Świeże rekomendacje dostali giełdowi liderzy sektora modowego – LPP i CCC. Analitycy DM PKO BP utrzymali zalecenie sprzedaj dla pierwszej ze spółek, a w przypadku drugiej obniżyli wskazanie z kupuj do trzymaj.
Jednocześnie biuro obniżyło wycenę LPP z 7.127 zł do 6.497 zł. Autorzy rekomendacji zwracają uwagę, że spadek trafficu w centrach handlowych w Polsce i niekorzystna pogoda spowodowały, iż od początku roku LPP notuje spadek dynamiki przychodów do niespełna 5 proc. r/r. Niska dynamika towarzyszyła jednak wysokiej bazie z okresu styczeń-kwiecień 2014 r. – średni wzrost 23,9 proc.
– Spadek bazy z okresu maj-grudzień 2014 (do 14,5 proc.) naszym zdaniem spowoduje, że w kolejnych miesiącach dynamika przychodów LPP przyspieszy, do około 15 proc. r/r. W całym 2015 roku szacujemy wzrost sprzedaży LPP na około 12 proc. Spadek marży o 4,2 pp r/r od początku roku jest częściowo efektem zwiększonych wyprzedaży spowodowanych pogodą, ale również silnego dolara. Zakładamy, że w kolejnych kwartałach spółka będzie notowała nisze marże r/r o około 4 p.p., co będzie głownie spowodowane wysokim kursem USD/PLN. Poprawy marży brutto spodziewamy się dopiero pod koniec 2015 roku, ze względu na stopniowe podnoszenie cen, odzwierciedlające wyższe ceny zakupu. – czytam w raporcie DM PKO BP.
>> W serwisie znajdziesz analizę aktualnej sytuacji fundamentalnej LPP po wynikach za I kwartał >> Zobacz analizę najnowszego raportu przygotowaną przez analityka portalu StockWatch.pl
DM PKO BP spodziewa się poprawy dynamiki przychodów w 2016 roku, choć sądzi, że spółka nie wróci szybko na ścieżkę wzrostu przekraczającą 20 proc. r/r. Niestabilna sytuacja w Rosji i na Ukrainie oraz nasycone rynki Europy Zachodniej będą hamowały szybszy rozwój spółki. Dodatkowo, rozwój powierzchni franszyzowej następuje wolniej od przewidywań.
– Po słabym 2014 roku, gdzie LPP osiągnął około 373 mln zł znormalizowanego zysku netto, sądzimy, że 2015 rok będzie wynikowo podobny. Przyczynią się do tego spadek LFL i marż brutto, przy wzroście kosztów operacyjnych związanych z 18 proc. rozwojem powierzchni. W 2015 roku spodziewamy się 354 mln zł zysku netto. W 2016 roku spodziewamy się znacznej poprawy zysku netto (do 544 mln zł), ze względu na powrót pozytywnych LFL i wyższą marżę brutto. – prognozuje biuro.
Nowa wycena dla CCC to 187 zł na akcję wobec 169 zł wcześniejszych szacunków. Biuro zwraca uwagę na wysokie tempo otwarć. Po I kwartale 2015 spółka powiększyła swoje powierzchnie sklepowe o 25,6 proc. r/r. W całym 2015 roku plany zakładają wzrost powierzchni o około 30 proc. r/r (90 tys. m2), z czego spółka zarezerwowała już 84 tys. m2. Analitycy szacują, że 2/3 otwarć przypadną na Polskę i rynki Europy Środkowo-Wschodniej, podczas gdy 1/3 na Niemcy i Austrię. Założono, że w Niemczech spółka otworzy około 22 tys. m2 powierzchni, osiągając na koniec 2015 roku ponad 40 tys. m2, co będzie stanowiło ponad 10 proc. powierzchni całej grupy.>> Szczegółowe omówienie wyników CCC za I kwartał znajdziesz tutaj
– W naszej nowej prognozie zwiększyliśmy oczekiwaną liczbę otwarć w 2015 roku do 87 tys. m2 powierzchni z 75 tys. m2 poprzednio. W 2015 roku zakładamy 41 proc. wzrost sprzedaży r/r przy niezmienionych marżach brutto na sprzedaży. Ze względu na wyższe koszty sprzedaży na nowych rynkach zakładamy jednak spadek marży EBITDA i EBIT o około 2 pp r/r. Według naszych przewidywań znormalizowany zysk netto powinien wynieść 269 mln zł w 2015, o 22 proc. więcej r/r. – szacuje broker.
W tym roku akcje CCC zyskały ponad 31 proc. Ostatnio jednak doszło do korekty, a impulsem okazała się informacja o sprzedaży pakietu akcji wartego ponad 0,5 mld zł przez Dariusza Miłka, głównego akcjonariusza. Natomiast akcje LPP próbują szarpnięć w górę, niemniej tegoroczna stopa zwrotu jest na minusie i wynosi – 2 proc.