
Larq to jednostka inwestycyjna posiadająca pakiety akcji i udziałów w podmiotach działających w obszarze innowacyjnych mediów, nowych technologii i infrastruktury
Larq jako jednostka inwestycyjna zgodnie z wymogami MSSF wycenia wszystkie swoje inwestycje według wartości godziwej przez wynik finansowy. Kluczowym czynnikiem wpływającym na osiągane przez spółkę wyniki finansowe jest „wynik ze zbycia i przeszacowania aktywów finansowych wycenianych w wartości godziwej przez wynik finansowy”. W 2017 roku, z uwagi na dobre wyniki finansowe jakie wypracowały spółki portfelowe Larq jak również uzyskane wyceny Nextbike i Brand24 w transakcjach PreIPO na poziomie odpowiednio 126 mln zł i 63 mln zł, wartość portfela inwestycji Larq wzrosła o ponad 50 mln zł w ujęciu rok do roku i wyniosła ponad 140 mln zł. W efekcie zysk netto spółki wzrósł w 2017 roku do ponad 33 mln zł wobec 32 mln zł w 2016 roku (dane przekształcone).
W 2017 roku miały miejsce dwie udane oferty prywatne spółek portfelowych Larq: Nextbike Polska i Brand24. W sierpniu 2017 na rynku NewConnect zadebiutowała pierwsza z nich. Debiut poprzedzony był przeprowadzoną w czerwcu 2017 ofertą prywatną, z której spółka pozyskała ponad 6 mln zł na kontynuację rozbudowy infrastruktury rowerowej w kraju, a transakcja implikowała wycenę Nextbike Polska na poziomie 126 mln zł. W listopadzie ubiegłego roku ofertę prywatną przeprowadziła kolejna spółka portfelowa – Brand24. W efekcie transakcji spółka pozyskała ponad 3 mln zł na dalszy rozwój, a Brand24 został wyceniony na 63 mln zł. Brand24 udanie zadebiutował na NewConnect 30 stycznia 2018 roku.
Poniżej wyniki operacyjne i finansowe osiągnięte w 2017 przez kluczowe spółki portfelowe wraz z odniesieniem do publikowanych przez Larq prognoz finansowych.*
Nextbike Polska – największy w Polsce dostawca i operator miejskich systemów rowerowych:
- liczba obsługiwanych rowerów 12,2 tys. szt. (wobec prognozy na poziomie 13 tys. szt.); wzrost o 57 proc. r/r z 7,8 tys. szt. na koniec 2016 roku,
- przychody ze sprzedaży 43,5 mln zł (wobec prognozy na poziomie 40,1 mln zł); wzrost o 37 proc. r/r z 31,8 mln zł w 2016 roku,
- EBITDA 15,2 mln zł (wobec prognozy na poziomie 15,5 mln zł); wzrost o 51 proc. r/r z 10,1 mln zł w 2016 roku.
Brand24 – właściciel autorskiego narzędzia do monitoringu treści w internecie sprzedawanego globalnie w modelu SaaS (ang. Software as a Service):
- liczba aktywnych klientów 2.196 (wobec prognozy na poziomie 2.069 klientów); wzrost 55 proc. r/r z 1.414 użytkowników na koniec 2016 roku,
- przychody ze sprzedaży 7,6 mln zł (wobec prognozy na poziomie 7,4 mln zł); wzrost o 50 proc. r/r z 5 mln zł w 2016 roku,
- strata EBITDA 0,3 mln zł (wobec prognozy straty na poziomie EBITDA 0,3 mln zł); wobec straty 0,2 mln zł w 2016 roku.
Synergic – wiodący krajowy operator i właściciel niestandardowych nośników reklamy zewnętrznej:
- baza dostępnych do sprzedaży nośników reklamowych 40,4 tys. m2 (wobec prognozy na poziomie 37,3 tys. m2), wzrost o 83 proc. r/r z 22,1 tys. m2 w 2016 roku,
- przychody ze sprzedaży 36,7 mln zł (wobec prognozy na poziomie 32,4 mln zł); wzrost o 35 proc. r/r z 27,2 mln zł w 2016 roku,
- EBITDA (bez uwzględnienia transakcji wewnątrzgrupowych) w wysokości 6,5 mln zł (wobec prognozy na poziomie 6,3 mln zł); wzrost o 25 proc. r/r z 5,2 mln zł w 2016 roku.
Larq i pozostałe spółki portfelowe:
- strata EBITDA 8,7 mln zł; wobec prognozy straty na poziomie 7,1 mln zł oraz straty na poziomie 6,2 mln zł w 2016 roku. Wyłączając zrealizowane i prognozowane koszty programu motywacyjnego strata EBITDA wyniosła 5,2 mln zł; wobec prognozy straty na poziomie 5,7 mln zł oraz straty z wyłączeniem zrealizowanych i prognozowanych kosztów programu motywacyjnego na poziomie 5,7 mln zł w 2016 roku.
* prognoza wyników spółek portfelowych Larq na rok 2017 opublikowane w dniu 28 kwietnia 2017 r.
– Za nami bardzo udany biznesowo rok intensywnego rozwoju naszych kluczowych spółek portfelowych. Nextbike Polska umocnił swoją pozycję rynkowego lidera w kraju i po miesiącach intensywnych przygotowań zdobył pierwszy w historii tej spółki zagranicznych kontrakt w fińskim mieście Turku. Flota rowerów spółki zwiększyła się rok do roku o 57 proc., a spółka skutecznie rozwijała segment przychodów ze źródeł prywatnych, pozyskując tak renomowanych partnerów, jak PKN Orlen czy bank Citi Handlowy.
Rok silnej dwucyfrowej dynamiki wzrostu ma za sobą także Brand24, który powiększył liczbę aktywnych klientów o 55 proc. Warto podkreślić, że w efekcie rosnącego udziału klientów międzynarodowych spółka odnotowała wzrost przychodów jednostkowych na klienta. Rosnący przychód jednostkowy wraz ze wzrostem bazy klientów przełożył się na wzrost przychodów Brand24 o 50 proc. r/r.
Bardzo cieszy nas to, że modele biznesowe obu spółek, ich wyniki i perspektywy zostały pozytywnie ocenione przez inwestorów, czego efektem były dwie z sukcesem przeprowadzone oferty prywatne. W efekcie tych transakcji Nextbike Polska wyceniony został na 126 mln zł, a Brand24 na 63 mln zł. Udane debiuty obu spółek na rynku publicznym przełożyły się na wzrost wartości portfela inwestycji, a co za tym idzie – wyników Larq.
Wzrost wartości portfela Larq to również efekt kolejnego bardzo dobrego biznesowo roku w trzeciej naszej kluczowej spółce – Synergic. 35-procentowy wzrost przychodów tej spółki rok do roku to efekt skutecznej komercjalizacji posiadanej i nowo pozyskanej powierzchni reklamowej.
Podsumowując – miniony rok był dla nas biznesowo bardzo udany, a obserwując perspektywy rynku i plany naszych spółek portfelowych mocno liczymy że, rok 2018 również przyniesie nam
i naszym akcjonariuszom wiele satysfakcji – mówi Mikołaj Chruszczewski, członek zarządu Larq.