
(Fot. spółka)
Skorygowana EBITDA grupy Allegro w czwartym kwartale 2023 roku wzrosła o 12,5 proc. do 751,8 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 699,9 mln zł. Przychody grupy zwiększyły się w IV kwartale 2023 roku o 0,6 proc. do 3,1 mld zł i były zbliżone do konsensusu na poziomie 3,102 mld zł. Strata netto grupy wyniosła 233,6 mln zł wobec przewidywanych przez analityków 257,7 mln zł zysku netto. Na poziomie netto Allegro uwzględniło odpis aktualizujący na Mall Group.
– Wyniki mają wymowę neutralną. EBIT i zysk netto dla akcjonariuszy są obciążone odpisem na Mall Group w wysokości 629,3 mln PLN o czym spółka raportowała wcześniej – EBIT jest słabszy od konsensusu (bez uwzględnienia odpisu) o ~573 mln zł. Opublikowanie wyników może spowodować powrót spekulacji o ABB. Szansą w średnim terminie jest ekspansja Allegro na 5 krajów, przy czym osiągniecie rentowności jest planowane w ciągu 4 lat – wydatki (CAPEX) pewny, a efekty są niepewne – komentuje Sobiesław Kozłowski, analityk Noble Securities.
W całym 2023 r. skorygowana EBITDA dla grupy wyniosła 2,54 mld zł wobec 2,15 mld zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej. Wartość sprzedaży brutto (GMV) z działalności w Polsce wzrosła w 2023 roku o 11 proc. r/r do 54,8 mld zł, niezmiennie przewyższając dynamikę sprzedaży detalicznej. W czwartym kwartale GMV zwiększyło się o 8,5 proc. r/r. Skonsolidowana wartość GMV, uwzględniająca działalność międzynarodową Allegro, zwiększyła się o 11 proc. r/r, zaś w samym czwartym kwartale – o 6,8 proc. r/r.
– Allegro dobrze zakończyło 2023 rok, odnotowując wzrost GMV w Polsce o 8,5 proc. r/r w czwartym kwartale nawet w obliczu wciąż ograniczonych wydatków konsumenckich w okresie świątecznym. Nasze starania nakierowane na podwyższenie marż i obniżenie kosztów w ciągu ostatniego roku opłaciły się i przełożyły na wzrost, Skorygowanego zysku EBITDA w Polsce o 28 proc. do 906 mln zł w czwartym kwartale. Dzięki wyższym marżom i niższym inwestycjom kapitałowym obniżyliśmy naszą dźwignię finansową do wygodnego poziomu 1,8x, czyli takiego, jaki mieliśmy przed przejęciem Grupy MALL i WE|DO w kwietniu 2022 roku – skomentował CFO Jon Eastick, cytowany w komunikacie.
Przychody z działalności w Polsce wzrosły o 19,7 proc. r/r do prawie 8 mld zł w ubiegłym roku dzięki wyższej stawce prowizji od sprzedaży (take rate) i wzrostowi przychodów z działalności reklamowej o 31 proc. r/r. W samym ostatnim kwartale roku przychody w Polsce zwiększyły się o 18,4 proc.
– Allegro generuje 94 proc. swojego biznesu w Polsce, gdzie jest też najpopularniejszym miejscem robienia zakupów online. Liczba aktywnych kupujących w Polsce wzrosła w czwartym kwartale do 14,6 mln, a generowane przez nich średnie roczne GMV zwiększyło się o 6,4 proc. r/r. Allegro Smart! i Allegro Pay są synonimami wygodnych i niedrogich e-zakupów, zwiększając lojalność klientów. Smart! to obecnie najpopularniejszy program lojalnościowy nie tylko w Polsce, ale także w Czechach. Wszyscy polscy klienci korzystają już z nowych warunków usługi, co tylko potwierdza jego wartość. Allegro dalej upraszcza strukturę współfinansowania programu, nie powodując przy tym dużych rotacji wśród konsumentów i sprzedawców – czytamy dalej w komunikacie.
Liczba aktywnych kupujących na Allegro w Polsce wzrosła siódmy kwartał z rzędu, osiągając poziom 14,6 mln na koniec 2023 roku. Średnia wartość GMV na aktywnego kupującego/kupującą zwiększyła się zaś o 6,4 proc. r/r do 3 739 zł rocznie w czwartym kwartale.
Allegro chce uruchomić platformy w 5 pięciu krajach
Allegro planuje uruchomić platformy we wszystkich pięciu krajach, w których działała Grupa MALL na przestrzeni najbliższych dwóch lat i doprowadzić każdą z nich do rentowności w ciągu czterech lat od uruchomienia, zapowiedział CFO Jon Eastick.
– Zamierzamy na przestrzeni najbliższych dwóch lat uruchomić nasze platformy we wszystkich pięciu krajach, w których działała Grupa MALL i doprowadzić każdą z nich do rentowności w ciągu czterech lat od uruchomienia. Planujemy przeznaczać nie więcej 20 proc. naszego przyszłego zysku EBITDA w Polsce na sfinansowanie tej ekscytującej ekspansji, w tym też na finansowanie działalności marek z Grupy MALL, skupiając się jednocześnie na ograniczaniu wszelkich strat i budowaniu z nich świetnie działających sprzedawców, którzy będą wnosić pozytywny wkład do finansów grupy Allegro – powiedział Eastick, cytowany w komunikacie.
Allegro oczekuje wzrostu GMV w Polsce o 9-10 proc. r/r w I kw. 2024
Allegro oczekuje wzrostu GMV, czyli całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro, z działalności w Polsce w przedziale 9-10 proc. r/r, przy wzroście przychodów o 18-20 proc. i skorygowanego zysku EBITDA o 28-31 proc. r/r w I kw. 2024 r. W tym okresie wydatki inwestycyjne szacowane są na 110-120 mln zł w Polsce.
– W pierwszym kwartale 2024 roku Allegro oczekuje wzrostu GMV z działalności w Polsce w przedziale 9-10 proc. r/r, przy wzroście przychodów o 18-20 proc. i skorygowanego zysku EBITDA o 28-31 proc. r/r. Przewidywana wartość GMV działalności międzynarodowej spadnie w pierwszym kwartale o 3-5 proc. r/r, przychody będą o 29-32 proc. niższe r/r, a skorygowana strata EBITDA ma zostać ograniczona do 120-140 mln zł – czytamy w komunikacie.
– Wydatki inwestycyjne szacowane są na 110-120 mln zł w Polsce i 20-30 mln zł za granicą. W efekcie, wzrost GMV skonsolidowanej grupy oczekiwany jest w zakresie 8-9 proc. r/r w pierwszym kwartale, a przychodów w przedziale 4-7 proc. r/r. Skorygowany zysk EBITDA całej grupy powinien być o 21-26 proc. wyższy r/r, zaś skonsolidowany capex spodziewany jest na poziomie 130-150 mln zł – czytamy dalej.
Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r. Wchodzi w skład indeksu WIG20.