
Źródło: Spółka
Zysk operacyjny wyniósł 37,6 mln zł wobec 57,3 mln zł straty rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 285,2 mln zł w II kw. 2022 r. wobec 1 050 mln zł rok wcześniej.
W I poł. 2022 r. spółka miała 42,4 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 130 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 2 451,5 mln zł w porównaniu z 2 046 mln zł rok wcześniej.
W okresie 6 miesięcy 2022 r. wynik EBIT wyniósł 6,1 mln zł, tj. poprawił się w porównaniu do analogicznego okresu 2021 r. o 134,4 mln zł.
– Najważniejsze odchylenia wpływające na wynik EBIT w okresie 6 miesięcy 2022 r. w porównaniu do 6 miesięcy 2021 r. zostały opisane poniżej:
– zwiększenie przychodów z tytułu umów z klientami (w tym przede wszystkim przychodów z usług przewozowych i spedycji, ale również m.in. przychody z tytułu sprzedaży towarów i materiałów; przychody z usług rekultywacyjnych oraz z usług bocznicowych i trakcyjnych) było bezpośrednim efektem wzrostu wolumenu przewozów (w tym masy towarowej o 4,9 proc. i wykonanej pracy przewozowej o 7,2 proc.). Jednocześnie w analizowanym okresie odnotowano wzrost stawek przewozowych;
– wzrost amortyzacji i odpisów z tytułu utraty wartości będący rezultatem wyższych nakładów inwestycyjnych (w tym inwestycji taborowych) w 2021 r.;
– wzrost kosztów zmiennych (zużycia energii i paliwa trakcyjnego oraz usług dostępu do infrastruktury) o 24,8 proc. powiązany ze wzrostem hurtowych cen energii i światowych cen paliw wraz ze wzrostem skali realizowanych przewozów;
– zwiększenie kosztów świadczeń pracowniczych, wynikające m.in. ze zwiększonych kosztów wynagrodzeń wynikających m.in. z realizowanych podwyżek oraz zawiązania rezerw na świadczenia pracownicze, przy jednoczesnym spadku zatrudnienia;
– wzrost kosztów na pozycji pozostałe usługi o 67,9 mln zł, wynikający m.in ze wzrostu kosztów usług rekultywacyjnych i wzrostu czynszów i opłat za użytkowanie nieruchomości i taboru;
– wzrost kosztów na pozycji pozostałe zmiany o 43,7 mln zł, na skutek m.in. wzrostu kosztów wartości sprzedanych towarów i materiałów oraz wzrostu zużycia energii elektrycznej nietrakcyjnej, gazu i wody – czytamy w raporcie.
W I półroczu 2022 roku rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce zwiększył się r/r w zakresie masy towarowej, oraz pracy przewozowej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Udziały rynkowe Grupy PKP Cargo w I półroczu 2022 r. wyniosły 37,9 proc. (-0,2 pkt proc. r/r) w zakresie masy towarowej oraz 40,5 proc. w pracy przewozowej (-1,3 pkt proc. r/r). Grupa PKP Cargo utrzymała pozycję zdecydowanego lidera rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce zwiększając w tym czasie r/r zarówno wolumen przewiezionych towarów, jak i zrealizowaną pracę przewozową. Przez pięć miesięcy Grupa notowała wzrosty udziału rynkowego w zakresie masy towarowej. Słabsze wyniki czerwca br. wpłynęły jednak na odwrócenie tej tendencji. Ostatecznie dynamika wzrostów rynkowych u konkurentów okazała się nieco wyższa i Grupa PKP Cargo po 6 miesiącach roku utraciła nieznacznie swoje wyniki udziałowe r/r. Udziały rynkowe jednostki dominującej w Grupie PKP Cargo, tj. PKP Cargo S.A. w I półroczu 2022 r. były równe odpowiednio 36,1 proc. (-0,5 pkt proc. r/r) oraz 39,9 proc. (-1,6 pkt proc. r/r).
W I półroczu 2022 roku w Grupie PKP Cargo odnotowano spadek zatrudnienia o 269 osób, w tym 195 osób w spółce PKP Cargo.
Grupa PKP Cargo w okresie 6 miesięcy 2022 roku poniosła nakłady inwestycyjne w wysokości 378,8 mln zł, tj. mniej o 17,3 proc. r/r. Powyższe nakłady przeznaczone były na nabycie rzeczowych aktywów trwałych oraz aktywów niematerialnych w formie zakupów, modernizacji oraz tzw. komponentu remontowego (naprawy okresowe taboru P4 i P5 oraz przeglądy okresowe taboru P3), jak również wykazano prawa do użytkowania aktywów (głównie dotyczące najmu nieruchomości). Największa część nakładów inwestycyjnych w okresie 6 miesięcy 2022 r. w Grupie PKP Cargo została przeznaczona na realizację zadań inwestycyjnych związanych z taborem, głównie na naprawy okresowe (P4 i P5) i przeglądy okresowe (P3) taboru, modernizację lokomotyw oraz zakup wagonów – łącznie 349,4 mln zł (tj. 92,22 proc. nakładów inwestycyjnych), czytamy dalej.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I poł. 2022 r. wyniosła 35,6 mln zł wobec 122,9 mln zł straty rok wcześniej.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2021 r. miała 4,27 mld zł skonsolidowanych przychodów.