
LPP w rok wypracowało 1,1 mld zł zysku netto
LPP odnotowało 1.095,16 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w roku obrotowym 2022/2023 (luty 2022 – styczeń 2023) wobec 953,52 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 1 459,67 mln zł wobec 1 128,1 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 2 588,86 mln zł wobec 2 071,52 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 15.926,5 mln zł w r.obr. 2022/2023 wobec 11.338,79 mln zł rok wcześniej. Sprzedaż w sklepach porównywalnych LFL (w walutach lokalnych) w 2022/23 wzrosła o 17 proc. r/r. Jak dodaje spółka, wzrosty przychodów osiągnęły wszystkie marki grupy, a największe nominalne – Sinsay. Marka ta też uzyskała najwyższą dynamikę wzrostu przychodów r/r.
– Na koniec 2022/23 roku nasza sieć sklepów stacjonarnych obecna była w 27 krajach i liczyła 1 962 salony o łącznej powierzchni 673,4 tys. m2. Poza granicami Polski znajdowały się 944 sklepy (920,8 tys. m2). Ze względu na zakończenie przez spółkę działalności w Rosji łączna powierzchnia handlowa i liczba sklepów w porównaniu z 2021/22 zmalała o 11,4 proc. i 282 sklepy. Jednocześnie na działalności kontynuowanej r/r liczba sklepów wzrosła o 271 a powierzchni o 19,8 proc. – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
LPP zanotowało spadek marż. Marża zysku brutto na sprzedaży stopniała r/r z 57,2 proc. do 51,1 proc., a marża EBIT – z 9,9 proc. do 9,2 proc.
– Rosnące ceny energii oraz inflacja wyznaczyły szczególnie trudne warunki do prowadzenia biznesu oraz większą wrażliwość cenową klientów. W nowy rok finansowy weszliśmy z pakietem kolejnych doświadczeń i niełatwych wyborów, ale też z determinacją do zapewnienia firmie stabilności i bezpieczeństwa. Zamykamy go z kolei z poczuciem dobrze wypełnionego obowiązku wobec akcjonariuszy i naszych partnerów biznesowych, osiągając najwyższą w historii grupy sprzedaż prawie 16 mld zł i zysk netto na poziomie przeszło 1 mld zł – napisał prezes Marek Piechocki w liście do akcjonariuszy.
Na koniec 2022/2023 roku oferta marek LPP dostępna była łącznie na 39 rynkach, w tym w 27 krajach offline i 34 krajach online.
– Sprzedaż całościowa na m2 liczona jako sprzedaż grupy przez średnią pracującą całkowitą powierzchnię podzieloną przez 12, w 2022/23 wzrosła o 14,6% w porównaniu z rokiem ubiegłym (na działalności kontynuowanej) – napisano też w sprawozdaniu.
430 zł dywidendy na akcję
Zarząd LPP zarekomendował akcjonariuszom wypłatę dywidendy w wysokości 430 zł na akcję z zysku za rok obrotowy od 1 lutego 2022 roku do 31 stycznia 2023 roku. W sumie do podziału między akcjonariuszy ma trafić ok. 800 mln zł. Proponowany dzień dywidendy to 10 lipca. Wypłata miałaby nastąpić w dwóch terminach: 14 lipca – 215 zł na akcję i 10 października – 215 zł na akcję.
W ubiegłym roku spółka płaciła 350 zł na akcję, a dwa lata wcześniej 450 zł na akcję, co jest najwyższą dotąd dywidendą w historii LPP.
LPP zarządza markami modowymi Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay. Spółka jest notowana na GPW w Warszawie od 2001 roku.