zyxdkgkv
Advertisement
PARTNER SERWISU
zendbems

Związkowcy w PKP Cargo żądają podwyżek kosztem ok. 40 mln zł, wszczęli spór zbiorowy

Omawiane walory:

Wobec niespełnienia przez zarząd PKP Cargo żądania wdrożenia podwyżki od 1 października organizacje związkowe w spółce wszczęły spór zbiorowy. Szacowany przez spółkę koszt podwyżek w 2023 r. zgodnie z żądaniem organizacji związkowych wyniósłby ok. 40 mln zł.

(Fot. Spółka)

Spór zbiorowy wszczęły: Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce, Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych, Międzyzakładowy Związek Zawodowy Rewidentów Taboru, Związek Zawodowy Pracowników Warsztatowych, Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP, Związek Zawodowy Dyspozytorów PKP, Związek Zawodowy Administracji PKP, Międzyzakładowa Komisja Związkowa Związku Zawodowego „Kontra”, wymieniono w komunikacie.

Na początku grudnia PKP Cargo podało, że, w ramach negocjacji z organizacjami związkowymi będącymi stroną Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy w sprawie wdrożenia systemowej podwyżki wynagrodzeń, podpisało porozumienie z organizacjami związkowymi zrzeszającymi ponad 50% załogi spółki, które zakłada przyznanie pracownikom spółki podwyżki wynagrodzenia z dniem 1 stycznia 2024 r., podała spółka. Szacowany koszt podwyżek wyniesie około 170 mln zł.

– Wbrew deklaracjom zarządu, że załoga ze zrozumieniem podchodzi do sytuacji finansowej PKP Cargo i wyzwań stających przed spółką, wygórowane oczekiwania płacowe nie pomagają w naprawie jej kondycji. Przypominamy, że wysoki udział kosztów stałych (odpowiadają za ponad 50 proc. kosztów operacyjnych PKP Cargo, w tym wynagrodzenia i pochodne to 35-40 proc.) wyraźnie utrudnia trwałe osiągniecie dodatniego wyniku finansowego, który mógłby być utrzymany niezależnie od bieżącej koniunktury gospodarczej i sytuacji na rynku przewozów kolejowych. Obecnie mamy do czynienia ze spadkiem przewozów masowych (w tym przede wszystkim węgla, co ma charakter trwały) oraz kryzysu w segmencie intermodalnym (efekt wojny w Ukrainie i znaczącego ograniczenia przewozów tzw. „nowym jedwabny szlakiem”) co wpływa negatywnie na poziom osiąganych wolumenów. Jednocześnie spółka realizuje ambitny program inwestycyjny, tak w obszarze taboru (zakup nowych lokomotyw wielosystemowych, modernizacja wagonów) jak i w części terminalowej. Aby móc sfinansować rozwój (CAPEX) nie może tak hojnie zwiększać bieżących kosztów (OPEX) – skomentował Michał Sztabler, analityk Noble Securities.

➡ Kalendarium giełdowe StockWatch.pl – daty raportów okresowych spółek, terminy ustalenia praw i wypłat dywidend, daty wykupu i ustalenia odsetek od obligacji

PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2022 r. miała 5,39 mld zł skonsolidowanych przychodów.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat



Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat