
Akcje Pepco drożeją po wynikach za I kwartał r.obr. 2023/2024 (Fot. spółka)
Przychody Grupy Pepco wyniosły 1.869 mln euro w I kw. roku obrotowego 2023/2024 (zakończonym 31 grudnia 2023), tj. wzrosły o 10,8 proc. r/r przy założeniu stałego kursu walutowego. Przychody grupy według danych porównywalnych (LFL) spadły o 2,3 proc. w I kwartale, ale przy poprawiającym się trendzie w trakcie kwartału.
Przychody LFL sieci Pepco spadły o 3,7 proc., przy wysokiej bazie odniesienia sprzed roku, kiedy to sprzedaż LFL wzrosła o 20 proc. w I kwartale roku obrotowego 2023. Przychody LFL Poundland zwiększyły się o 0,9 proc. przy silnym wzroście w okresie poprzedzającym Święta Bożego Narodzenia, wsparte silnym popytem na produkty szybkozbywalne, przy słabszych wynikach sprzedaży odzieży. Przychody LFL Dealz spadły o 4,6 proc. z uwagi na zaplanowane zmniejszenie dostępności produktów codziennego użytku, w ramach przygotowań do zmiany oferty w tej kategorii na towary dostarczane przez Pepco.

Źródło: Pepco Group.
Spadek przychodów LFL Pepco Group wyniósł w I kwartale 2,3 proc. Przychody sieci Pepco w ujęciu LFL spadły o 3,7 proc. Sprzedaż LFL Grupy Poundland wzrosła o 0,9 proc., a Dealz zanotował spadek LFL o 4,6 proc. Grupa podała, że w I kwartale marża brutto odbiła, ze wzrostem o 200 pkt. bazowych r/r, dzięki wynikom Pepco.
– Dane operacyjne oceniamy neutralnie. Z jednej strony spółka raportuje dane o przychodach 3 proc. powyżej naszej prognozy, a z drugiej 1 proc. poniżej rynkowego konsensusu. Sprzedaż porównywalna spada mocno, aż o 2,3 proc. w przypadku całej grupy. Spółka podała, że w trakcie kwartału trend LFL się poprawiał. Trzeba jednak w tym przypadku odnotować wpływ wysokiej bazy sprzed roku (+13 proc. w 1Q22/23). Zaskakująco wysoka jest liczba otwarć sklepów netto (+203). Jednak spółka spodziewa się mniejszej intensywności w zakresie nowych otwarć sklepów w nadchodzących kwartałach i oczekuje uruchomienia łącznie co najmniej 400 nowych sklepów netto w roku obrotowym 2024, z wyłączeniem konwersji sklepów Wilko w Wielkiej Brytanii – komentuje Dariusz Dadej, analityk Noble Securities.
Na koniec grudnia sieć Pepco Group liczyła łącznie 4.832 sklepów. Grupa uruchomiła w I kwartale 203 nowe sklepy netto. Jak podano, ta liczba zawiera również jednorazowy przyrost w postaci konwersji 54 sklepów Wilko na sklepy Poundland w Wielkiej Brytanii.
– Grupa osiągnęła rekordowe przychody w pierwszym kwartale. Podczas gdy marka Pepco odnotowała spadek przychodów LFL w tym okresie na tle wysokiej bazy sprzed roku, wzrost trendu LFL w trakcie tych trzech miesięcy na kluczowych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej wyglądał zachęcająco. Poundland dalej utrzymał swoje mocne wyniki w I kwartale, wsparte wysoką sprzedażą towarów szybkozbywalnych. Jestem zadowolony z faktu, że w I kwartale poprawiliśmy marżę brutto o 200 punktów bazowych rok do roku. Spodziewamy się, że ten pozytywny trend utrzyma się w roku obrotowym 2024, nie uwzględniając ewentualnego wpływu czynników zewnętrznych, które są poza naszą kontrolą, takich jak np. zakłócenia łańcuchów dostaw dotyczące całej branży – komentuje Andy Bond, przewodniczący wykonawczy (Executive Chair) Pepco Group
Jak zaznacza spółka, warunki dla handlu pozostają wymagające w większości krajów Europy, jednak firma spodziewa się kontynuacji trendu wzrostu marży brutto w trakcie roku z uwagi na poprawę kosztów produktów, w tym samych towarów, jak i kosztu transportu, korzystniejszych kursów walutowych oraz pozytywnych zmian w zakresie marży zakupowej.
– Jakkolwiek wciąż dostrzegamy potencjał poprawy marży brutto w kolejnych kwartałach, zauważamy także, że obecne wydarzenia w rejonie Morza Czerwonego prowadzą do podwyższenia cen spotowych frachtu oraz wydłużenia czasu dostaw. Większość naszych kosztów transportu jest zakontraktowana do końca III kwartału, ale na naszą działalność mają wpływ dodatkowe koszty związane z usługami przewoźników decydujących się na okrężne trasy. Choć obecnie wpływ tych wydarzeń na dostępność towarów pozostaje ograniczony, jeżeli będą one trwać dłużej, to będą mogły odbić się na zaopatrzeniu w nadchodzących miesiącach – czytamy w informacji prasowej.
– Nadal będziemy się ściśle koncentrować na zyskach przy rozwijaniu działalności, utrzymując mocne wyniki, w celu realizacji naszej strategii. To podstawowe założenie, wraz z silną marki oraz mocnym udziale w kluczowych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, a także przy sprawdzonemu, zyskownym modelu prowadzenia sklepów, daje na przekonanie co do możliwości budowania wiodącej Europejskiej sieci dyskontowych sklepów wielobranżowych – dodała spółka.
Grupa Pepco powstała w 2015 roku i składa się z sieci detalicznych Pepco, Dealz i Poundland. Spółka zadebiutowała na GPW w 2021 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20. Czwartkową sesję notowania Pepco Group rozpoczęły od kilkuprocentowych wzrostów. W porannym piku za jeden walor płacono blisko 24 zł.