
Fot. Pexels
– Koszty serwisu i napraw pojazdów zwiększyły się w ubiegłym roku o nawet 38 proc. Przewidujemy, że rok 2023 przyniesie kolejne wzrosty. Główne przyczyny podwyżek w serwisach to zwiększenie kosztów pracy oraz rosnące ceny energii. Poza tym drożeją same komponenty. Według danych naszego Centrum Technicznego, szczególnie wrażliwe na wzrosty cen są najczęściej wymieniane części eksploatacyjne, takie jak filtry czy klocki i tarcze hamulcowe. Nie bez znaczenia pozostają również zmiany kursu walut, ponieważ większość podzespołów sprzedawanych w Polsce jest importowana zza granicy. Dodatkowo cały czas docierają do nas sygnały dealerów o niepewnej sytuacji na rynku części zamiennych. W najbliższej przyszłości trudno liczyć na stabilizację cen usług związanych z obsługą pojazdów – powiedział dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu w PKO Leasing odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl Tomasz Otto, cytowany w komunikacie.
Eksperci z Automarket.pl zebrali dane z autoryzowanych serwisów różnych marek. Okazało się, że na przestrzeni 2022 roku stawki za roboczogodzinę mechanika zwiększyły się o nawet 38 proc, ceny oleju silnikowego wzrosły o 25-44 proc., a części samochodowe podrożały o 15-25 proc. To wartości większe od wzrostu cen samych samochodów oraz inflacji.
– Konieczność zmierzenia się z rosnącymi cenami serwisu jest obecnie bardziej istotna niż kiedykolwiek wcześniej, szczególnie w kontekście wyboru formy finansowania auta – dodał Otto.