pkaqfyox
Advertisement
PARTNER SERWISU
zsvvhmex

Amerykański fundusz ujawnił się w akcjonariacie Eurocashu

Omawiane walory:

Giełdowy dystrybutor produktów FMCG ma nowego akcjonariusza. Fidelity Management & Research (FMR) przekroczył próg 5 proc. w akcjonariacie Eurocashu.

Eurocash, fmr, amerykanski, funsusz, akcjonariat

Fot. spółka

Według stanu na 2 lipca, FMR posiadał łącznie 6.980.160 akcji stanowiących 5,016 proc. kapitału zakładowego Eurocashu i tyle samo głosów na walnym. Rynkowa wartość posiadanego pakietu to 95,6 mln zł. Fidelity Management & Research jest czwartym największym akcjonariuszem spółki. Większymi pakietami dysponują Luis Amaral (44,04 proc.), Generali PTE (7,1 proc.) i PTE Allianz Polska (5,11 proc.).

– Zwiększenie zaangażowania w spółce co do zasady oceniamy pozytywnie – komentuje Dariusz Dadej, analityk Noble Securities.

>> Eurocash szoruje po dnie. Analitycy są sceptyczni, ale resztek nadziei nie tracą

Pod koniec czerwca notowania Eurocashu spadły poniżej 12,50 zł, czyli do poziomów najniższych od listopada 2022 r. Tegoroczny dołek wypadł w okolicach walnego, które zdecydowało o przeznaczeniu 100,2 mln zł z zysku netto za 2023 r., wynoszącego 121,78 mln zł, na dywidendę. Akcjonariusze otrzymają 0,72 zł na akcję.

Symptomy poprawy

Eurocash walczy o odbudowę biznesu i ogranicza zatrudnienie. W I kwartale spółka odnotowała 86,8 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 51,64 mln zł straty rok wcześniej. Strata operacyjna wyniosła 21 mln zł wobec 14,16 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 139,1 mln zł wobec 165,5 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 7624,8 mln zł w I kw. 2024 r. i wobec 7588,4 mln zł rok wcześniej. Jak zaznaczył Przemysław Staniszewski, pozytywem w wynikach są niezłe rezultaty sprzedaży porównywalnej (czyli uwzględniającej tylko sklepy działające dłużej niż 12 miesięcy) Delikatesów Centrum. Jej wzrost o 5 proc. wypadł o 0,4 pkt proc. lepiej niż w wypadku Biedronki.

– Wyniki pierwszego kwartału 2024 roku niestety trudno ocenić pozytywnie, są one po prostu rok do roku gorsze, w zasadzie na każdym z poziomów. Sprzedaż minimalnie wzrosła, ale najprawdopodobniej gdybyśmy uwzględnili efekt przesuniętej Wielkanocy to byłby spadek. Rentowność handlowa procentowa w dół, a koszty pod presją płacy minimalnej. Trudno więc wyobrazić sobie obecnie scenariusz, w którym osiągnięcie 1,0 mld zł EBITDA (przez MSSF 16) byłoby wykonalne, jeśli teraz wynosi ona 558 mln zł. To oznacza konieczność prawie jej podwojenia w ciągu kolejnych 7 kwartałów. Będąc precyzyjnym oznacza to poprawienie o prawie 80 proc. – sygnalizował Przemysław Staniszewski w omówieniu wyników Eurocashu za I kwartał 2024 r.

>> Z jednej casheni do drugiej – omówienie sprawozdania finansowego Eurocash po 1 kw. 2024 r.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksów mWIG40 i WIG30.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • Eurocash rozwija markę własną „Codzienny” i zapowiada wzrost udziału private label

    Grupa EUROCASH ogłosiła wprowadzenie nowej marki własnej "Codzienny", obejmującej artykuły pierwszej potrzeby. To element strategii, której celem jest zwiększenie udziału produktów private label w całkowitej sprzedaży z obecnych 5 proc.

  • Eurocash pogłębia stratę netto, ale poprawia rentowność EBITDA w II kwartale 2025

    Grupa EUROCASH zakończyła II kwartał 2025 r. stratą netto przypisaną akcjonariuszom jednostki dominującej w wysokości 13,5 mln zł, jednak poprawiła zysk EBITDA do 229,54 mln zł. Spółka odnotowała wzrost rentowności mimo spadku przychodów i kontynuowała działania optymalizacyjne.

  • 3 spółki z szansą na skokową poprawę zysku netto

    Trwa sezon wyników za II kwartał, a wraz z nim polowanie na spółki z ponadprzeciętnymi dynamikami. Na bazie prognoz analityków Noble Securities wytypowaliśmy trzy spółki, które w najbliższych tygodniach mogą popisać się skokową poprawą zysku netto.

  • Eurocash, Chorten i Netto tworzą wspólną spółkę, by wejść do europejskiej grupy zakupowej EMD

    Grupa EUROCASH, Grupa Chorten i Netto Polska zamierzają powołać spółkę joint venture, która umożliwi im przystąpienie do European Marketing Distribution (EMD) – największej europejskiej grupy zakupowej w branży FMCG. Warunkiem transakcji jest zgoda UOKiK. Współpraca ma zwiększyć siłę zakupową sieci i obniżyć koszty w łańcuchu dostaw.

  • Nowe rekomendacje dla Żabki i Eurocashu

    Najnowsze rekomendacje przyniosły zmiany w ocenie dwóch istotnych graczy z sektora handlu detalicznego. Grupa Żabka została objęta pozytywnym pokryciem przez Wood & Company, natomiast analitycy Oddo BHF skorygowali swoje nastawienie do EUROCASHu.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat