PARTNER SERWISU
zlcxlwsb

UOKiK postawił Biedronce zarzuty dotyczące akcji promocyjnych

Omawiane walory:

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przedstawił sieci Biedronka zarzuty dotyczące akcji promocyjnych. Spółka Jeronimo Martins Polska obiecywała zwrot wartości produktów promocyjnych na voucher, ale - w ocenie Urzędu - nie informowała o istotnych zasadach i ograniczeniach promocji. Spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.

jeronimo, martins, akcje, biedronka, uokik, zarzuty,

Jeronimo Martins Polska jest właścicielem Biedronki, największej sieci detalicznej w Polsce, mającej ponad 2820 sklepów w ponad tysiącu miejscowościach.

– Na początku roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – ‚Specjalna Środa’ i ‚Walentynkowa Środa’. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać ‚Zwrot 100% na voucher’. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów – czytamy w komunikacie.

Urząd zaznaczył, że rzeczywiste warunki wykorzystania vouchera były bardziej skomplikowane niż przedstawiały to reklamy znajdujące się w sklepach sieci Biedronka, na profilu sieci na portalu Facebook, w aplikacji mobilnej Biedronka czy w radiu. Konsumenci nie mogli wymienić go za darmo na dowolny asortyment, co sugerowało hasło „Zwrot 100 proc. na voucher”, ale obowiązywały konkretne reguły i ograniczenia.

Urząd podał, że np. za zakup trzech czekolad konsumenci otrzymywali voucher o wartości 13,99 zł na kosmetyki – o ile zrobią zakupy z tej kategorii za 29,99 zł. Kupno parówek uprawniało do uzyskania vouchera na owoce i warzywa, ale pod warunkiem wydania ustalonej minimalnej kwoty, przewyższającej wartość przyznanego wcześniej vouchera. Przy zakupie produktów na wagę, kwota zwrotu była ograniczona do wartości kilograma – o czym też konsumenci nie wiedzieli, zapoznając się z reklamą. Ponadto obowiązywał limit jednego vouchera na kartę lojalnościową sieci. Pomimo, że te informacje miały duże znaczenie do oceny atrakcyjności promocji, spółka Jeronimo Martins Polska wymagała, aby klienci sprawdzili je na stronie biedronka.pl, tablicy ogłoszeń lub dopiero na voucherze wydawanym przy kasie już po zrobieniu zakupów. W praktyce konsumenci mogli nie mieć możliwości zapoznania się z warunkami akcji w momencie, gdy zachęceni reklamą decydowali się na skorzystanie z promocji, wskazano.

– Wybór treści reklamowych i sposób ich prezentowania nie może wprowadzać konsumentów w błąd. Przekaz marketingowy powinien zawierać informacje najważniejsze z punktu widzenia konsumenta. Klienci Biedronki kupili produkty wskazane przez sklep z myślą o tym, że realnie zaoszczędzą na produktach, które sami będę mogli wybrać. Tymczasem, już po fakcie dowiadywali się o istotnych ograniczeniach, przykładowo o możliwości wykorzystania vouchera tylko na określone produkty – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

➡ Wszystkie komunikaty spółek giełdowych z systemów EBI/ESPI w jednym miejscu ➡ Sprawdź!

Przedsiębiorcy mają obowiązek przekazywać konsumentom we właściwym czasie czytelne, jednoznaczne informacje niezbędne do podjęcia świadomej decyzji zakupowej. Nie mogą ograniczać się jednie do wyeksponowania korzyści, pomijając kwestie mające istotny wpływ na ocenę promowanej oferty.

UOKiK bada również inne komunikaty marketingowe stosowane przez sieci spożywcze. Aktualnie prowadzone są m.in. postępowania wyjaśniające dotyczące kampanii reklamowej „Lidlowy przegląd cenowy” stosowanej przez Lidl, kampanii reklamowej „Niskie ceny nie mają właściciela”, „Niskie ceny dla wszystkich”, „Grill dla wszystkich” stosowanej przez Eurocash Franczyza oraz kampanii reklamowej „Po najtańszy koszyk zakupów do Biedronki idę!” stosowanej przez Jeronimo Martins Polska, podano także.

Na koniec III kw. 2024 r. sieć Biedronka liczyła 3 659 placówki wobec 3 473 rok wcześniej.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • UOKiK: Biedronka i 32 firmy transportowe z zarzutami o zmowę ograniczającą konkurencję

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty Jeronimo Martins Polska, właścicielowi sieci Biedronka, a także 32 firmom transportowym i ośmiu menedżerom. Według UOKiK, przedsiębiorcy mogli zawrzeć porozumienie, którego celem było ograniczenie mobilności zawodowej kierowców obsługujących centra dystrybucyjne Biedronki.

  • 6 świeżych rekomendacji dla spółek z sektora handlowego

    Analityk mBanku, Janusz Pięta, zaktualizował rekomendacje dla 6 spółek handlowych z GPW i Jeronimo Martins. W centrum uwagi znalazły się Dino i Eurocash, które straciły status ulubieńców analityka, natomiast sektor modowy i Żabka zyskały na znaczeniu. Nowy raport wskazuje, że na horyzoncie pojawia się szansa na rotację inwestorów z defensywnych spółek FMCG do bardziej cyklicznych detalistów odzieżowych.

  • Jeronimo Martins z mocnym startem 2025 roku. Zysk netto wzrósł o ponad 30 proc.

    Grupa Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka, rozpoczęła rok 2025 od solidnych wyników finansowych. W pierwszym kwartale zysk netto jednostki dominującej wzrósł o 31,4 proc. r/r i wyniósł 127 mln euro. Spółka utrzymała stabilny wzrost przychodów i poprawiła wynik operacyjny mimo spadku sprzedaży LFL Biedronki.

  • Sprzedaż Biedronki liczona w PLN wzrosła o 4,8 proc. r/r w IV kw. 2024 r.

    Sprzedaż w sieci Biedronka wzrosła ogółem, liczona w złotych, o 4,8 proc. r/r w IV kwartale ub.r., zaś w euro odnotowała wzrost o 7,6 proc. r/r do 6 110 mln euro, podał właściciel sieci Jeronimo Martins, prezentując wstępne wyniki. Sprzedaż w sklepach porównywalnych (like-for-like, LFL) liczona w złotych wzrosła w tym okresie o 1,1 proc. r/r.

  • Jeronimo Martins pod presją spadku cen żywności i wzrostu kosztów

    Grupa Jeronimo Martins ma za sobą trudny kwartał, ale finalne wyniki okazały się nieco lepsze od oczekiwań, co przyniosło ulgę notowaniom Dino Polska. Portugalski gigant przyznał, że spodziewa się kontynuacji deflacji koszyka i presji na marżę EBITDA.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

Sprawdź jak StockWatch.pl może pomóc Ci w skutecznym inwestowaniu

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat