Zarząd Actionu ostatecznie zarekomendował by z zysku osiągniętego w 2013 roku dywidenda była niższa od ubiegłorocznej, kiedy płacono 1,50 zł na akcję. Dystrybutor IT na początku roku dawał do zrozumienia, że może wypłacić 2 zł. Jednak później sytuacja się zmieniła, gdyż władze spółki zapowiedziały chęć emisji akcji na potrzeby rozwoju działalności w Niemczech. W związku z tym zarząd chciał zatrzymać zysk w spółce. Wtorkowe walne w tej sprawie zostało przerwane, a termin następnego posiedzenia wyznaczono na 16 kwietnia.>> Komunikat wraz z raportem znajdziesz tutaj.
Action równolegle z rekomendacją wypłaty dywidendy przedstawił sprawozdanie finansowe. W IV kwartale spółka wypracowała 1,487 mld zł przychodów, a w całym 2013 roku 4,749 mld zł. To dało dynamikę w ujęciu r/r na poziomie odpowiednio 29,6 proc. i 35,1 proc. Zysk netto rósł nieco wolniej. Tu progres wynosił odpowiednio 15,1 proc. i 27,5 proc., co dało 19,4 mln zł i 61,6 mln zł. Na ubiegłoroczny wynik wpływ miał szereg czynników jednorazowych, związanych m.in. ze spornymi kwestiami podatkowymi oraz upadkiem sklepu A.pl. Wynik roczny oczyszczony o wpływ tych zdarzeń wyniósłby około 72 mln zł.
– Z jednej strony spółka przekroczyła oczekiwania rynkowe (o 6,9 proc.) i własną prognozę (o 2,1 proc.) na poziomie przychodów, z drugiej strony lekko poniżej były zyski operacyjne i netto (przekroczenie prognozy o 0,2 proc.). Mogło być to związane z wyższą od przychodów dynamiką wzrostu kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu (+59 proc. i +54 proc. r/r), przez co ich udział w przychodach wzrósł do 4,7 proc. w 4Q’13 wobec 3,9 proc. rok temu. Gorsze niż rok temu było także saldo z pozostałej działalności operacyjnej (-4,6 mln zł wobec -1,1 mln zł rok temu). Bardzo dobrze wyglądały natomiast przepływy z działalności operacyjnej i działalność finansowa (niższy dług netto i niższe o ponad 40 proc. koszty finansowe w IV kwartale). – ocenia Michał Krajczewski, Dom Maklerski Raiffeisen Bank Polska.
>> Wskaźnik C/WK spółki to 2,53 przy średniej dla sektora 1,13. >> Zobacz jak zmieniły się pozostałe wskaźniki Actionu po wynikach za IV kwartał.
Action na 8 kwietnia zaplanował prezentację prognozy wyników finansowych na lata 2014 i 2015. Spółka planuje pokazać szacunki uwzględniające zarówno wpływy z planowanej emisji akcji, jak również ich brak. Zarząd przyznaje, że celem jest wzrost przychodów do 10 mld zł w ciągu najbliższych czterech lat, jednak warunkiem uzyskania takiej dynamiki będzie dojście do skutku planowanej emisji akcji.
Spółka liczy na to, że w ciągu czterech lat 40 proc. sprzedaży będzie pochodziło z rynku niemieckiego. Jednocześnie zapowiada uruchomienie sprzedaży o zasięgu europejskim w kanale internetowym. Action chce nadal rozwijać się w segmencie RTV/AGD, który uważa za bardzo perspektywiczny i zakończyć 2014 rok z 250 salonami programu partnerskiego w tej branży. Na koniec ubiegłego roku liczba salonów wzrosła do 202. Emitent planuje również wejście w nowe branże, co ma umożliwić budowa nowego magazynu, który ma zostać oddany w październiku. W kolejnych latach marki własne Action mają nadal podwyższać rentowność biznesu.
Na wieść o wypłacie dywidendy wczoraj akcje spółki podrożały o 5 proc. Wcześniej informacje o planowanej emisji wywołały przecenę na kursie. W zeszłym roku notowania Action wzrosły ponad 100 proc.