
Fot. spółka
Według stanu na 2 lipca, FMR posiadał łącznie 6.980.160 akcji stanowiących 5,016 proc. kapitału zakładowego Eurocashu i tyle samo głosów na walnym. Rynkowa wartość posiadanego pakietu to 95,6 mln zł. Fidelity Management & Research jest czwartym największym akcjonariuszem spółki. Większymi pakietami dysponują Luis Amaral (44,04 proc.), Generali PTE (7,1 proc.) i PTE Allianz Polska (5,11 proc.).
– Zwiększenie zaangażowania w spółce co do zasady oceniamy pozytywnie – komentuje Dariusz Dadej, analityk Noble Securities.
Pod koniec czerwca notowania Eurocashu spadły poniżej 12,50 zł, czyli do poziomów najniższych od listopada 2022 r. Tegoroczny dołek wypadł w okolicach walnego, które zdecydowało o przeznaczeniu 100,2 mln zł z zysku netto za 2023 r., wynoszącego 121,78 mln zł, na dywidendę. Akcjonariusze otrzymają 0,72 zł na akcję.
Symptomy poprawy
Eurocash walczy o odbudowę biznesu i ogranicza zatrudnienie. W I kwartale spółka odnotowała 86,8 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 51,64 mln zł straty rok wcześniej. Strata operacyjna wyniosła 21 mln zł wobec 14,16 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 139,1 mln zł wobec 165,5 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 7624,8 mln zł w I kw. 2024 r. i wobec 7588,4 mln zł rok wcześniej. Jak zaznaczył Przemysław Staniszewski, pozytywem w wynikach są niezłe rezultaty sprzedaży porównywalnej (czyli uwzględniającej tylko sklepy działające dłużej niż 12 miesięcy) Delikatesów Centrum. Jej wzrost o 5 proc. wypadł o 0,4 pkt proc. lepiej niż w wypadku Biedronki.
– Wyniki pierwszego kwartału 2024 roku niestety trudno ocenić pozytywnie, są one po prostu rok do roku gorsze, w zasadzie na każdym z poziomów. Sprzedaż minimalnie wzrosła, ale najprawdopodobniej gdybyśmy uwzględnili efekt przesuniętej Wielkanocy to byłby spadek. Rentowność handlowa procentowa w dół, a koszty pod presją płacy minimalnej. Trudno więc wyobrazić sobie obecnie scenariusz, w którym osiągnięcie 1,0 mld zł EBITDA (przez MSSF 16) byłoby wykonalne, jeśli teraz wynosi ona 558 mln zł. To oznacza konieczność prawie jej podwojenia w ciągu kolejnych 7 kwartałów. Będąc precyzyjnym oznacza to poprawienie o prawie 80 proc. – sygnalizował Przemysław Staniszewski w omówieniu wyników Eurocashu za I kwartał 2024 r.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksów mWIG40 i WIG30.