
(Fot. spółka)
Allegro rośnie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce
Allegro opublikowało wyniki za I kwartał 2025 r., prezentując solidny wzrost kluczowych wskaźników dla działalności w Polsce. Skorygowana EBITDA sięgnęła 859,4 mln zł, co oznacza wzrost o 4,8 proc. r/r, przy marży 5,82 proc. względem GMV – wyższej o 0,23 pkt proc. w porównaniu kwartał do kwartału.
GMV (gross merchandise value), czyli całkowita wartość towarów sprzedanych na platformie, wzrosła o 8,9 proc. r/r do 14,78 mld zł. To tempo trzykrotnie szybsze niż wzrost krajowej sprzedaży detalicznej.
Przychody Allegro z działalności krajowej zwiększyły się o 15 proc. r/r do 2,4 mld zł. Na szczególną uwagę zasługuje wzrost przychodów z działalności reklamowej – aż o 29,4 proc. r/r – oraz poprawa tzw. take rate, czyli prowizji od sprzedaży, do poziomu 12,58 proc. (+0,4 pkt proc. r/r).
– GMV w Polsce wzrosła w pierwszym kwartale o 8,9 proc. rok do roku do 14,8 mld zł. Oznacza to tempo 3,6 raza szybsze od krajowej sprzedaży detalicznej i potwierdza uznanie konsumentów i konsumentek dla dostępnego na Allegro wyboru i oferowanej wygody zakupów” – napisano w komunikacie spółki.
Stabilna sytuacja finansowa i rekordowa baza klientów
Na koniec marca Allegro miało w Polsce ponad 15,1 mln aktywnych kupujących, a średnia wartość GMV na osobę wzrosła o 8,1 proc. r/r do 4 097 zł rocznie. W całym regionie spółka obsługiwała już ponad 21 mln klientów, z czego 6 mln mieszka poza Polską.
W Polsce dźwignia finansowa spadła do 0,84x EBITDA wobec 1,38x rok wcześniej, zbliżając się do celu na poziomie 1,0x. Spółka posiadała również 3,8 mld zł gotówki, co ma zabezpieczać planowany skup akcji własnych o wartości 1,4 mld zł.
– Allegro służy obecnie 21 mln aktywnych klientów, z czego 6 mln mieszka poza Polską. To spore osiągnięcie i świetny moment, aby dołączyć do firmy. […] Allegro wie, jak przyciągnąć wysokiej jakości ruch i jak spełniać oczekiwania konsumentów. Zaletą Allegro zawsze była jakość oferowanego asortymentu, poziom obsługi klienta i wyjątkowa kultura firmy – Marcin Kuśmierz, prezes Allegro.
Wyniki zgodne z oczekiwaniami, prognozy na 2025 r. bez zmian
Skonsolidowana EBITDA Grupy Allegro wyniosła 749,3 mln zł, nieznacznie powyżej konsensusu analityków (745,6 mln zł). Przychody grupy wzrosły o 5,9 proc. do 2,62 mld zł, a GMV o 8 proc. do 15,4 mld zł.
Spółka podtrzymała swoje całoroczne prognozy. Oczekuje m.in. wzrostu EBITDA w Polsce o 8–12 proc., GMV o 9–11 proc., a przychodów o 14–17 proc. Na poziomie całej grupy zakładany jest wzrost EBITDA o 10–17 proc., a GMV o 8–11 proc.
– Konsensus zakłada wzrost EBITDA w 2025 r. o 13,3 proc., więc jest blisko środkowej wartości zakładanej przez spółkę, choć z potencjałem do przekroczenia, mając na uwadze, wymowę wyników za I kwartał – Sobiesław Kozłowski, analityk Noble Securities.
Strategiczne priorytety i ofensywa rozwojowa Allegro
Nowy prezes Allegro Marcin Kuśmierz wyznaczył kierunki rozwoju, podkreślając nacisk na jakość usług, poprawę operacyjną oraz ekspansję poprzez nowe produkty i strategiczne partnerstwa.
– Moje priorytety na przyszłość są jasne: dalsza poprawa wydajności operacyjnej, rozwijanie nowych produktów i usług, jak i tworzenie silnych partnerstw strategicznych. Przede wszystkim chcemy pogłębić nasze zaangażowanie na rzecz wszystkich naszych klientów i pozostać rynkiem pierwszego wyboru dla rosnącej puli konsumentów i sprzedawców z całego regionu – Marcin Kuśmierz, prezes Allegro.
Allegro pozostaje największym marketplace’em w Polsce, obsługującym głównie sprzedaż B2C. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r. i wchodzi w skład indeksu WIG20.