
Fot. SEG
Pierwszy dzień Kongresu wypełnią trzy bloki dyskusyjne. Podczas pierwszego z nich będzie mowa o kierunkach rozwoju relacji inwestorskich. Słuchacze dowiedzą się o zmianach w zakresie merytorycznym raportowania, nowej formule obiegu informacji regulowanych, roli DPSN2021 w komunikacji z inwestorami oraz o programie lojalnościowym jako elemencie relacji inwestorskich.
– Właściwe wypełnianie Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW ma pozytywny wpływ na kształtowanie relacji spółek giełdowych z ich otoczeniem rynkowym. Obok danych finansowych, na które czekają inwestorzy, bardzo istotne w przypadku spółek giełdowych są również sprawozdania z działalności zawierające oświadczenia o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego. Obserwujemy systematyczny wzrost znaczenia dobrych praktyk i ładu korporacyjnego dla inwestorów giełdowych. Rośnie również świadomość w zakresie zagadnień ESG; coraz więcej uczestników rynku kapitałowego oraz interesariuszy spółek giełdowych zdaje sobie sprawę, jak duże znaczenie mają czynniki pozafinansowe w otoczeniu spółki, które w ostatecznym efekcie istotnie wpływają na jej wyniki, ogólną kondycję i pozycję rynkową – mówi Piotr Borowski, członek zarządu GPW.
Druga dyskusja panelowa wyjaśni po co liczyć wskaźniki ESG. W tej części eksperci opowiedzą o tym, kto potrzebuje danych ESG, o zmianach preferencji odbiorców w modelu B2B i B2C, o raporcie ESG oczami odbiorców oraz o tym, jak dobrze przygotować się do stworzenia strategii ESG spółki.
– Dla spółek unijnych standardy będą miały formę zbliżającej się dyrektywy dotyczącej kwestii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSRD), która będzie nakładać na spółki obowiązek ujawniania wymaganych kryteriów (jeszcze nie uchwalonych) w 2023 roku. Choć wydaje się to uzasadnione, aby oczekiwać, że fundusze inwestycyjne i inni eksperci rynkowi spoza UE będą nadal oczekiwać większego niż wymagany prawem zakres ujawnień ESG, to ujednolicenie standardu daje nadzieję na lepszą transparentność ujawnień a co za tym idzie lepszą porównywalność działań spółek z poszczególnych sektorów. – mówi dyrektor Departamentu Relacji Inwestorskich Janusz Krystosiak.
W ostatnim bloku tematycznym prelegenci skupią się na zmianach regulacyjnych w zakresie raportowania ESG. Opowiedzą o Taksonomii, SFDR oraz CSRD.
Program drugiego dnia Kongresu to praktyczne warsztaty dotyczące m. in zagadnień takich jak:
- Jak łatwo i efektywnie raportować względem DPSN2021
- Efektywny program lojalnościowy dla akcjonariuszy
- Organizacja procesów ESG w spółce giełdowej
- Zmiany regulacyjne ważne dla RI
– O poziomie rozwoju rynku kapitałowego w danym kraju świadczy poziom budowania i utrzymywania relacji pomiędzy spółką a akcjonariuszem, w szczególności otwartość na promowanie przez emitentów lojalności wobec spółki przez tych najmniejszych akcjonariuszy. Akcjonariusz powinien mieć stworzoną możliwość wejścia w bliższą relację ze spółką, w którą zainwestował, a inwestycja powinna być dowodem szacunku dla tego co robi Zarząd. Nie zawsze chęć zarobienia na akcjach jest i powinna być jedyną przesłanką decydującą o zakupie. W ostatnich dwóch latach spółki giełdowe dzięki zmianom w prawie (Dyrektywa CRD II) zyskały możliwość korzystania z narzędzi umożliwiających aktywizację swoich akcjonariuszy. Budowa programów lojalnościowych opartych na akcjonariacie, wymaga pozyskania przez spółki informacji o swoich akcjonariuszach i liczbie posiadanych przez nich akcji w danym okresie. Mechanizm ten służy nie tylko identyfikacji akcjonariuszy, stanowi również ułatwienie w nawiązaniu bieżącej komunikacji z inwestorami. Dwustronna relacja staje się impulsem dla akcjonariusza do długoterminowego zaangażowania kapitału, jak również zwiększenia zainteresowania bieżącym życiem spółki. Dzięki temu spółka jest w stanie zidentyfikować najbardziej aktywną grupę inwestorów, poznać ich bliżej oraz wyróżnić ich aktywność. Za narzędzie służące wyróżnieniu określonej grupy akcjonariuszy można uznać program lojalnościowy. Programy lojalnościowe oparte o akcjonariat są dla spółek krokiem w stronę budowy solidnych i długotrwałych relacji z akcjonariuszami. Mogą być z sukcesem stosowane na rynkach kapitałowych, czego przykładem są spółki publiczne, które w ten sposób nagradzają swoich akcjonariuszy za lojalność i długoterminowe inwestowanie środków w akcje spółki. Lojalny akcjonariusz może stać się lojalnym klientem, a lojalny klient – lojalnym akcjonariuszem. Programy lojalnościowe zdobywają coraz większą popularność na polskim rynku kapitałowym – mówi Michał Stępniewski, członek zarządu, KDPW.
Dwudniowe spotkanie zamknie dyskusja panelowa pt. „Interaktywna sesja o finansowej informacji poufnej”, podczas której eksperci opowiedzą o wymogach regulacyjnych, rodzajach finansowej informacji poufnej oraz wynikach najnowszych badań z rynku polskiego.

Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
Organizatorem Kongresu jest Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Partnerami instytucjonalnymi wydarzenia są: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie i Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, partnerem strategicznym jest KGHM Polska Miedź, a partnerem technologicznym Unicomp-WZA.
Szczegółowe informacje dotyczące XIII Kongresu Relacji Inwestorskich Spółek Giełdowych SEG są dostępne na stronie seg.org.pl