Grupa Marvipol to dynamicznie rozwijający się deweloper mieszkaniowy, a także generalny importer i dystrybutor samochodów marek Jaguar i Aston Martin oraz właściciel sieci myjni Robo Wash. Spółka notuje rosnącą sprzedaż mieszkań i luksusowych samochodów, co przekłada się na dobre wyniki finansowe. Strategia rozwoju Marvipolu zakłada m.in. znaczne zwiększenie liczby mieszkań przekazywanych klientom, podwojenie liczby sprzedawanych samochodów do 2015 roku oraz rozbudowę sieci myjni samochodowych.
Wirtualne spotkanie było okazją do bliższego poznania modelu biznesowego spółki, jej planów na przyszłość oraz poznania opinii prezesa na temat sytuacji w branży. Inwestorzy śledzący bieżące wydarzenia w branży budowlanej inwestorzy pytali o kondycję deweloperów i prawdopodobieństwo wystąpienia analogicznej fali bankructw.
– Nie należy łączyć kłopotów branży budowlanej z branżą mieszkaniową, a wręcz przeciwnie – problemy wykonawców mogą korzystnie wpłynąć na koszty wykonawstwa budynków mieszkaniowych. Mówiąc o branży deweloperskiej nie widzimy zagrożenia bankructw firm z tego segmentu gospodarki – rynek oczyścił się już wcześniej. – ocenia Andrzej Nizio, prezes Marvipolu.
Pytań było mnóstwo. Inwestorzy nie omieszkali podpytać prezesa, jakim autem sam jeździ. Okazuje się, że Andrzej Nizio wybrał markę Jaguar, jedna z tych które oferuje grupa Marvipol. Warto w tym miejscu zauważyć, że sprzedaż luksusowych aut odpowiada za 50 proc. przychodów grupy oraz 1/3 jej zysków. Inwestorzy pytali również o to, czy spółka zamierza próbować swoich sił w projektach komercyjnych takich jak centra handlowe czy biurowce.
– Mamy już za sobą pierwszy projekt komercyjny – budowę budynku biurowego Prosta Tower. Na chwilę obecną nie możemy jeszcze dokładnie ocenić jak bardzo zyskowny jest to projekt, będzie to możliwe dopiero po sprzedaży obiektu. Generalnie jesteśmy zainteresowani tym segmentem, nie wykluczamy kolejnych tego rodzaju projektów. – mówi Andrzej Nizio.
>> W serwisie znajdziesz najważniejsze informacje na temat finansowej kondycji spółki. >> Zobacz obraz fundamentalny Marvipolu w serwisie StockWatch.pl
Poruszony został również temat nadpodaży występującej w polskich miastach oraz wpływu starzejącego się społeczeństwa na rynek mieszkaniowy. Zdaniem prezesa Marvipolu nadpodaż ma częściowo wirtualny charakter, bo w rzeczywistości na rynku występuje deficyt mieszkań.
– Nadpodaż ma częściowo charakter wirtualny, wynikający w wprowadzenia do sprzedaży projektów, które praktycznie nie są realizowane. Deweloperzy w ten sposób uciekli przed koniecznością wprowadzenia rachunków powierniczych wynikającą z ustawy deweloperskiej. Z drugiej strony – ograniczenie popytu wynika nie ze zmniejszenia liczby osób chętnych do kupna mieszkania, a braku zdolności kredytowej. Wpływ starzenia się społeczeństwa jest nieproporcjonalny do deficytu mieszkań na rynku, za standard biorąc sytuację w innych krajach Europy. Pamiętajmy też o olbrzymim potencjale migracyjnym Warszawy jako stolicy kraju. – komentuje Andrzej Nizio.
Pytania inwestorów dotyczyły też tego, czy spółka planuje wychodzić poza rynek warszawski, na co planuje wydać pieniądze ze zbliżającej się sporej emisji obligacji, oraz wpływu nowych przepisów ustawy deweloperskiej na wyniki spółki. >> Pytania zadane przez inwestorów wraz z odpowiedziami oraz tematy rozmów są dostępne na stronie czatu. >> Zobacz zapis całej rozmowy z prezesem zarządu Marvipol SA.