CCC odnotowało 306,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2016 r. wobec 259,4 mln zł zysku rok wcześniej.
– Rok 2016 był bez wątpienia przełomowy w historii Grupy CCC. Ustanowiliśmy w nim nowe rekordy na różnych polach działalności, zarówno operacyjnych jak i finansowych […] Dynamiczny wzrost powierzchni handlowej w ostatnich latach w połączeniu ze świetnym przyjęciem naszych kolekcji przez klientów i skuteczną kampanią marketingową pozwoliły nam też w zeszłym roku na skokową poprawę wyników finansowych. Przychody grupy po raz pierwszy w historii przekroczyły 3 mld zł, a zysk netto 300 mln zł, rosnąc o odpowiednio 38 proc. i 22 proc. licząc rok do roku – napisał prezes Dariusz Miłek w liście załączonym do raportu rocznego.
Zysk operacyjny wyniósł 373,4 mln zł wobec 256,7 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowany zysk brutto na sprzedaży grupy wzrósł o 32,7 proc. i wyniósł w 2016 r. 1.680,1 mln zł.
– Wyższa dynamika wzrostu kosztu własnego sprzedaży +44,6 proc. w porównaniu do przychodów ze sprzedaży +38,1 proc. spowodowała obniżenie marży brutto na sprzedaży o 2,2 pkt proc. względem roku poprzedniego. Wyższa dynamika kosztu własnego niż przychodów związana jest m.in. z funkcjonowaniem kanału e-commerce, który realizuje marżę brutto na poziomie 42,6 proc. Marża w segmencie sprzedaży detalicznej wyniosła w 2016 r. 54,9 proc. i była niższa o 1 p.p. w stosunku do roku ubiegłego – czytamy w raporcie.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 3.185,3 mln zł w 2016 r. wobec 2.307 mln zł rok wcześniej.
– Przychody ze sprzedaży w 2016 r. wyniosły 3.185,3 mln zł, co stanowi wzrost o 878,3 mln zł (38 proc.) w stosunku do roku poprzedniego. Na wzrost sprzedaży zasadniczy wpływ miał rozwój działalności i ekspansja na poszczególnych rynkach detalicznych, w szczególności w Polsce. Ogółem przychody ze sprzedaży detalicznej w 2016 r. stanowiły 86 proc. całości sprzedaży od klientów zewnętrznych, przy 5 proc. sprzedaży hurtowej oraz 9 proc. sprzedaży e-commerce. Największym rynkiem sprzedaży wciąż pozostaje Polska, której udział w łącznej sprzedaży w 2016 r. wyniósł 53 proc. w porównaniu z 62 proc. w 2015 r. Względem roku poprzedniego, przychody ze sprzedaży do klientów zewnętrznych wzrosły na wszystkich rynkach – czytamy w raporcie.
Ogółem, w odniesieniu do opisywanych lat, wzrost sprzedaży w porównywalnych sklepach wyniósł – 127,3 mln zł (+8 proc.). Wzrosty w placówkach porównywalnych odnotowano w Polsce (+10,4 proc.), krajach Europy Śr.-Wsch. (+4,2 proc.) oraz w krajach Europy Zachodniej (+4 proc.).
Grupa utrzymuje wysoką sprzedaż detaliczną na 1m2 – w ciągu ostatniego roku sprzedaż ta nie zmieniła się w porównaniu z 2015 i wyniosła 6,4 tys. zł/m2 , przy wzroście średniej powierzchni sklepu CCC +9,6 proc. do poziomu 535 m2. Na wielkość osiąganych przychodów wpływ ma zmiana sprzedaży w istniejących placówkach oraz zmiany wynikające z otwarcia i zamknięcia placówek detalicznych.
– W 2016 r. najistotniejszą pozycją kosztową Grupy CCC były koszty funkcjonowania sklepów, które w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosły o 200,2 mln zł (27,4 proc.) do poziomu 931,3 mln zł. Głównym powodem wzrostu kosztów funkcjonowania sklepów był wzrost powierzchni handlowej o 86,3 tys. m2. Wraz z ekspansją rynkową i otwieraniem kolejnych placówek handlowych wszystkie pozycje kosztów funkcjonowania sklepów wzrosły, a najbardziej znaczącą były koszty najmu oraz koszty wynagrodzenia personelu, które stanowiły odpowiednio 41,4 proc. oraz 37,1 proc. łącznych kosztów funkcjonowania sklepów – czytamy dalej.
Powierzchnia handlowa Grupy CCC wzrosła w porównaniu z rokiem 2015 o blisko 90.000 metrów kwadratowych (prawie 25 proc.). Sieć powiększyła się o ponad 100 sklepów.
– Nigdy wcześniej nie zwiększyliśmy tak bardzo powierzchni handlowej w ciągu jednego roku. Łączna powierzchnia działających już w 16 krajach 862 sklepów Grupy wyniosła aż 459.000 metrów kwadratowych. Warto tu nadmienić, iż ponad 70 proc. nowej powierzchni znalazło się poza granicami Polski, a co za tym idzie – udział powierzchni handlowej w kraju w całkowitej powierzchni naszych sklepów po raz pierwszy w historii spadł w zeszłym roku poniżej 50 proc. – podano także.
Liczba pracowników zatrudnionych we wszystkich sklepach Grupy CCC na 31 grudnia 2016 r. wyniosła 9.820 i była o 1.073 pracowników wyższa niż na koniec 2015 r. Największy przyrost osób zatrudnionych nastąpił w Europie Zachodniej (tj. w Niemczech oraz w Austrii), oraz w Polsce.
W ujęciu jednostkowym zysk netto CCC w 2016 r. wyniósł 58,5 mln zł wobec 288,4 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa CCC jest liderem polskiego rynku sprzedaży detalicznej obuwia i jednym z największych jego producentów w Polsce. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2004 roku.