Odpisy w PKP Cargo to konsekwencja złożonego w maju wniosku o niewypłacalność OKD i przeprowadzenia testu na utratę wartości aktywów Grupy AWT oraz oceny realizacji należności od OKD. Pierwszy dotyczy trwałej utraty wartości aktywów AWT i wynosi 35 mln zł. Drugi aktualizujący wartość należności z tytułu dostaw i usług w kwocie 63 mln zł. Szczegółowe informacje spółka zaprezentuje w raporcie za I półrocze 2016 roku, który poznamy już w środę (28 września).
Czeska kopalnia OKD to kontrahent spółki zależnej polskiego przewoźnika – grupy AWT. W sierpniu Sądu Okręgowego w Ostrawie zdecydował o podjęciu procedury restrukturyzacji wobec spółki OKD, zgodnie z prawem czeskim. Decyzja ta oznacza, że OKD będzie kontynuować swoją działalność w ramach opracowanego planu restrukturyzacji, obejmującego między innymi wygaszenie nierentownych kopalń. Zgodnie z rejestrem, zgłoszone w procesie wierzytelności wobec OKD zostały uznane, w tym 462,9 mln Kc (73 mln zł) wierzytelności należnych spółce AWT.
Grupa PKP Cargo zamknęła I kwartał 2016 r. wyższym poziomem sprzedaży, ale ze stratą operacyjną. W tym okresie przychody z działalności operacyjnej wzrosły o 15 proc. r/r i przekroczyły 1 mld zł, ale koszty operacyjne zwiększyły się o 26,5 proc. W efekcie strata EBIT wyniosła -61,8 mln zł, a netto 66 mln zł. Spółka podała w raporcie, że zmiany przychodów z działalności operacyjnej i kosztów z działalności operacyjnej wynikały głównie z włączenia do konsolidacji AWT. >> Na temat sytuacji fundamentalnej polskiego przewoźnika dyskutujemy tutaj

(Fot. pkpcargo.pl)
W tym roku akcje PKP Cargo straciły na wartości 44 proc. i jest to jeden z najsłabszych wyników wśród spółek z mWIG40. Miesiąc temu analitycy Haitong Banku zmienili zalecenie dla akcji PKP Cargo z neutralnie do kupuj, a cenę docelową wyznaczyli na 49,20 zł. Uwzględniając spadający udział w rynku PKP Cargo, dalsze opóźnienia w rozpoczęciu dużych projektów infrastrukturalnych w Polsce i problemy finansowe głównego klienta AWT, czyli konsorcjum OKD, analitycy mocno obniżyli swoje prognozy zysków w perspektywie krótkoterminowej. Biuro oczekuje, że zysk netto odbije się rok do roku w drugiej części 2016 roku i znacząco zwiększy się w latach 2017-2018 za sprawą ożywienia w przewozach towarowych oraz wzrostu jednostkowej ceny usług.