
Budimex wybuduje infrastrukturę kolejową na Łotwie Fot. Spółka
Jest umowa na budowę linii kolejowej Rail Baltica na Łotwie o wartości 3,7 mld euro. Jako zwycięzca tego kontraktu zostało wybrane konsorcjum ERB RAIL, złożone z firm: francuskiego Eiffage Génie Civil, polskiego Budimeksu i włoskiego Rizzani de Eccher. Zadaniem konsorcjum jest zbudowanie 230-kilometrowego odcinka nowej linii kolei dużych prędkości, który połączy Tallin z Warszawą.
Realizacja projektu, mającego na celu włączenie krajów bałtyckich do europejskiej sieci kolejowej, rozpocznie się w 2024 roku i przewiduje osiem lat prac. Budimex, posiadający 30 proc. udziałów w zwycięskim konsorcjum, będzie odpowiedzialny za budowę obiektów inżynierii lądowej oraz torowiska na 230-kilometrowym, łotewskim odcinku trasy. Kontrakt obejmuje budowę 175 różnego rodzaju obiektów inżynieryjnych i 11 przejść dla zwierząt. Szacowana wartość kontraktu wynosi 3,7 mld euro, a finansowanie projektu opiera się na dwóch głównych źródłach: 85 proc. pochodzi z europejskiego funduszu „Łącząc Europę”, natomiast 15 proc. zostanie dostarczone przez Republikę Łotewską.
– Podpisanie tej umowy i udział Budimeksu w konsorcjum, realizującym jeden z największych unijny projektów kolejowych, to duży sukces polskiej branży budowlanej. Sukcesem naszego kraju – Polski – jest również to, że będzie generalnym wykonawcą największej inwestycji infrastrukturalnej na Łotwie o łącznej wartości przekraczającej 16 mld zł. Będzie to również linia dużych prędkości, która jest najwyższym standardem kolejowym w Europie. Nad tym kontraktem pracowaliśmy jako konsorcjum od ponad 2 lat, wspólnie z wiodącymi podmiotami z rynku Unii Europejskiej: Eiffage Genie Civil oraz Rizzani de Eccher – mówi Artur Popko, prezes zarządu Budimex
Ostatnio Budimex intensywnie rozwija swoją obecność na rynkach zagranicznych. Na Słowacji firma obecnie realizuje kluczowy kontrakt autostradowy dla tego terenu, który dotyczy skrzyżowania D1 i D4. Ponadto, jeszcze w tym roku wystartuje realizacja pierwszego projektu w Czechach – budowa suchego zbiornika retencyjnego Kutřín. Budimex złożył także najkorzystniejsze oferty i jest liderem w dwóch przetargach na budowę odcinków czeskich autostrad D11 (od Trutnov do granicy z Polską) oraz D35 (z Džbánova do Litomyšla).
– Rok 2023 był przełomowy dla naszej grupy i kończymy go w bardzo dobrych nastrojach. Mamy stabilny portfel zamówień, a projekt Rail Baltica to największy kontrakt w historii Budimeksu. Bardzo zależało nam na dywersyfikacji geograficznej dlatego tym bardziej cieszy nas fakt, że obrane kierunki rozwoju w Grupie Budimex przynoszą już dziś tak znaczące sukcesy – dodaje Artur Popko, prezes Budimeksu.
Projekt Rail Baltica będzie realizowany w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Stworzenie szlaku łączącego Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i pośrednio Finlandię przyspieszy integrację tych obszarów z Unią Europejską oraz istotnie wpłynie na zwiększenie wymiany handlowej. Nie bez znaczenia są kwestie ekologiczne, kolej stanowi alternatywę dla transportu drogowego o niższej emisji CO2. Na bałtyckim odcinku trasy prędkość projektowa ma wynosić 249 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla transportu towarowego.
Wybór wykonawcy łotewskiego odcinka dokonany został we wrześniu 2023 r. spośród 6 konsorcjów, które w lutym 2022 r zakwalifikowały się do drugiego etapu przetargu ogłoszonego w 2021 r.