W styczniu sprzedaż grupy CCC osiągnęła wartość 173,2 mln zł i w ujęciu r/r była wyższa o 36,7 proc. Przychody ze sprzedaży detalicznej w sklepach stacjonarnych sieci w ubiegłym miesiącu wyniosły 157,1 mln zł (+28,5 proc.). Eksperci zwracają uwagę, że pierwsze dwa miesiące roku to okres wyprzedażowy, niewiele wnoszący do wyniku całorocznego – styczeń i luty odpowiadają za ok. 8-9 proc. sprzedaży całorocznej.
W raporcie zarząd CCC zaznaczył, że tym razem do wyniku dołożyła się spółka eobuwie.pl. Jej sprzedaż jest konsolidowana od 15 stycznia 2016 r. Według szacunków analityków, wartość sprzedaży eobuiwe.pl za cały styczeń to blisko 5-6 mln zł (zakładając podobny rozkład rocznej sprzedaży jak w CCC, w którym styczeń waży ok. 6 proc. rocznych przychodów).
– Styczeń br. był o blisko 0,9 st. C chłodniejszy niż średnia ze stycznia za 2009-2015, co sprzyjało sprzedaży kolekcji zimowej, o wyższej marży. Kluczową kwestią pozostaje marża brutto ze sprzedaży, której spółka nie raportuje, przy czym styczeń jak i I kwartał, należy zazwyczaj do okresów wyprzedażowych i głównym celem spółek odzieżowo-obuwniczych jest wygenerowanie jak najmniejszej straty. – komentuje Sobiesław Kozłowski z Raiffeisen Brokers.
(Źródło: Raiffeisen Brokers)
>> Zobacz także: Giełdowe spółki handlowe stracą na nowym podatku ok. 600 mln zł
Na ruch w sklepach nie narzekał też lider segmentu odzieżowego. W styczniu grupa LPP zaraportowała 417 mln zł przychodów ze sprzedaży (+22 proc. r/r). Niestety, wyższą sprzedaż spółka okupiła mocnym spadkiem rentowności. Marża brutto w ujęciu r/r stopniała o 7 proc. do 42 proc. Na koniec stycznia 2016 r. powierzchnia wszystkich sklepów wynosiła 842 tys. m2 (+17 proc. r/r).
– Informację o wzroście sprzedaży odbieramy neutralnie. Co prawda była ona wyższa niż wzrost powierzchni, jednakże spadek marży o 7 p.p. r/r powoduje, iż wyniki operacyjne w dalszym ciągu są pod presją. Pierwsze dwa miesiące roku to okres wyprzedażowy niewiele wnoszący do wyniku całorocznego (styczeń i luty odpowiadają za ok. 11-12 proc. sprzedaży całorocznej). – komentuje Marcin Stebakow z DM Banku BPS.
Wysokie dynamiki sprzedażowe za styczeń spodobały się inwestorom. Jeszcze w poniedziałek kurs akcji CCC podskoczył o 4,4 proc., a LPP zyskał 0,9 proc. We wtorek notowania obu spółek dalej rosną.