Ambra chce kontynuować politykę dywidendową. Z opublikowanego właśnie raportu za rok obrotowy 2014/2015 wynika, że zarząd proponuje 0,50 zł na akcję. To dałoby stopę na poziomie 5,7 proc. W zeszłym roku na ten cel poszło 0,45 zł, a jeszcze rok wcześniej 0,43 zł. Zagwarantowało to odpowiednio stopę dywidendy na poziomie 5,06 proc. i 3,92 proc.
Z opublikowanego we wtorek przed sesją sprawozdania za rok obrotowy trwający od lipca 2014 do czerwca 2015 r. wynika, że Ambra osiągnęła zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej w kwocie 19 mln zł. W ujęciu r/r oznacza to spadek o 27 proc. Wpływ na to miało jednorazowe zdarzenie polegające na ujęciu w wynikach 2013/2014 roku aktywa z tytułu podatku odroczonego w kwocie 9,5 mln zł. W 2014/2015 roku grupa sprzedała aktywa nieoperacyjne: część działki w Rumunii oraz winiarnię w Czechach. Zysk operacyjny po uwzględnieniu zysków ze sprzedaży tych aktywów wyniósł ponad 34 mln zł i był wyższy niż rok wcześniej o 13 proc. Natomiast wypracowane środki pieniężne z działalności operacyjnej na poziomie ponad 56 mln zł umożliwiły dalsze obniżenie zadłużenia oprocentowanego netto do 44 mln zł, sprowadzając wskaźnik dług/EBITDA do poziomu poniżej.
– Bardzo dobra kondycja finansowa naszej grupy pozwala na dalszą realizację naszej strategii zrównoważonego rozwoju w oparciu o portfel marek generujący gotówkę i regularny wzrost dywidend dla akcjonariuszy. W tym roku, podobnie jak w latach poprzednich, zwiększamy dywidendę na akcję – wyniesie ona 50 groszy, a jej rentowność osiągnie poziom blisko 6 proc. – informuje Robert Ogór, prezes Ambry.

Cydr Lubelski (Fot. Daniel Paćkowski)
W minionym roku obrotowym grupa zanotował niespełna 1 proc. wzrost przychodów do 396,9 mln zł. Spadek sprzedaży odnotowały wina. Sprzedaż win w segmencie ekonomicznym spadła na skutek wzrostu udziału dyskontów w rynku wina, zaostrzającej się konkurencji cenowej, a także znaczącego spadku konsumpcji win typu aperitif. W segmencie premium po zakończonej w ubiegłych latach restrukturyzacji biznesu fine wines sprzedaż detaliczna oraz do rynku HoReCa powróciły do trendu wzrostowego. Dynamicznie rosła natomiast sprzedaż Cydru Lubelskiego, która skoczyła trzykrotnie do 25,4 mln zł.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Ambry
– Sprostanie wyzwaniom rynków cydru i wina wymagało od nas rozbudowania organizacji sprzedaży i działu wsparcia sprzedaży, co przełożyło się na wzrost kosztów wynagrodzeń. Marża wygenerowana na rynku w roku 2014/2015 była niewystarczająca, żeby w pełni zrekompensować wzrost kosztów, a zysk operacyjny po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych był niższy niż rok temu. Nie zamierzamy jednak zmniejszać skali działania na rynku. Źródłem poprawy naszych wyników będzie m.in. wdrożony program optymalizacji kosztów, którego efekty widoczne powinny być już w najbliższych kwartałach roku 2015/2016. – dodaje Robert Ogór.
Na początku wtorkowej sesji akcje Ambry tracą na wartości. W tym roku notowania spółki zyskały ponad 11 proc., ale w ostatnich miesiącach zachowują się dość chimerycznie. W skali ostatnich 12 miesięcy zwyżka sięga około 7 proc.