
Fot. CPK
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ogłosił, że w 2025 roku planuje dalsze prace nad Zintegrowaną Siecią Kolejową (ZSK), co ma doprowadzić do ostatecznego doprecyzowania Podprogramu Kolejowego w ramach programu CPK oraz do podpisania umowy inwestycyjnej z Polskimi Portami Lotniczymi.
– W kolejnych krokach przewidzianych na rok 2025 znajdują się m.in. dalsze prace nad Zintegrowaną Siecią Kolejową, co pozwoli na ostateczne doprecyzowanie Podprogramu Kolejowego CPK oraz podpisanie umowy inwestycyjnej z Polskimi Portami Lotniczymi mającej na celu doprecyzowanie modelu finansowego i organizacyjnego Lotniska CPK – czytamy w opracowaniu „Nowa droga CPK”.
CPK podkreśla, że rozwój sieci kolejowej zostanie dostosowany do realnych potrzeb mieszkańców i regionów, a podejmowane działania mają charakter analityczny i konsultacyjny.
– Rozwój kolei musi być dostosowany do rzeczywistych potrzeb mieszkańców. W ramach projektu ZSK uwzględnimy dane i analizy, w tym wskazywane potrzeby regionów. Takie podejście pozwoli ocenić zasadność i priorytety dalszych prac w sposób uporządkowany, analityczny i konsultacyjny. Dzięki temu powstanie spójny i stabilny plan rozwoju infrastruktury kolejowej dla Polski – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. kolejowych.
W ramach przeglądu komponentu kolejowego CPK wskazano, że pierwotne harmonogramy zakładające budowę ok. 2000 km linii kolejowych były zbyt napięte i nie przewidywały wystarczających buforów czasowych. Największym wyzwaniem okazał się etap budowy, który wymaga racjonalizacji i priorytetyzacji inwestycji, m.in. z uwagi na ograniczone możliwości finansowania.
Wśród inwestycji priorytetowych wskazano realizację linii „Y”, łączącej Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań. Dla linii o ograniczonym prognozowanym ruchu pasażerskim rekomendowane jest zakończenie prac przygotowawczych na etapie umożliwiającym ich racjonalne zawieszenie i ewentualny powrót do projektu w przyszłości.
Dokument podkreśla także potrzebę zwiększenia dostępu do finansowania – zarówno krajowego, jak i unijnego – oraz konieczność pogłębienia współpracy z wykonawcami infrastruktury.
– Realizacja ambitnego planu CPK wymaga również zwiększenia dostępu do źródeł finansowania – zarówno krajowych, jak i unijnych. Rekomenduje się także pogłębienie dialogu z rynkiem wykonawców, aby odpowiednio przygotować sektor budowlany do skali planowanych przedsięwzięć i zapewnić efektywność ich wdrażania. Wszystkie te działania mają na celu zapewnienie skutecznej, skoordynowanej realizacji kolejowego komponentu CPK w nadchodzących latach – czytamy w dokumencie.
Współpraca CPK z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Instytutem Rozwoju Miast i Regionów, pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury, ma zaowocować rekomendacjami dla Rady Ministrów w sprawie długofalowego planu rozwoju kolei. Projekt oparty będzie o model policentryczny, biorąc pod uwagę krajowe potoki pasażerskie i konieczność równomiernego rozwoju infrastruktury także w mniej zurbanizowanych obszarach.
W raporcie przypomniano także o decyzji z listopada 2024 roku o podniesieniu planowanej prędkości eksploatacyjnej linii „Y” z 250 km/h do 350 km/h. Zmiana ta ma na celu maksymalne skrócenie czasu podróży między największymi aglomeracjami i pełne wykorzystanie potencjału kolei dużych prędkości.
Dokument „Nowa droga CPK” powstał w 2025 roku i stanowi podsumowanie audytów wewnętrznych z poprzedniego roku oraz prezentuje zaktualizowane podejście do rozwoju CPK, budowy lotniska i sieci kolejowej.