
(Fot. Budimex)
– Szacunkowe skonsolidowane przychody za IV kwartał 2024 roku wyniosły 2,6 mld zł, a zysk operacyjny 235 mln zł. Skonsolidowany zysk netto uzyskany w IV kwartale 2024 roku był niższy o 114 mln zł (-40 proc.) w porównaniu do analogicznego kwartału 2023 roku, w którym odnotowano istotne, niecykliczne zdarzenia wpływające pozytywnie na wynik finansowy – czytamy w komunikacie.
Szacunkowe skonsolidowane przychody za 2024 rok wyniosły 9,1 mld zł, a zysk operacyjny 744 mln zł. Wartość kontraktów podpisanych przez Grupę Budimex w 2024 wyniosła 12,6 mld zł.
– Wyniki odbieramy negatywnie. Ze względu na wysoką bazę z 4Q’23 (rekordowe zyski dzięki waloryzacjom kontraktów drogowych przez GDDKiA) spodziewaliśmy się wyraźnie gorszych wyników r/r. Opublikowane wyniki na poziomie skonsolidowanych przychodów są jednak niższe o 4 proc. od naszej prognozy, a skonsolidowany zysk netto aż o 20 proc. niższy. Co ciekawe EBIT jest całkowicie zgodny z naszą prognozą. To sugeruje, że marża brutto na sprzedaży mogła być nawet nieco wyższa od naszych szacunków. Saldo finansowe prawdopodobnie było niższe od naszej prognozy (szacowaliśmy je na +22 mln zł, w 3Q’24 było +11 mln zł). Główną przyczyną dużego odchylenia na zysku netto w dół prawdopodobnie był wysoki podatek CIT – zakładaliśmy, że po relatywnie wysokiej stopie podatkowej w pierwszych 3 kwartałach 2024 r. (24 proc.), w 4Q’24 nastąpi odwrócenie tej negatywnej tendencji – założyliśmy 16,5 proc. CIT. Efektywna stopa podatku dochodowego w 4Q’24 prawdopodobnie była jednak wysoka, zbliżona do 30 proc. Poziom gotówki netto na koniec roku również okazał się niższy od naszych szacunków – prognozowaliśmy 3,8 mld zł (a było 3,1 mld zł). Lekko pozytywnym elementem jest wysoki portfel zamówień – szacowaliśmy go na 15,9 mld zł, a wyniósł rekordowe 17,8 mld zł (15,8 mld zł na koniec 3Q’24) – skomentował Dariusz Nawrot, analityk Noble Securities.
Backlog Grupy Budimex wzrósł r/r do 17,8 mld zł na koniec 2024 r.
Portfel zamówień do realizacji Grupy Budimex osiągnął wartość 17,8 mld zł na koniec 2024 r. wobec 13,1 mld zł rok wcześniej. Pozycja gotówkowa netto grupy na koniec ub.r. wyniosła 3,1 mld zł.
– Od lat sukcesywnie angażujemy się w nowe segmenty biznesowe, co przekłada się na stabilny portfel zamówień, oparty zarówno na kontraktach realizowanych w Polsce, jak i zagranicą. Na koniec ubiegłego roku osiągnął on rekordową wartość blisko 17,8 miliardów złotych (vs 13,1 mld złotych na koniec 2023 roku), co zabezpiecza front robót na większość 2025 roku oraz zapewnia nam fundamenty działalności na kolejne 3-4 lata – czytamy w komunikacie.
Budimex w IV kwartale 2024 podpisał roku nowe umowy o wartości 4,3 mld zł, a w całym 2024 r. mimo trudnej sytuacji rynkowej, zakontraktował inwestycje na wartość 12,6 mld zł, wskazano w informacji.
– Najwięksi zamawiający publiczni ogłosili pod koniec 2024 roku zaplanowane przetargi o wartości 23 mld zł, co dla spółki jest kolejną perspektywą dla rozwoju swojej działalności. Równocześnie plany wydatków na cały 2025 r. w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) to zgodnie z deklaracjami wartość sięgająca 33,5 mld zł – czytamy dalej.
Budimex podkreślił też, że bierze aktywny udział w największych i najbardziej strategicznych inwestycjach naszego regionu: CPK, Elektrownia Jądrowa w Choczewie, Rail Baltica na Łotwie i w Estonii.
Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. W 2023 r. miał 9,8 mld zł skonsolidowanych przychodów.