W IV kwartale Monnari uzyskało 49,2 mln zł przychodów, co przełożyło się na 15-proc. wzrost w ujęciu r/r. W minionym kwartale rosy także zyski. EBIT skoczył o 38 proc. do 10,8 mln zł, a zysk netto 31 proc. do 10,6 mln zł. Także zwiększyły się przepływy z działalności operacyjnej z 20,2 mln zł do 23,9 mln zł.
Należy pamiętać, że IV kwartał w branży odzieżowej to zwyczajowo najlepszy okres sprzedażowy. Spółka podkreśla w raporcie, że dzięki sprzedaży odzieży wierzchniej w minionym kwartale jak również w wyniku przedświątecznego popytu, Monnari sprzedało w pierwszej marży dużą część kolekcji, co przełożyło się na 31-proc. wzrost zysku ze sprzedaży. Cały zeszły rok grupa zakończyła zyskiem netto w wysokości 17 mln zł (+107 proc.), a marża brutto ze sprzedaży zwiększyła się z 52,5 proc. do 56,1 proc.
– Efekty te uzyskano przede wszystkim poprawiając terminowość kolekcji, jej ceny detaliczne oraz renegocjując ceny zakupu towarów. Według oceny zarządu, IV kwartał 2013 roku, jak również cały poprzedni rok należy ocenić pozytywnie, mimo jeszcze niełatwych uwarunkowań zewnętrznych związanych ze stopniowa poprawą ogólnej sytuacji gospodarczej oraz wewnętrznych – wciąż trwająca restrukturyzacja. Wyniki I i III kwartału 2013 roku były dobre, ale jeszcze nie w pełni zadowalające, natomiast kwartały – II i IV przyniosły oczekiwane rezultaty. Według oceny zarządu, poprawa wyników sprzedażowych, marży na sprzedaży oraz wyniku netto jest rezultatem szeregu działań podjętych w spółce, które są konsekwentnie realizowane od ponad trzech lat. – czytamy w raporcie spółki.
>> Wskaźnik C/WK spółki to 2,92 przy średniej dla sektora 2,80. >> Zobacz jak zmieniły się pozostałe wskaźniki Monnari po wynikach za IV kwartał.
Pozytywne znaczenie dla wyników 2013 roku miała optymalizacja kosztów produkcji w Azji oraz w Polsce (poprzez pozyskanie szerszego zakresu dostawców w Chinach, Turcji, Bangladeszu, Indonezji, Indiach oraz wśród polskich producentów, którzy są obecnie bardziej konkurencyjni w stosunku do producentów dalekowschodnich). Ważna okazała się też restrukturyzacja segmentów odpowiedzialnych za projektowanie, produkcję i import towarów oraz stabilizacja sieci sprzedaży (na koniec 2013 r. było 115 salonów). Na ten rok zaplanowano dalszy rozwój powierzchni handlowej – planowane jest otwarcie od 10 do 15 salonów.
W piątek akcje spółki drożeją o kilka procent. W tym roku notowania Monnari zyskały ponad 4 proc. Jednak imponującą zwyżkę obserwowaliśmy w zeszłym roku, kiedy kurs akcji wystrzelił o 450 proc.