
Qube Research & Technologies gra na spadek akcji Pepco (Fot. spółka)
– Przychody Grupy według danych porównywalnych (LFL) za III kwartał spadły o 4,3 proc.:
Przychody LFL sieci Pepco spadły o 2,7 proc., odzwierciedlając wcześniejszy okres świąt wielkanocnych, wolniejszą sprzedaż starszych towarów, które są wyprzedawane przy wykorzystaniu obniżek cenowych, a także wyzwania związane z łańcuchem dostaw, które wpływają na dostępność oferty letniej
Przychody LFL Poundland spadły o 6,9 proc. z uwagi na kwestie, o których informowano poprzednio i które są obecnie rozwiązywane, dotyczące wprowadzania oferty produktowej Pepco w kategoriach odzieży oraz towarów codziennego użytku.
Przychody LFL Dealz spadły o 7,3 proc. z uwagi na zmianę oferty produktów codziennego użytku na towary dostarczane przez Pepco oraz przez wysoce konkurencyjny rynek towarów szybkozbywalnych – czytamy w komunikacie.
Utrzymuje się solidne odbicie rok do roku w marży brutto, napędzane wynikami Pepco, podkreślono.
– W dalszym ciągu realizujemy naszą strategię, by zapewnić bardziej zrównoważony wzrost – robiąc mniej, aby osiągnąć więcej – z większym naciskiem na poprawę rentowności. Poprawa marży brutto, którą zasygnalizowaliśmy w wynikach półrocznych, utrzymała się w trzecim kwartale, a zdyscyplinowane inwestycje kapitałowe przekładają się na solidny poziom generowanej gotówki. Zgodnie z naszą strategią, w trzecim kwartale otworzyliśmy mniejszą liczbę nowych sklepów netto (37), koncentrując się głównie na naszych głównych rynkach Pepco w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie osiągamy najwyższe zwroty – skomentował przewodniczący wykonawczy (executive chair) Andy Bond, cytowany w komunikacie.
– Przychody Grupy w ujęciu porównywalnym w trzecim kwartale były poniżej naszych oczekiwań, częściowo ze względu na czynniki makro, takie jak trwające zakłócenia w łańcuchu dostaw, oraz kwestie wewnętrzne, w tym wolniej sprzedające się starsze kolekcje, które są obecnie wyprzedawane, a także przejście na odzież i towary ogólne z oferty produktowej Pepco w Poundland i Dealz. Aktywnie zwiększamy dostępność i poszerzamy zakres oferowanego przez nas asortymentu. Spodziewamy się, że korzyści wynikające z tych działań zobaczymy w nowym roku obrotowym – dodał.
Narastająco w I-III kw. roku obrotowego przychody Grupy wyniosły 4 681 mln euro (wzrost o 10 proc. przy stałym kursie i spadek o 3,1 proc. LFL), w tym Pepco – 2 915 mln euro (odpowiednio: +13,2 proc. i -3 proc.), Poundland – 1 535 mln euro (+1,6 proc. i -2,8 proc.) i Dealz – 231 mln euro (+36,2 proc. i -5,5 proc.).
Liczba netto otwarć nowych sklepów w bieżącym roku obrotowym wyniosła 326 (37 w samym III kw.).
– Zgodnie z wcześniejszymi wskazaniami, tempo otwierania nowych sklepów w trzecim kwartale zwolniło i wyniosło 37 nowych sklepów netto. Nasz harmonogram otwarć sklepów na ten rok był skoncentrowany na początku roku, odzwierciedlając zobowiązania podjęte w roku obrotowym 2023, także po to by skorzystać ze szczytowego sezonu w handlu. Otwarcia koncentrują się głównie na kluczowych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie osiągamy wyższe zwroty – czytamy dalej w komunikacie.
• Pepco: 48 nowych sklepów netto otwartych w III kw. Do tej liczby znacząco przyczyniła się Europa Środkowo-Wschodnia, w której uruchomiono 71 proc. z tych sklepów, w tym 14 otwarć netto w Polsce, 11 w Rumunii i Serbii. W Europie Zachodniej nowe otwarcia zostały skoncentrowane na Włoszech i Hiszpanii.
• Poundland: 19 zamknięć netto sklepów, w większości odzwierciadlających koniec umów najmu w sklepach osiągających słabsze wyniki.
• Sieć Dealz Poland otworzyła netto 8 nowych sklepów w III kw. i obecnie posiada łącznie 324 placówek w Polsce, wymieniono w materiale.
– Wyniki operacyjne za 3Q23/24 oceniamy negatywnie. Plasują się poniżej naszej prognozy. Sprzedaż na poziomie grupy jest 5 proc. poniżej naszych założeń. Kolejny raz rozczarowuje sprzedaż porównywalna. Już 6-ty kwartał z rzędu plasuje się wyraźnie poniżej implikowanej inflacji – skomentował wyniki Dariusz Dadej, analityk Noble Securities.
Pepco Group podtrzymuje cel ok. 900 mln euro EBITDA i 400 nowych sklepów w r.obr. 2024
Pepco Group podtrzymuje założenia co do przewidywanego wyniku EBITDA (MSSF 16) na koniec roku obrotowego 2024 (trwającego do końca września 2024) wynoszącego ok. 900 mln euro, co oznacza wzrost o ok. 20 proc. r/r. Grupa nadal oczekuje, że otworzy ok. 400 nowych sklepów netto w roku obrotowym 2024.
– Patrząc w przyszłość, Grupa jest nadal przekonana, że w tym roku finansowym osiągnie bazowy wynik EBITDA w wysokości około 900 mln euro i zakończy rok z rosnącą sprzedażą w ujęciu porównywalnym w ramach naszej kluczowej działalności pod marką Pepco. Nasza silna oferta dla klientów i wiodące na rynku ceny sprawiają, że jesteśmy dobrze przygotowani do przyszłego sukcesu jako wiodąca europejska sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych – powiedział przewodniczący wykonawczy (executive chair) Andy Bond, cytowany w komunikacie.
– Chociaż ogólne przychody LFL w trzecim kwartale były poniżej naszych oczekiwań, dynamika marży brutto pokazana w wynikach półrocznych wciąż silnie się utrzymywała w III kw., napędzana przez Pepco. W rezultacie Grupa jest nadal przekonana, że w roku obrotowym 2024 osiągnie bazową EBITDA (MSSF 16) w wysokości około 900 mln euro (w roku obrotowym 2023: EBITDA MSSF 16 w wysokości 753 mln euro) – czytamy w komunikacie.
Zgodnie ze strategią Pepco Group, w III kwartale (kwiecień-czerwiec 2024) Grupa otworzyła mniejszą liczbę nowych sklepów netto (37), koncentrując się głównie na naszych głównych rynkach Pepco w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie osiąga najwyższe zwroty, wskazał też Bond.
– Nasz harmonogram otwarć sklepów na ten rok był skoncentrowany na początku roku, odzwierciedlając zobowiązania podjęte w roku obrotowym 2023, także po to by skorzystać ze szczytowego sezonu w handlu. Otwarcia koncentrują się głównie na kluczowych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie osiągamy wyższe zwroty. Grupa nadal oczekuje, że otworzy około 400 nowych sklepów netto w roku obrotowym 2024 – czytamy dalej w komunikacie.
Grupa Pepco powstała w 2015 roku i składa się z sieci detalicznych Pepco, Dealz i Poundland. Spółka zadebiutowała na GPW w 2021 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.