Po wzrostowym I kwartale 2016 r., w kolejnym Monnari dotknął spadek zysków. Zysk operacyjny zmalał o 34 proc. do 7,4 mln zł, a netto o 14 proc. do 8,8 mln zł. Na poziomie operacyjnym wynik okazał się niższy od konsensusu PAP o 17 proc., ale zysk netto wyższy o 12 proc. Towarzyszył temu jednak 11-proc. wzrost przychodów do 57,4 mln zł. >> Tu znajdziesz komunikat spółki z pełnym raportem.
Podobne tendencje widać było w całym I półroczu. Wartość sprzedaży wzrosła o 15 proc. do blisko 110 mln zł, natomiast zysk operacyjny skurczył się o 20 proc. do 11,7 mln zł, a zysk netto o 7 proc. do 12,2 mln zł. Wyższe koszty były pochodną przede wszystkim wysokiego kursu dolara, jednocześnie rosły też koszty najmu rosły z powodu zwyżki kursu euro.
– Czynnikiem, który bezpośrednio i w sposób znaczący wpływa na koszty produkcji spółki dominującej jest kurs złotego w stosunku do USD i EUR. W krótkim i średnim terminie aprecjacja/deprecjacja złotego w stosunku do tych walut będzie wpływać na koszty produkcji na dalekim wschodzie i koszt najmu powierzchni handlowych. – czytamy w raporcie Monnari.
Na koniec czerwca grupa miała 149 salonów o powierzchni 27,8 tys. m2 wobec 134 o powierzchni 22,6 tys. m2 rok wcześniej. Do końca 2016 r. planowane jest powiększanie powierzchni handlowej o kolejne 3-4 tys. m2. Pozytywnym akcentem minionego półrocza jest spadek kosztów przypadających na metr kwadratowy z 1.794 zł do 1.752 zł. Na plus można też zapisać wzrost marży handlowej w samym II kwartale z 57,8 proc. do 58,3 proc. >> Tu sprawdzisz obraz fundamentalny i finansowy spółki.
– Informację o wynikach 2Q’16 odbieramy negatywnie, gdyż były gorsze od konsensusu i naszych szacunków, głównie z powodu wyższych kosztów funkcjonowania (+25,7 proc. r/r), które pomimo wzrostu sprzedaży i poprawie marży handlowej (o 0,5 p.p. r/r do 58,3 proc.) negatywnie rzutowały na EBIT. Co prawda baza z 2Q’15 zawieraja w sobie one-off w kwocie 1,8 mln zł (spłata wierzytelności wraz z odsetkami) zaksięgowany w pozostałych przychodach operacyjnych i 0,9 mln zł w przychodach finansowych (odsetki), jednakże nawet po oczyszczeniu o te zdarzenia wynik EBIT i netto byłby gorsze o 21 proc. i 5 proc. r/r. Na wyższe koszty funkcjonowania poza rozwojem sieci sprzedaży (+25 proc. r/r) miał wzrost zatrudnienia (koszty wynagrodzeń) oraz wzrost kosztów najmu (wzrost EUR/PLN). Na plus należy wymienić silną pozycję gotówkową spółki. – ocenia Marcin Stebakow z DM BPS.
W minionym półroczu spółka wygenerowała 10,3 mln zł gotówki operacyjnej, natomiast rok wcześniej było to tylko 4,2 mln zł. Na koniec czerwca zasoby pieniężne wynosiły 54,6 mln zł wobec 49,1 mln zł z końca 2015 r.
W tym roku akcje Monnari zyskały 11 proc., choć na przestrzeni ostatnich miesięcy dominuje trend boczny. W skali dwunastomiesięcznej widać natomiast przerwanie energicznych wzrostów z ostatnich lat.