Analitycy DM BDM rozpoczęli wydawanie rekomendacji dla PKP Cargo od zalecenia kupuj. Cenę docelową jednego waloru wyznaczono na 42,60 zł za sztukę. Raport sporządzono przy kursie 32,51 zł. We wtorek po południu jeden walor przewoźnika kolejowego kosztuje 36,60 zł.
Autorzy rekomendacji wychodzą z założenia, że okres intensywnych zawirowań spółka ma już za sobą, a w wyniku kumulacji kilku negatywnych czynników jej kurs znalazł się na atrakcyjnych poziomach (EV/EBITDA na 2016 i 2017 wynoszą odpowiednio 4,3x i 3,4x).
– Ponadto od 4Q’16 powinna być odczuwalna poprawa w segmencie przewozów kruszyw i materiałów budowlanych, co może mieć pozytywne odzwierciedlenie w średnich stawkach za wykonywaną pracę przewozową. Na to nakładają się także lepsze cenniki za przewozy węgla. Stawki za pracę przewozową w dwóch ostatnich kontraktach z Eneą oraz PGNiG Termiką są o ponad 1/3 wyższe od zeszłorocznych stawek za przewozy realizowane dla Enei i PGE. – czytamy w raporcie DM BDM.

Źródło: DM BDM
Biuro zwraca uwagę, że już od blisko roku rynek dyskontuje negatywne czynniki, które mają odzwierciedlenie w wynikach generowanych przez PKP Cargo. Pierwszym z nich są niskie ceny za pracę przewozową w segmencie paliw stałych, widoczne już w kontrakcie podpisanym z Eneą w lipcu 2015 roku. W kontraktach z PGE i Tauronem podpisanych z końcem zeszłego roku PKP Cargo dodatkowo straciło część zleceń na rzecz konsorcjum DB Schenker i CTL Logistics. Trudną sytuację na rynku węgla spółka miała sobie odbić przewozami kruszyw, napędzanymi przez inwestycje infrastrukturalne finansowane z nowej perspektywy UE. Jednak w wyniku rozstrzygnięć, jakie zapadły podczas jesiennych wyborów do parlamentu, zmaterializowane zostało ryzyko przesunięcia przetargów do momentu pełnego ukonstytuowania się nowej administracji. Pewnym ciężarem dla PKP Cargo było także przejęte w 2015 roku AWT, a konkretnie problemy jego głównego klienta – OKD. Ryzyka z tym związane objawiły się w postaci ogłoszenia upadłości tej spółki, co skutkowało majowym załamaniem kursu PKP Cargo. Negatywną informacją był brak dywidendy. Spółka już w prospekcie emisyjnym ogłosiła politykę zgodnie, z którą zamierza się dzielić zyskiem z akcjonariuszami.
– Zgodnie z naszymi prognozami w okresie 2Q’16 efekt wspomnianych czynników powinien być jeszcze widoczny (spadek oczyszczonego EBITDA o 26,1 proc. r/r). Zwracamy jednak uwagę, że nowy zarząd zapowiedział wzrost stawek przewozowych, co widać po kontraktach podpisanych w tym roku z Eneą i PGNiG Termiką. W przypadku Enei cennik wzrósł o ponad 1/3 i wpływu lepszych cenników na wyniki spodziewamy się dopiero w 2H’16. Szczególnie powinno być to widoczne w 4Q’16 kiedy to zakładamy stopniową poprawę na rynku przewozów kruszyw. Oczekiwana wzrost ma związek z inwestycjami infrastrukturalnymi finansowanymi z nowego planu finansowego UE. Z budżetu GDDKiA obejmującego 4,1 tys. km dróg szybkiego ruchu otwarto już koperty w przetargach na 1,3 tys. km. Ponadto PKP PLK planuje wydać na modernizację i rozbudowę infrastruktury ponad 60 mln zł. Dlatego wraz z rokiem 2017 oczekujemy wejścia PKP Cargo w okres wyraźnej poprawy wyników (+22,9 proc.r/r w 2017) i powrotu do wypłacania dywidendy. – prognozuje biuro.
Analitycy prognozują na 2016 r. spadek zysku EBITDA z 705 mln zł do 609 mln zł, a netto z 31,4 mln zł do 1,7 mln zł. Natomiast w 2017 r. oczekiwana jest poprawa wyników odpowiednio do 749 mln zł i 98 mln zł. Dziś akcje PKP Cargo próbują zyskiwać na wartości. Od wielu miesięcy na kurs jest w trendzie spadkowy, a tegoroczna stopa zwrotu jest na 47-proc. minusie. >> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom PKP Cargo

1. Sprzedaż przez PKP S.A. 17% udziałów w PKP Cargo
2. Podpisanie umowy w sprawie nabycia AWT
3. Ogłoszenie PDO
4. Finalizacja transakcji nabycia AWT
5. Podpisanie kontraktu z Eneą (erozja cenników za przewozy)
6. Wybory do parlamentu i zmiana ekipy rządzącej – ryzyko przesunięcia realizacji przetargów do
czasu pełnego ukonstytuowania się nowej administracji
7. Koniec ograniczenia zbywalności akcji pracowniczych PKP Cargo
8. Podpisanie Umowy w sprawie nabycia Orlen Kol Trans i ZCP Euronaft Trzebinia
9. Podpisanie nowej umowy z PGE – utrata części zleceń
10. Podpisanie umowy z Tauronem – utrata części zleceń
11. Wybór nowego prezesa
12. Umowa z PGNiG Termiką
13. Odpis z tytułu utraty wartości aktywów, słabe wyniki za 4Q’15 i zapowiedź braku dywidendy
14. Ogłoszenie niewypłacalności OKD
15. Umowy z Eneą na dostawy węgla do elektrowni w Kozienicach z Bogdanki i ze Śląska, w obu
przypadkach cenniki okazały się o ponad 1/3 wyższe niż przed rokiem
Źródło: DM BDM