
Fot. SEG
Kongres rozpoczął panel o Gender Pay Gap, czyli luce płacowej. W dyskusji pod przewodnictwem Mirosława Kachniewskiego (prezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) ekspertki z Deloitte: Katarzyna Sarek – Sadurska (radca prawny, Partner) oraz dr Oliwia Komada (starszy konsultant) odpowiedziały na pytania: czym jest luka płacowa, jak ją obliczyć i dlaczego należy to zrobić? Czym jest (skorygowana) luka płacowa? Dlaczego warto ją wyeliminować? Jak to zrobić?
W kolejnej dyskusji panelowej, która dotyczyła związku działu HR z sygnalistami, moderowanej przez Roberta Wąchałę (wiceprezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych), Tomasz Wróblewski (senior manager, adwokat, Olesiński & Wspólnicy) opowiedział słuchaczom o tym: Czy istnieje jeden właściwy model roli HR w rozpoznawaniu zgłoszeń od sygnalistów? Czy HR zawsze powinien brać udział w wyjaśnianiu nieprawidłowości? Czy to dobry pomysł, by zgłoszenia o nieprawidłowościach trafiały do HR-ów?
Kolejna debata została poświęcona zarządzaniu relacjami ze związkami zawodowymi. W rozmowie z prowadzącą Magdaleną Raczek-Kołodyńską (wiceprezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych), Sławomir Paruch (radca prawny, partner w kancelarii PCS Paruch Chruściel Schiffter Stępień | Littler Global) oraz Robert Stępień (radca prawny, partner w kancelarii PCS Paruch Chruściel Schiffter Stępień | Littler Global) opowiedzieli słuchaczom o perspektywie compliance, specyfice banków i sektora finansowego, relacjach ze związkami zawodowymi w spółce publicznej.
Czwarty panel poświęcony był efektywnym formom zatrudniania kadry menedżerskiej i kluczowych specjalistów po wejściu w życie Polskiego Ładu. W rozmowie moderowanej przez Piotra Biernackiego (wiceprezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) Sabina Carbol-Majnusz (senior associate, CRIDO Legal) oraz Michał Wodnicki (partner w zespole doradztwa podatkowego, CRIDO) dokonali przeglądu: form zatrudnienia kadry managerskiej i kluczowych specjalistów, implikacji podatkowych i ubezpieczeniowych związanych z poszczególnymi tytułami prawnymi, poziomu obciążeń publicznoprawnych pod kątem zmian wprowadzonych przez Polski Ład.
– Polski Ład to m.in. brak możliwości odliczenia składki zdrowotnej od podatku, jak również objęcie obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym członków zarządu i prokurentów pełniących funkcję na podstawie powołania i odrębnie wynagradzanych z tego tytułu. Zmiany te sprawiły, że kadra menedżerska poszukuje efektywniejszego modelu zatrudnienia. W kontekście zaś możliwości zastosowania preferencyjnych stawek zryczałtowanego podatku dochodowego przez niektóre zawody kadra menedżerska rezygnuje z zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na rzecz bardziej elastycznych form współpracy takich jak umowa B2B. Popularność zyskały też formy zatrudnienia polegające na rozróżnieniu czynności zarządczych – wykonywanych na podstawie kontraktu menedżerskiego – od innych – wykonywanych na podstawie umowy B2B. – mówią Michał Wodnicki, partner w zespole podatkowym CRIDO, kierujący Działem Human Advisory Services i Sabina Carbol-Majnusz, senior associate, radca prawny w Zespole Prawa Pracy CRIDO Legal.
Kolejną kwestią, nad którą pochylili się eksperci było stworzenie zgranego i zmotywowanego zespołu. Magdalena Raczek-Kołodyńska (wiceprezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) w rozmowie z Małgorzatą Frankowską (dyrektor HR, Benefit Systems) przybliżyły słuchaczom zagadnienia: Jak zadbać o pracowników w kontekście nowych wyzwań i przedefiniowanych oczekiwań? Jak wspierać ich zdrowie, samopoczucie i dbać o work-life balance? Jak redukować stres oraz pierwsze symptomy wypalenia zawodowego, a także przeciwdziałać negatywnym skutkom pandemii i chorobom cywilizacyjnym?
– Skuteczne motywowanie zespołów wiąże się z szeroko rozumianą dbałością o ludzi, respektowaniem wartości, poczuciem wspólnoty i partnerstwem. Istotne są także kwestie związane z atrakcyjnym celem działania i poczuciem sensu własnej pracy, rozwojem i nowymi osiągnięciami. Employer experience managment powinien odpowiadać na zmieniające się realia, również od strony technologicznej, by zapewniać pracownikom innowacyjne i spersonalizowane doświadczenia. Ciekawym rozwiązaniem w tym zakresie są systemy kafeteryjne łączone z grywalizacją, które jak MyBenefit Active, uwzględniają wyzwania i cele do osiągnięcia w ramach zdrowego współzawodnictwa oraz szybkiej gratyfikacji. Systemy te zapewniają indywidualne uznanie jak i przyczyniają się do budowania lojalności i przywiązania do miejsca pracy. – mówi Małgorzata Frankowska, dyrektor HR, Benefit Systems
Następny panel dotyczył nowych aspektów pozafinansowej motywacji pracowników. Prowadzący Mirosław Kachniewski (prezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) w rozmowie z Aleksandrą Rudnicką (coach i trener, Wellbee) rozważali czy zdrowie psychiczne pracownika to benefit czy nowy standard? Jakie korzyści dla pracowników a jakie dla firm płyną z pozafinansowej motywacji pracownika? Jakie są wady motywacji finansowej?
Po krótkiej przerwie powrócił temat „Great Opportunity”. W trakcie dialogu Piotra Biernackiego (wiceprezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) oraz Romeo Grzębowskiego (chief inspiration officer / managing partner, Extended Tools Polska) omówione zostały wyzwania oraz dobre praktyki związane z ludźmi w firmie w dobie pandemii, pracy zdalnej i hybrydowej oraz tzw. Great Resignation. W tej części słuchacze poznali odpowiedzi na pytania: Jak zatrzymać talenty w firmie w dobie „Great resignation”? Jak budować / odbudowywać zaangażowanie pracowników w czasach pandemii/pracy zdalnej/hybrydowej? Dlaczego angażowanie i rozwój ludzi to obecnie rola WSZYSTKICH LIDERÓW (w tym CEO) a nie tylko „zadanie dla HR”?
Następnie omówiona została problematyka kradzieży know-how przez pracowników. O typowych przypadkach kradzieży, o tym jak zapobiegać oraz jak reagować w takich przypadkach, w rozmowie z Robertem Wąchałą (wiceprezes Zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) opowiedziała Agnieszka Fedor (partner, adwokat, Sołtysiński Kawecki & Szlęzak).
Na koniec części merytorycznej pierwszego dnia Kongresu rozmawiano o nowoczesnych miejscach pracy. W tej części, ekspert z APN Promise Paweł Szymczuk (Head of Apple Enterprise Sales, APN Promise) w dialogu z Mirosławem Kachniewskim (prezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) opowiedział o: wzmocnieniu procesu onboardingu, zaangażowaniu pracowników a także najlepszych praktykach przy tworzeniu nowoczesnych miejsc pracy.
Na zakończenie pierwszego dnia kongresu uczestnicy wzięli udział w warsztatach integracyjnych – Escape Game.
Drugiego dnia Kongresu odbyły się praktyczne warsztaty dotyczące m. in zagadnień takich jak:
- Efektywne formy zatrudnienia kadry menedżerskiej i kluczowych specjalistów po wejściu w życie Polskiego Ładu
- Oddech skutecznie redukuje stres – warsztaty z instruktorem oddechu
- Zaangażowani pracownicy – jak nakłonić załogę do przekazywania wartościowych sygnałów?
- Wzmocnij proces onboardingu, zaangażuj pracowników, powiel najlepsze praktyki
- Trudne sprawy – rozwiązywanie umów o pracę w świetle nowych przepisów
Dwudniowe spotkanie zamknęła dyskusja panelowa pt. „Pocovidowa organizacja pracy”, w której eksperci: Jacek Jedut (dyrektor Strategii i Usług HR, Orange), Mariusz Smoliński (dyrektor Działu Badań i Analiz, ICAN Institute), Tina Sobocińska (HR4future, founder & HR Strategic Advisor), Mirosław Kachniewski (prezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) oraz Magdalena Raczek-Kołodyńska (wiceprezes zarządu, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych) odpowiedzieli na pytanie: „Czy wrócimy do biur?”, a także opowiedzieli o organizacji miejsca pracy w domu, zakresie nadzoru i odpowiedzialności pracodawcy.

Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
Organizatorem Kongresu było Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Partnerami wydarzenia byli: Benefit Systems, Crido, Extended Tools, Olesiński i Wspólnicy jako Partnerzy, APN Promise i Unicomp-WZA jako Partnerzy Technologiczni oraz Deloitte Legal, Develor, Sołtysiński Kawecki Szlęzak, Wellbee jako Patroni.
Szczegółowe informacje dotyczące X Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG są dostępne na stronie seg.org.pl