Sezon wyników za 2012 rok dopiero raczkuje, a już kilka spółek zdecydowało się na odwołanie prognoz. W środę do tego grona dołączył Enel-Med – spółka działająca w rozchwytywanej do niedawna branży medycznej.
Odwołane prognozy zakładały osiągnięcie w 2012 roku 204 mln przychodów oraz 249 mln zł w 2013 roku. Na taką decyzję wpłynęło otwarcie drugiego szpitala w Warszawie w połowie 2012 r. Enel-Med nie zdołał podpisać satysfakcjonującego kontraktu z NFZ, odpowiadającego potencjałowi nowej placówki.>> Szczegółowa analiza fundamentalna i wskaźnikowa dostępna jest na stronie spółki w StockWatch.pl
– Dodatkowo, w związku z sytuacją ekonomiczną wzrost sprzedaży usług komercyjnych (fee-for-service) był znacznie niższy od zakładanego, szczególnie w pionie stomatologii. Spółka podjęła działania w zakresie leczenia niepłodności, nawiązała współpracę kliniką leczenia niepłodności Novum. Ponadto, intensyfikuje sprzedaż komercyjną usług szpitalnych, co powinno przynieść w najbliższym czasie wymierne rezultaty. – czytamy w komunikacie.
>> Zdaniem inwestorów zrzeszonych wokół StockWatch.pl branża medyczna może okazać czarnym koniem w tym roku. >> Zobacz jakie perspektywy na najbliższe kwartały mają spółki działające w sektorze usług medycznych oraz cała branża.
Już po trzech kwartałach 2012 roku wyniki Enel-Medu nie zachwycały. Przychody spółki wyniosły 134,5 mln zł, strata operacyjna sięgnęła niemal 5 mln zł, zaś strata netto 5,8 mln zł. W analogicznym okresie 2011 roku było to odpowiednio 122,6 mln zł, +5,8 mln zł i +3,2 mln zł. Przychody Enel-Medu już od dłuższego czasu notują systematyczny wzrost. Niestety nie przekłada się to na wynik netto.
– Spółka przechodzi, a właściwie przechodziła, duży proces inwestycyjny. Przez ostatni rok suma bilansowa wzrosła o 20 proc. Przychody niestety tylko o 10 proc., co niejako sugeruje mniejszą produktywność aktywów trwałych. Rośnie wielkość majątku pracującego, ale spada efektywność jego wykorzystania. To jest tak naprawdę potencjał spółki do zwiększania przychodu. Czas rozkręcania się nowej inwestycji w branży dobrze znają akcjonariusze EMC, które ma trochę inny model biznesowy, ale problem dokładnie ten sam. Pytanie brzmi, czy uda się wrócić do poziomu sprzedaży na zainwestowaną złotówkę w nowe powierzchnie medyczne. Niestety z danych, które prezentuje spółka nie jest łatwo udzielić takiej odpowiedzi. Na rynku warszawskim ceny abonamentów korporacyjnych są raczej stabilne, choć wykazują tendencje zniżkowe. Jak jest w innych miastach niestety nie wiem. Klientów do nowych miejsc trzeba albo zabrać konkurencji (cena, albo jakość) albo zdobyć nowych (o co nie jest łatwo, jak otoczenie jest trudne). Na schodzenie z ceny patrząc na wynik nie jest dużo miejsca, więc trzeba konkurować jakością i kosztami. – ocenia w podsumowaniu wyników za III kwartał 2012 roku Paweł Bieniek, analityk StockWatch.pl.
>> Interesujesz się sytuacją fundamentalną Enel-Medu po wynikach za ostatni kwartał? >> Zobacz całą treść analizy przygotowaną przez analityka portalu StockWatch.pl
Czwartkowa sesję akcje Enel-Med zaczęły od pogłębiania środowej przeceny, gdzie kurs tracił nawet około 6 proc. Wcześniej na przełomie grudnia i stycznia doszło do prawdziwej eksplozji notowań. Nagły popyt na akcje medycznej spółki wywindował kurs o około 80 proc.