W pierwszym półroczu 2014 roku Monnari zwiększyło przychody ze sprzedaży do 76,65 mln zł. Rok wcześniej sprzedaż opiewała na 62,76 mln zł. Na poziomie operacyjnym zysk r/r podskoczył z 3,55 mln zł do 9,71 mln zł. Podobnie zachował się wynik netto, który wzrósł z 5,54 mln zł do 12,5 mln zł. Koszt własny sprzedaży w okresie od stycznia do czerwca wzrósł r/r o 9,5 proc. Spółka zaznacza, że I kwartał w branży odzieżowej jest słabszy ze względu na okres wyprzedaży. >> Komunikat wraz z raportem finansowym znajdziesz tutaj
W samym II kwartale odzieżowa spółka wypracowała 41,6 mln zł, wobec 32,2 mln zł przychodów rok wcześniej. Czysty zysk urósł z 4,4 mln zł do 6,4 mln zł. Spółka wykorzystała poprawiającą się koniunkturę i w pierwszej marży sprzedała dużą część kolekcji. W efekcie marża brutto ze sprzedaży umocniła się o 4,57 p.p. – z poziomu 55,79 proc. w I półroczu 2013 r. do 60,36 proc. W raporcie zarząd Monnari odkreślił, że wygenerowany w I półroczu zysk netto okazał się jednym z najlepszych wyników półrocznych osiągniętych w historii grupy.
– Efekty te uzyskano przede wszystkim poprawiając terminowość kolekcji (wprowadzenie do dystrybucji w okresie bardziej optymalnym wobec oczekiwań klientów), dopasowując ceny detaliczne do potrzeb i możliwości klientów w okresie niepewności gospodarczej oraz utrzymując dyscyplinę kosztową. Działalności emitenta w omawianym okresie sprzyjała także poprawa sytuacji gospodarczej w kraju oraz warunki pogodowe zgodne z porami roku w polskim klimacie. Według oceny zarządu, I półrocze 2014 roku należy ocenić pozytywnie, mimo jeszcze niełatwych uwarunkowań zewnętrznych związanych ze stopniową poprawą ogólnej sytuacji gospodarczej. Poprawa wyników sprzedażowych, marży na sprzedaży oraz wyniku netto jest rezultatem szeregu działań podjętych w spółce, które są konsekwentnie realizowane od ponad trzech lat. – czytamy w raporcie Monnari.
>> W serwisie niebawem pojawią się najnowsze dane finansowe spółki >> Zobacz jak zmieniły się podstawowe wskaźniki Monnari po wynikach za II kwartał
W I półroczu 2014 r. spółka przeprowadziła optymalizację kosztów produkcji w Azji oraz w Polsce poprzez pozyskanie szerszego zakresu dostawców w Chinach, Turcji, Bangladeszu, Indonezji, Indiach oraz wśród polskich producentów, którzy są obecnie bardziej konkurencyjni w stosunku do producentów dalekowschodnich. Na koniec okresu w ramach grupy funkcjonowało 119 salonów oraz sklep internetowy. W II półroczu Monnari zamierza otworzyć około 11 salonów w nowych lokalizacjach. Nakłady inwestycyjne w części będą zrealizowane przez deweloperów, a w części przez spółkę (meble i sprzęt). Niewykluczone, że zarząd zamknie maksymalnie trzy obecnie działające, nierentowne salony, jeśli działania restrukturyzacyjne okażą się nieskuteczne.
We wtorek rano akcje Monnari zyskiwały ponad 3,2 proc. W tym roku notowania producenta odzieży podskoczyły już o blisko 15 proc.