
Fot. spółka
Zysk operacyjny wyniósł 11,25 mln zł wobec 7,47 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 17,8 mln zł wobec 13,61 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 385,34 mln zł wobec 260,53 mln zł rok wcześniej.
– W pierwszym kwartale 2025 roku Grupa wygenerowała wyższy poziom przychodów ze sprzedaży (o 47,9 proc.) oraz zysku ze sprzedaży brutto (o 17,1 proc.) niż zrealizowane w analogicznym okresie 2024 roku. Mimo wzrostu przychodów i wolumenu zysku brutto ze sprzedaży, Grupa odnotowała spadek rentowności działalności. Niższy poziom rentowności jest pochodną wyższego udziału w portfelu zamówień kontraktów realizowanych po niższej marży, niż średnia realizowana w 2024 roku – czytamy w raporcie.
– Wyniki są zgodne z szacunkowymi opublikowanymi 2,5 tygodnia temu. W 1Q’25 Torpol osiągnął dosyć wysokie przychody skonsolidowane, na co przełożyła się realizacja dużego kontraktu dla PKP PLK – Katowice Piotrowice – Szopienice. Marża brutto na sprzedaży była jednak dosyć niska, co wynikało z braku dopłat za poniesione przez spółkę koszty do zrealizowanych kontraktów – Torpol ma szereg roszczeń względem PKP PLK z tytułu dodatkowych kosztów, zmian projektowych, itp. PKP PLK uwzględnia część z tych roszczeń i realizuje dodatkowe płatności, ale często 2-3 lata po zakończeniu kontraktu. W 1Q’25 takich płatności nie było, spodziewamy się ich jednak w kolejnych kwartałach. Koszty ogólnego zarządu zwiększyły się dość wyraźnie – o 25 proc., spodziewaliśmy się wzrostu o 12 proc. Saldo na pozostałej działalności było lekko dodatnie, co poprawiło wynik na poziomie operacyjnym. Stan środków pieniężnych był niższy r/r, a oprocentowanie lokat niższe, w konsekwencji saldo finansowe i rentowność netto były wyraźnie niższe r/r. – skomentował Dariusz Nawrot, anlityk Noble Securities.
W okresie sprawozdawczym Grupa Torpol konsekwentnie umacniała swój udział w segmencie kolejowym, poprzez kontynuację współpracy z PKP PLK oraz pozostałymi zarządcami kolejowymi. Kontynuowała również rozwój oferty usługowej i kompetencji w obszarze infrastruktury tramwajowej, kubaturowej oraz oil&gas.
– Skonsolidowany zysk brutto w okresie sprawozdawczym wyniósł ok. 13 mln zł, odnotowując wzrost o 3,6 proc. w stosunku do pierwszego kwartału 2024 roku (12,5 mln zł), zaś zysk netto 10,1 mln zł (vs 10,8 mln zł w pierwszym kwartale 2024 roku) – czytamy dalej.
W ujęciu jednostkowym zysk netto wyniósł 10 mln zł w I kw. 2025 r. wobec 9,64 mln zł zysku rok wcześniej.
Backlog Grupy Torpol wynosił 3,35 mld zł netto na koniec I kw. 2025 r.
Portfel zamówień Grupy Torpol wyniósł 3,35 mld zł netto na koniec marca 2025 r., w tym 3,24 mld zł netto dotyczyło spółki, a 0,11 mld zł netto spółki zależnej TOG.
– Średnia rentowność na sprzedaży brutto z posiadanego portfela zamówień w Grupie w pierwszym kwartale 2025 roku wyniosła 6,08 proc. (wobec 7,68 proc. w analogicznym okresie 2024 roku), natomiast średnia rentowność na sprzedaży brutto z posiadanego portfela zamówień dla spółki w okresie sprawozdawczym wyniosła 5,82 proc. (wobec 7,8 proc. w pierwszym kwartale 2024 roku). Niższy poziom marży na sprzedaży brutto wygenerowanej przez Grupę i spółkę r/r wynika z marginalnego wpływu projektów pozyskanych w 2019 roku, realizowanych znacznie powyżej pierwotnie zakładanych rentowności w wyniku rozpoznania średniej rentowności na sprzedaży brutto powyżej pierwotnie planowanych budżetów – czytamy w raporcie.
Torpol specjalizuje się w budowie oraz modernizacji stacji, linii i szlaków kolejowych oraz linii tramwajowych. Spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW w 2014 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,46 mld zł w 2024 r.