Kerdos Group (do listopada Hygienika SA) zawarł przedwstępną umowę sprzedaży zakładu produkcyjnego w Lublińcu na rzecz Mezzo Capital. W najbliższych tygodniach zostanie on wydzielony do spółki zależnej Mr. House Europe, która następnie zmieni właściciela. Warunkiem realizacji finalnej umowy sprzedaży jest przede wszystkim przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz kredytów związanych z zakładem produkcyjnym do wspomnianej spółki zależnej. Zarząd Kerdos Group szacuje, że proces ten powinien zakończyć się maksymalnie do końca pierwszego kwartału przyszłego roku. Uzgodniona cena sprzedaży zakładu, uwzględniająca przejmowane przez nowego właściciela zadłużenie, to 35 mln zł.
Zarząd emitenta szacuje, że na bazie obecnych wartości, sprzedaż zakładu w Lublińcu zmniejszy skonsolidowane zadłużenie Kerdos Group o 22 mln zł, co stanowi około 40 proc. wszystkich zobowiązań finansowych, kredytów i pożyczek grupy. Jednocześnie wynegocjowana cena sprzedaży oznacza dodatkowy wpływ gotówki rzędu 13 mln zł.
– W 2012 r. zakład produkcyjny w księgach dawnej Hygieniki był wyceniany na blisko 27 mln zł. Jeżeli do tej pory wycena nie uległa istotnym zmianom to spółka wygenerowałaby blisko 8 mln zł zysku na transakcji. Pod koniec 2012 r. dawna Hygienika oczekiwała za zakład ceny bliskiej dwukrotności wartości księgowej. Kapitalizacja spółki to blisko 86 mln zł. – zaznacza Sobiesław Kozłowski, analityk DM Raiffeisen Bank Polska.
Prezes Kerdos Group informuje, że wartość księgowa zakładu to 23 mln zł, zatem transakcja sprzedaży fabryki pozwoli zaksięgować około 12 mln zł zysku. Zakład w Lublińcu jest jedynym zakładem produkcyjnym Kerdos Group i przynosił straty. Fabryka produkuje artykuły higieny osobistej – pieluchy jednorazowe dla dzieci, podpaski i wkładki higieniczne. Segment produkcyjny odpowiadał za 6 proc. przychodów, sprzedaż hurtowa – za 30 proc., a sprzedaż detaliczna w drogeriach Dayli – za 64 proc.
Spółka od dwóch lat realizuje strategię skupiającą się na sprzedaży detalicznej i hurtowej artykułów kosmetycznych oraz higienicznych. Motorem wzrostu wyników ma być segment detaliczny – własne drogerie. Obecnie działa 165 drogerii Dayli w Polsce. Spółka chce zaistnieć w Luksemburgu.
– Rozpoczęliśmy proces przejmowania drogerii Meng w Luksemburgu, jedynych drogerii w tym kraju – obecnie 24 lokalizacje. To bogaty rynek, na którym można osiągać wysokie marże. Proces przejmowania, zgodnie z podpisaną umową, zakończy się w kwietniu 2017 roku. Wtedy przychody sieci Meng mogą osiągać wartość 40-50 mln euro rocznie. – podkreśla Kamil Kliniewski, prezes Kerdos Group.
>> W serwisie znajdziesz analizę sytuacji fundamentalnej Kerdos Group w oparciu o wyniki z I półrocze >> Zobacz analizę raportu półrocznego przygotowaną przez analityka portalu StockWatch.pl
Narastająco po pierwszych dziewięciu miesiącach 2014 roku grupa zanotowała 174,2 mln zł przychodów ze sprzedaży (+50 proc. r/r), osiągając 59,2 mln zł zysku brutto na sprzedaży (+43 proc. ). Zysk netto spadł do 11,7 mln zł z 18,1 mln zł. Oczyszczając wyniki ze zdarzeń jednorazowych z 2013 roku zysk netto jest wyższy o 95 proc. w ujęciu r/r. W środę akcje spółki szukają kierunku. Wcześniej od początku roku akcje dawnej Hygieniki straciły na wartości ponad 50 proc.