Sfinks przy okazji raportu finansowego zmodyfikował prognozy. Spółka zdecydowała się na korektę prognoz zawartych w strategii na lata 2015-2020. Decyzję tłumaczy przesunięciem efektu wyceny znaku towarowego Chłopskie Jadło i rozpoznania aktywa z tytułu podatku odroczonego w wysokości 18,5 mln zł roku 2015 na rok 2014. Po wprowadzonych zmianach zysk netto za 2014 rok wzrósł do 34,6 mln zł z 13,8 mln zł szacowanych wcześniej. Natomiast prognozę wyniku netto za 2015 rok obniżono do 5,5 mln zł z 24,1 mln zł oczekiwanych wcześniej.
W całym zeszłym roku skonsolidowane przychody Sfinksa wyniosły 176,6 mln zł wobec 176,6 mln zł w 2013 roku. Spadek jest efektem wyłączenia z konsolidacji grupy restauracji franczyzowych i w konsekwencji zmian w księgowym ujęciu przychodów sieci. Grupa wypracowała skonsolidowany EBITDA w wysokości 15,2 mln zł (11,2 mln zł w 2013 r.)., a zysk netto w wysokości 34,5 mln zł (-1,1 mln zł w 2013 r.).
Ubiegłoroczne jednostkowe przychody wyniosły 165,4 mln zł wobec 141,2 mln zł rok wcześniej, co daje 17-proc. wzrost, a strata netto w wysokości 3,6 mln zł zamieniła się w 34,6 mln zł zysku. W 2014 r. Sfinks wypracował EBITDA w wysokości 15,1 mln zł, co oznacza niemal podwojenie tego wyniku przez spółkę w porównaniu do roku 2013. Ubiegłoroczny wynik EBITDA stanowił 9 proc. sprzedaży, zaś rok wcześniej było to 5 proc. Wskaźnik Długu/EBITDA wyniósł 6,3 i spadł z 12,2.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Sfinksa
– Do osiągnięcia wyższej rentowności przyczyniło się kilka elementów. Z jednej strony zmiany w strukturze zarządzania siecią, a z drugiej wprowadzenie wielu nowych działań mających na celu poprawienie sprzedaży i marży. Szczególnie pozytywnie oceniamy wprowadzenie pięciu sezonowych wkładek z nowościami do menu sieci Sphinx, które generowały nawet do 10 proc. obrotu restauracji. Dodatkowo sprzedaż wspierały takie działania jak oferta śniadań, menu dziecięce i oferta dla studentów. W tym roku planujemy kontynuację dotychczasowej polityki marketingowej i sprzedażowej. – mówi Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska.
Zgodnie z opublikowaną strategią plany Sfinks Polska obejmują głównie rozwój sieci restauracji Sphinx. W I kwartale tego roku nowe lokale tej marki pojawią się w Kołobrzegu (Galeria Hosso) i w Warszawie (Błękitny Wieżowiec). W I półroczu powinny zostać także uruchomione restauracje m.in. w Malborku, Krakowie, Lublinie, Wrocławiu i Warszawie. Na drugą połowę roku spółka zaplanowała kolejne otwarcia w stolicy i innych miastach. Jednocześnie wiele nowych umów jest w fazie negocjacji.
We wtorek akcje Sfinksa mocno zyskują na wartości. Wcześniej od początku roku zdrożały 11 proc., a w 2014 r. niecałe 6 proc.