
PKO BP szacuje koszt weekendowych propozycji programowych PiS na 0,7-0,9 proc. PKB
– Łącznie bardzo wstępnie szacujemy, że łączny koszt propozycji to 0,7-0,9 proc. PKB. W naszym bazowym scenariuszu zakładaliśmy, że deficyt sektora finansów publicznych w 2024 wyniesie 4,5 proc. PKB (wobec prognozowanego przez nas na ten rok deficytu 5,4 proc.). Z kolei w przedstawionej niedawno Aktualizacji Programu Konwergencji rząd zakładał, że deficyt sektora w 2024 spadnie do 3,4 proc. PKB z 4,7 proc. w 2023. W naszej ocenie przedstawione propozycje są bardziej umiarkowane, niż oczekiwali uczestnicy rynku (często wymieniano więcej rozwiązań i spodziewano się, że będą one wdrażane już w tym roku) – czytamy w „Dzienniku Ekonomicznym” banku.
Podczas konferencji programowej PiS zapowiedziano, że w 2024 ma nastąpić (1) podwyższenie świadczenia 500+ do 800 zł, (2) wprowadzenie bezpłatnych leków dla seniorów od 65 r.ż. oraz dla dzieci i młodzieży do 18 r.ż., (3) zniesienie opłat za korzystanie z autostrad zarządzanych przez państwo i firmy prywatne. Podczas konferencji nie podano szacunkowych kosztów propozycji ani metod ich sfinansowania, przypomnieli analitycy.
– Według danych prezentowanych niedawno przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej obecnie z programu 500+ korzysta ponad 6,5 mln dzieci, a jego roczny koszt to 40,2 mld zł. W przypadku waloryzacji (bez warunków ograniczających) do 800 zł dodatkowy roczny koszt dla budżetu stanowiłby ok. 24,1 mld zł (0,7 proc. PKB). Koszt wprowadzenia bezpłatnych leków dla wskazanych grup będzie zależał od zakresu programu, który nie został sprecyzowany. Pewnym punktem odniesienia może być koszt programu darmowych leków 75+ (obejmuje ponad 2 tys. preparatów), który w 2022 wyniósł 830 mln zł. Według danych GUS na koniec 2022 w Polsce żyło 2,8 mln osób w wieku 75+ oraz 4,6 mln osób w wieku 65-74. Rozszerzenie obecnych uprawnień w przypadku osób starszych na grupę 65-74 mogłoby więc potroić koszt programu. Liczebność dzieci i młodzieży to ok. 7 mln osób, ale w ich przypadku przeciętny koszt leku i częstotliwość stosowania są znacząco niższe. Zniesienie opłat za autostrady ma objąć samochody osobowe, co znacząco ograniczy koszt programu (wg nas do ok. 300 mln zł) – czytamy dalej w raporcie.