
(Fot. spółka)
Przychody w I kw. r.obr. wyniosły 2 065 mln zł wobec 1 882 mln zł rok wcześniej, podano w komunikacie.
Strata z działalności operacyjnej wyniosła 74 mln zł w I kw. r.obr. wobec 57 mln zł straty rok wcześniej.
Marża brutto ze sprzedaży wyniosła w I kw. 46,1 proc. wobec 49 proc. rok wcześniej.
– Do wzrostu przychodów Grupy w I kw. 2023 kontrybuowały wszystkie kluczowe szyldy, w tym odnotowujące najwyższe dynamiki sprzedaży HalfPrice (+112 proc.) i Modivo (+47 proc.). CCC w ubiegłym kwartale osiągnęło przeszło 3-krotny wzrost wyniku EBITDA i dobrą rentowność na poziomie blisko 10 proc. Wynik EBITDA w całej Grupie CCC został utrzymany na poziomie analogicznym do zeszłorocznego – czytamy w komunikacie.
– Zgodnie z przewidywaniami, w ostatnim kwartale mierzyliśmy się z licznymi wyzwaniami makroekonomicznymi (inflacja, wzrost cen energii i minimalnego wynagrodzenia, spadek płac realnych, etc.). Ponadto na rynek handlu znacząco wpłynęła też przedłużająca się zima i chłodna wiosna. Dzięki poprawie sprawności i efektywności działania wszystkich ważnych funkcji biznesowych w ostatnich latach Grupa posiada dziś jednak wyższą zdolność elastycznego i efektywnego reagowania na zmienność otoczenia biznesowego – powiedział prezes Grupy CCC Marcin Czyczerski, cytowany w komunikacie.
W I kwartale 2023 roku Grupa CCC osiągnęła 2,1 mld zł przychodu, co stanowi wzrost o 10 proc. r/r. Udział e-commerce w sprzedaży utrzymał się na wysokim 53 proc. poziomie, podkreślono.
– Wierzę, że za nami najtrudniejszy w tym roku kwartał. Koniunktura konsumencka konsekwentnie poprawiała się przez sześć ostatnich miesięcy. Zwalniająca inflacja i zatrzymanie wzrostu stóp procentowych dają natomiast nadzieję na stabilizację otoczenia makroekonomicznego. […] Liczymy na ‚odwilż’, która da nam przestrzeń, aby w pełni pokazać siłę naszego biznesu po transformacji – dodał prezes.
W kwietniu br. spółka przedstawiła perspektywę na 2023 rok. Grupa planuje wygenerować ponad 10 mld zł przychodów, a także osiągnąć wzrost rentowności w każdym segmencie (CCC, eobuwie.pl, Modivo, HalfPrice).
W I kw. r.fin. przychody w segmencie CCC wzrosły o 4 proc. r/r do 850 mln zł przy wzroście zysku EBITDA do 82 mln zł z 27 mln zł zysku rok wcześniej, zaś skorygowanego zysku EBITDA – odpowiednio do 68 mln zł z 56 mln zł zysku rok wcześniej.
– CCC konsekwentnie monetyzuje inwestycje w głęboką transformację modelu biznesowego, którą szyld przeszedł w ostatnich latach. Przychody segmentu w I kw. 2023 osiągnęły poziom wyższy r/r o 4 proc. – przy kontynuowanej optymalizacji zapasów (-27 proc. r/r). Cyfryzacja sieci stacjonarnej oraz optymalizacja przestrzeni handlowej sprawiły, że już dziewiąty kwartał z rzędu segment zanotował wzrost sprzedaży omnichannel/m2 (+5 proc. r/r). Konsekwentnie rośnie również sprzedaż online ccc.eu (+39 proc. r/r), a także jej udział w przychodach szyldu (do 24 proc., +6 pkt proc. r/r) – czytamy w komunikacie.
– W związku z przedłużającą się zimą w I kw. 2023, w lutym w CCC utrzymywaliśmy wysoką dostępność kolekcji zimowej. Wyższy r/r udział tej kolekcji obniżył poziom kwartalnej marży brutto, ale jednocześnie wpłynął na bardzo dobrą odsprzedaż i strukturę zapasu. Presję na marżę kompensowaliśmy natomiast z nadwyżką kontynuowaną pracą nad efektywnością kosztową – wskazał Czyczerski.
W I kw. r.fin. przychody HalfPrice wzrosły o 112 proc. r/r do 252 mln zł przy wzroście zysku EBITDA do 9 mln zł z 0 mln zł rok wcześniej.
– Najmłodszy szyld Grupy CCC w minionym okresie kontynuował międzynarodową ekspansję sieci stacjonarnej. Na koniec kwietnia br. liczyła ona 101 sklepów oraz zadebiutowała na 9. rynku – na Łotwie. W I kw. 2023 przychody HalfPrice wzrosły o 112 proc. r/r (przy wzroście powierzchni handlowej o 60 proc. r/r)” – napisano w materiale.
Znaczący wpływ na wyniki szyldu miała sprzedaż w sklepach porównywalnych (tzw. like-for-like), która osiągnęła poziom o 26 proc. wyższy r/r. Przyczyniły się do tego rozbudowa oferty produktowej, poprawa zatowarowania oraz większa o ok. 13 proc. r/r liczba odwiedzin klientów.
– To, co dziś przyciąga do naszych sklepów, to jakościowa, superatrakcyjna oferta cenowa znanych i lubianych marek, a także wyrazista komunikacja z klientem. W zeszłym tygodniu uruchomiliśmy pionierską kampanię reklamową współtworzoną ze sztuczną inteligencją – wskazał prezes HalfPrice Adam Holewa.
W I kw. r.fin. przychody Grupy Modivo wzrosły o 11 proc. r/r do 1 023 mln zł przy spadku zysku EBITDA do 11 mln zł z 61 mln zł zysku rok wcześniej, zaś skorygowanego zysku EBITDA – odpowiednio do 13 mln zł z 62 mln zł zysku rok wcześniej.
Do wzrostu przychodów kontrybuowało zarówno Modivo (+47 proc.), jak i eobuwie.pl (+4 proc.). Oba szyldy odnotowały również pozytywne tendencje rozwoju sprzedaży na przestrzeni kwartału, podano w materiale.
– Dynamicznie rosnące Modivo stale zyskuje na znaczeniu w kontekście udziału w przychodach Grupy (+6 pkt proc. do 23 proc.), co dodatkowo wspierane jest przez rozwój marketplace. Jego udział stanowi już 10 proc. w GMV szyldu w Polsce, wzmacniając istotnie szerokość oferty Modivo bez angażowania własnego kapitału w zapas – czytamy w komunikacie.
Wzrost zapasów Grupy Modivo (+28 proc.) w I kw. związany był głównie z dynamicznym rozwojem szyldu Modivo. Grupa rozpoczęła proces znaczącej optymalizacji rotacji i zapasu, który docelowo ma uwolnić w II poł. 2023 ponad 300 mln zł, podano także.
Grupa CCC jest liderem polskiego rynku sprzedaży detalicznej obuwia i jednym z największych jego producentów w Polsce. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2004 roku. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 9 123,2 mln zł w roku obrotowym 2022 r.