2026 r.

– Portfel zleceń spada, sytuacja na rynku budowlanym jest taka, że jak pojawią się przetargi to będzie w nich startowało wiele firm, nie tylko ZUE, jest więc pytanie, jakie będą marże na kontraktach zdobywanych w drugim półroczu 2024 i w 2025 r. – dodaje Krzysztof Pado.

W drugiej połowie roku ma być lepiej

ZUE, podobnie jak inne spółki budowlane, skarży się na brak przetargów ogłaszanych w sektorze kolejowym i miejskim. W raporcie za pierwszy kwartał 2024 r. ZUE czytamy, że jeśli chodzi o podaż nowych zleceń, to zarówno rynek kolejowy jak i miejski jest obecnie w fazie spowolnienia. Stan ten wynika z stagnacji w zakresie pozyskiwania środków unijnych, która miała miejsce w ostatnich latach. Po formalnym odblokowaniu części środków z UE, rynek oczekuje, że nastąpi ożywienie w drugiej połowie 2024 r. Na spowolnienie na rynku kolejowym ma również wpływ rewizja Krajowego Programu Kolejowego, programu Kolej+, a także trwające analizy CPK w zakresie komponentu kolejowego (również analizowane są nowe warianty inwestycji).

– Powyższe czynniki przekładają się na znaczne zwiększenie ilości oferentów i silną konkurencję cenową w postępowaniach ofertowych – informuje ZUE.

Spółka ma relatywnie niewielki portfel zamówień, który na koniec pierwszego kwartału 2024 r. był na poziomie 1,64 mld zł. – to spadek o 1 proc. r/r i o 5 proc. w porównaniu do wcześniejszego kwartału.

– Portfel zamówień ZUE zaczął spadać już od trzeciego kwartału 2023 r., kiedy osiągnął szczytową wartość. Spółka w ostatnich miesiącach nie raportowała większych nowych kontraktów – przypomina Krzysztof Pado.

Ostatni duży kontrakt, o którym ZUE informowało, to zawarta w lutym 2024 r. umowa z Tramwajami Warszawskimi na budowę trasy tramwaju szybkiego od ul. Kasprzaka do Wilanowa na odcinku od Dworca Zachodniego do węzła z ul. Grójecką. Wartość netto umowy to 294,8 mln zł, z czego udział ZUE wynosił 50 proc.

W drugim kwartale ZUE nie raportowało istotnych zleceń, więc można wnioskować, że portfel zamówień będzie spadał. Wynika to z tego, że przetargów na rynku kolejowym i miejskim jest mało, są jedynie podpisywane umowy, gdzie przetargi były ogłoszone w 2023 r.

Nowych przetargów, zarówno w segmencie kolejowym jak i miejskim, można spodziewać się najwcześniej we wrześniu 2024 r.

– Spodziewam się, że PKP PLK będzie ogłaszać przetargi po wakacjach i od września będzie widać pod tym względem zwiększoną aktywność. Jak się pojawią przetargi, to będzie kilka tygodni na rozpatrywanie ofert, potem spółki będą się odwoływać, więc zakładam, że podpisywania nowych umów z PKP PLK można spodziewać się w pierwszym i drugim kwartale 2025 r. Jeżeli te kontrakty zostaną pozyskane, to część z nich zapewne będzie w formule „zaprojektuj i buduj”, co zacznie się pozytywnie przekładać na wyniki najwcześniej w drugiej połowie 2025 r. – wylicza Dariusz Nawrot.

Innym segmentem, gdzie działa ZUE jest rynek miejski i tramwaje.

– Skoro do wakacji tych przetargów nie było wiele, to myślę, że zwiększona aktywność przetargowa po stronie samorządów będzie po wakacjach – dodaje Dariusz Nawrot.

Rumuńska deska ratunku

ZUE jako jedna z niewielu polskich spółek działa także na rynkach zagranicznych. Od kwietnia 2023 r. realizuje kontrakty w Rumunii, co pozwala trochę zmniejszyć zależność od koniunktury na rynku polskim.

– Zobaczymy jak te kontrakty się skończą, teraz są w ok. połowie realizacji. Historia polskich spółek budowlanych pokazuje, że na rynkach zagranicznych są duże ryzyka i często spółki rezygnowały z tych kierunków, np. Torpol był w Norwegii a ZUE realizowało zamówienie na Słowacji. Moim zdaniem polskie spółki powinny wychodzić za granicę, szczególnie do krajów ościennych. Obecnie pozytywnie oceniam, że ZUE wyszło na zagraniczne rynki, ale z finalną oceną należy poczekać do zakończenia pierwszych dużych kontraktów w Rumunii – podkreśla Krzysztof Pado.

Zdaniem Dariusza Nawrota, zagraniczne kontrakty to niezbędne ryzyko, jakie spółki muszą podjąć, by przetrwać okres spowolnienia w Polsce.

– Moja ocena jest taka, że ZUE wolałoby realizować kontrakty w Polsce, gdzie ma dobrze rozpoznany rynek. Spółka zaczęła startować w przetargach na rynkach zagranicznych ponieważ w Polsce tych kontraktów wiele nie było, to trochę jest deska ratunku. Dla polskich firm budowlanych bezpieczniej jest, jeżeli będą realizować kontrakty w Polsce, bo ten rynek dobrze znają a rynki zagraniczne wiążą się z ryzykami – komentuje Dariusz Nawrot.

ZUE zaczęło realizować kontrakt w Rumunii w kwietniu 2023 r. Wspólnie z rumuńskim partnerem powołane zostało konsorcjum, które realizuje umowy pozyskane w kwocie ok. 0,9 mld zł, z czego 50 proc. przypada na ZUE. W ocenie grupy ZUE, ten rynek ma dobre perspektywy, m.in. dzięki otwartej drodze do finansowania z UE, które efektywnie pozyskuje. Grupa chce się tam rozwijać i wzmacniać swoją pozycję nie tylko na rynku kolejowym.

ZUE w 2023 r. weszło również na rynek łotewski realizując zadanie na rynku tramwajowym. Grupa ZUE przygotowuje się do ofertowania na zagranicznych rynkach także w przyszłości.

– Naszym celem jest stałe poszerzanie ekspozycji na rynki zagraniczne. Dążymy do stworzenia grupy z potencjałem operowania długoterminowo na kilku rynkach geograficznych równocześnie. Już działamy w ten sposób z dobrym efektem. Interesują nas głównie rynki UE – zapowiedział Wiesław Nowak, prezes ZUE.

Nadzieja w segmencie drogowym

ZUE z nadzieją patrzy także na rynek drogowy. Pod koniec 2022 r. przejęto spółkę Energopol, specjalizującą się w budowie i modernizacji dróg, mostów oraz infrastruktury towarzyszącej.

– Poza naszymi głównymi rynkami, czyli kolejowym oraz tramwajowym, spodziewamy się także wzrostu możliwości dla naszej drogowej spółki Energopol. Rynek drogownictwa lokalnego jest stabilny podażowo, a dodatkowo jest wspierany m.in. przez Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. Oprócz pozyskiwania i realizacji nowych kontraktów, koncentrujemy się również na rozwijaniu zdolności realizacyjnych Energopolu na przyszłe lata. Chcemy, żeby Energopol był silnym ogniwem Grupy ZUE, generującym wzrost przychodów i zyski na miarę swojego potencjału – przekonywał Wiesław Nowak.

Duże wahania kursu i wzrost dywidendy

W ostatnich tygodniach kurs ZUE podlegał dość mocnym wahaniom. Analitycy spodziewają się stabilizacji notowań

– W najbliższym czasie na akcjach ZUE zakładałbym trend boczny z lekką tendencją spadkową. W poprzednich 2-3 tygodniach mieliśmy odbicie kursu w związku z zapowiedziami budowy CPK i komponentu kolejowego w postaci linii Y. Wówczas wszystkie spółki zajmujące się budownictwem kolejowym zyskały na wartości, wśród nich było ZUE. Jesienią kursy akcji spółek zajmujących się budownictwem kolejowym, będą się zachowywać lepiej, ponieważ inwestorzy będą patrzeć na długoterminowe perspektywy. A te z portfelem zamówień w 2025 r. będą się wyraźnie poprawiać – zaznacza Dariusz Nawrot z Noble Securities.

>> ZOBACZ TAKŻE: 4 spółki budowlane, które zacierają ręce po ogłoszeniu budowy CPK

Inni analitycy także nie spodziewają się wielkich zmian w zachowaniu notowań ZUE.

– Moja rekomendacja dla akcji ZUE wydana 22 kwietnia to „trzymaj”, cenę docelową określiłem na 11,1 zł. Nie przewiduję na ten moment większych ruchów na kursie ZUE. Na spółce jest stosunkowo niski obrót i wpływ takich informacji, jak te dotyczące CPK, będzie widoczny na zachowaniu akcji. Kurs waha się w granicach 10-12 zł, płynność jest niska, więc nie można wykluczyć ok. 10 proc. ruchów w tym obszarze – podsumowuje Krzysztof Pado z BDM.

Inwestorzy mogą jeszcze liczyć na dywidendę z ZUE. Walne zgromadzenie ZUE 7 czerwca zdecydowało o wypłacie dywidendy za 2023 r. w wysokości 4,78 mln zł, co daje 0,21 zł na akcję. Dzień ustalenia prawa do dywidendy ustalono na 12 września, a wypłata planowana jest na 27 września. W 2023 r. ZUE wypłaciło 0,07 zł dywidendy na akcję.

zue, dywidendy

Kalendarium dywidend ZUE. Źródło: StockWatch.pl

➡ Spółki dywidendowe – kalendarium, kwoty, wiadomości i komunikaty dotyczące dywidend w jednym miejscu ➡ Sprawdź!

Głównym przedmiotem działalności grupy kapitałowej ZUE jest projektowanie oraz realizacja, w formule generalnego wykonawstwa, kompleksowych usług budowy i modernizacji linii tramwajowych oraz kolejowych, wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Spółka jest notowana na GPW od 2010 r. Skonsolidowane przychody ZUE wyniosły 1 484,1 mln zł w 2023 r.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • Prognozy wyników dla trzech spółek z sektora budownictwa infrastrukturalnego

    Sezon wyników za II kwartał wśród spółek realizujących kontrakty dla sektora publicznego w obszarze infrastruktury transportowej, energetycznej i kolejowej zapowiada się niezwykle ciekawie. Analitycy Domu Maklerskiego BDM sprawdzili co mogą zaprezentować w tym roku Torpol, ZUE i Elektrotim.

  • ZUE: Zysk netto spółki w I półroczu 2025 r. wyniósł 6,1 mln zł przy spadku przychodów

    ZUE zakończyło pierwsze półrocze 2025 r. z jednostkowym zyskiem netto na poziomie 6,1 mln zł, wobec 7,2 mln zł rok wcześniej. Spadkowi zysku towarzyszył wyraźny spadek przychodów, ale spółka podkreśla poprawę rentowności względem I kwartału.

  • ZUE zaskakuje wysoką stratą w I kwartale 2025. Portfel zamówień nadal solidny

    Grupa ZUE rozpoczęła 2025 rok od pogorszenia wyników finansowych. Spółka zanotowała 4,8 mln zł straty netto, podczas gdy rok wcześniej wypracowała niewielki zysk. Przychody spadły o 40 proc. rdr, a zysk operacyjny zamienił się w stratę. Mimo trudnego kwartału spółka dysponuje solidnym portfelem zamówień i aktywnie walczy o nowe kontrakty w Polsce i Rumunii.

  • ZUE miało wstępnie 10,8 mln zł zysku netto w 2024 r.

    ZUE miało 10,8 mln zł skonsolidowanego zysku netto w 2024 r. wobec 21,1 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka, powołując się na wstępne dane. Kurs akcji spółki spada w poniedziałek po południu o ponad 2 proc.

  • Akcje ZUE pędzą w dwucyfrowym tempie. Wyniki mają dojechać w 2026 r.

    Wyniki ZUE za 2024 r. będą chude, a za 2025 r. nawet chudsze. Mimo to w ciągu ostatnich trzech miesięcy akcje spółki podrożały o 60 proc. Zapytaliśmy rynkowych ekspertów, skąd tak mocne przyspieszenie na kursie i jak ono koresponduje z perspektywami branży budownictwa kolejowego.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat