
(Fot. Mat. prasowe mBanku)
Strategia mBanku na lata 2026–2030 zakłada osiągnięcie 4,1 mln aktywnych klientów w Polsce oraz 10-proc. udziału w rynku kredytów i depozytów – zarówno w bankowości detalicznej, jak i korporacyjnej. Bank koncentruje się na budowaniu trwałych relacji z obecnymi klientami zamiast agresywnego pozyskiwania nowych.
– Wracamy do naszych korzeni – mamy wymarzoną klientelę, chcemy rozwijać się z myślą o nich. Odpowiedzialnie i mądrze. Jesteśmy na to gotowi. Po czasie na wzburzonych wodach dotarliśmy do miejsca, w którym jesteśmy gotowi, by rozwinąć żagle i ruszyć całą naprzód! – powiedział prezes Cezary Kocik, cytowany w komunikacie.
Nowa strategia „Cała naprzód!” opiera się na wykorzystaniu zaawansowanych technologii, prostocie organizacyjnej i celach zrównoważonego rozwoju. mBank wyróżnia się demografią klientów – 67 proc. z nich to osoby z pokoleń Z i Y, a 74 proc. ma mniej niż 46 lat. Bank deklaruje także wyjątkową lojalność klientów – wskaźnik NPS wynosi 56 proc., co znacząco przewyższa średnią rynkową.
– mBank stawia sobie ambitny cel – 10-proc. udział w rynku kredytów i depozytów, zarówno w bankowości detalicznej, jak i korporacyjnej. Do 2030 roku chce obsługiwać 4,1 mln aktywnych klientów w Polsce. Inwestorzy również będą zadowoleni – w nowej strategii mBank planuje powrócić do wypłaty dywidendy z zysku netto za 2026 rok, a wskaźnik wypłaty ma być zwiększony docelowo do 75 proc. w 2030 roku – czytamy dalej.
W bankowości detalicznej mBank chce promować zdrowie finansowe klientów i wprowadza nowy wskaźnik oceny finansowej oparty na sześciu obszarach, takich jak bezpieczeństwo finansowe, odpowiedzialne zadłużenie czy inwestowanie.
– Strategia ‚Cała naprzód!’ to odpowiedź na zmieniające się potrzeby naszych klientów oraz wyraz naszej ambicji, by mBank był nie tylko instytucją finansową, do której przychodzę po wygodne rozwiązania transakcyjne, ale partnerem w codziennym życiu – skomentował wiceprezes ds. bankowości detalicznej Krzysztof Bratos.
Bank planuje wzrost liczby klientów zamożnych z 980 tys. w 2024 roku do 1,4 mln w 2030 roku oraz zwiększenie liczby klientów z sektora małych firm (z rocznym obrotem powyżej 1 mln zł) z 73 tys. do 120 tys.
– Wiemy, że potrafimy budować trwałe relacje z klientami i wspierać ich w rozwoju. (…) Naszym celem jest, aby do 2030 roku liczba aktywnych zamożnych klientów wzrosła z 980 tys. w 2024 r. do 1,4 mln – powiedział także Bratos.
mBank rozwija działalność w Czechach i na Słowacji, kierując ofertę do młodego pokolenia, w tym studentów. Zagraniczne oddziały testują innowacje jak pierścienie płatnicze i rozwiązania z zakresu bankowości konwersacyjnej.
– mBank zapewnia, że dzięki spójnemu rozwojowi swojej platformy we wszystkich krajach ma możliwości przyspieszenia działalności na pozostałych dwóch rynkach – czytamy dalej.
W obszarze bankowości korporacyjnej bank wskazuje sześć strumieni wzrostu: transformację energetyczną i technologiczną, cyfryzację, zrównoważony rozwój, gospodarkę obiegu zamkniętego, zdrowie i czas wolny oraz obronność.
– Naszym celem jest podwojenie udziału tych obszarów w naszej akcji kredytowej. Do 2030 roku sięgną one 40 proc., a zrównoważone finansowanie osiągnie 15 proc. całego portfela kredytów korporacyjnych – dodał Pers.
Rozwój technologiczny obejmie nową aplikację mobilną, asystenta AI oraz platformę mBank CompanyNet dla klientów korporacyjnych. Priorytetem pozostaje dostępność usług 24/7 i bezpieczeństwo cyfrowe.
– Naszym standardem będzie dostępność 24/7, natychmiastowe płatności i odporna infrastruktura. Klient musi mieć pewność, że bank działa zawsze, bez kompromisów – skomentował wiceprezes ds. operacji i informatyki Krzysztof Dąbrowski.
W ramach polityki finansowej bank chce utrzymać koszt ryzyka na poziomie 0,8 proc., wskaźnik kosztów do dochodów poniżej 35 proc., a zwrot z kapitału materialnego (ROTE) powyżej 22 proc. mBank zakłada też wypłatę dywidendy – począwszy od 30 proc. zysku za 2026 rok do 75 proc. w 2030 roku.
– Po latach ograniczeń związanych z kredytami walutowymi jesteśmy gotowi do wzrostu – zadeklarował wiceprezes ds. zarządzania ryzykiem Marek Lusztyn.
– Nasz cel strategiczny to znalezienie się wśród trzech najbardziej efektywnych banków w Polsce w każdym roku obowiązywania strategii – powiedział wiceprezes ds. finansów Pascal Ruhland.
W zakresie kultury organizacyjnej mBank zamierza kontynuować rozwój „mKultury”, opartej na zaangażowaniu, innowacyjności i przedsiębiorczości pracowników.
– Strategię realizują ludzie. Dlatego inwestujemy w rozwój talentów, nowoczesne przywództwo i cyfrowe środowisko pracy – podsumowała wiceprezeska ds. compliance i HR Julia Nusser.
mBank należy do największych banków uniwersalnych w Polsce, notowany jest na GPW od 1992 roku i wchodzi w skład indeksu WIG20. Jego strategicznym akcjonariuszem jest Commerzbank.