
(Fot. spółka)
Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 72 mln zł w II kw. r.obr. wobec 31 mln zł zysku rok wcześniej, a marże EBIT i EBITDA wyniosły odpowiednio 3 proc. (+1,7 pkt proc. r/r) i 9,1 proc. (+1,6 pkt proc. r/r).
– Grupa CCC w drugim kwartale 2023 r. (maj-lipiec) osiągnęła przychody na zbliżonym r/r poziomie 2,4 mld zł – w wymagającym otoczeniu makroekonomicznym i przy wysokiej bazie zeszłorocznej, związanej z napływem uchodźców z Ukrainy. Grupa utrzymuje bardzo wysoki udział e-commerce w sprzedaży na poziomie 52 proc. (+2,6 pktp roc. r/r) – konsekwentnie wyprzedzając pod tym względem trendy rynkowe – czytamy w komunikacie.
W II kw. r.obr. sprzedaż cyfrowa odpowiadała za 52 proc. przychodów. Atrakcyjna cenowo, jakościowa oferta dostępna w innowacyjnym modelu omnichannel, wpłynęła na utrzymanie wysokiego udziału e-commerce w sprzedaży Grupy CCC, podano.
– Naszym nadrzędnym celem jest znacząca i trwała poprawa rentowności. Otoczenie biznesowe zaczyna nam coraz bardziej sprzyjać – widzimy pierwsze oznaki odbudowy sentymentu konsumenta, złotówka się umacnia, a koszty energii czy frachtu stabilizują się na poziomach sprzed zeszłorocznych, silnych wzrostów. Mamy nadzieję, że ten trend się utrzyma. Już dziś maksymalizujemy nasze wysiłki we wszystkich szyldach, aby w pełni wykorzystać ten moment – jak wspominaliśmy, druga połowa roku będzie bowiem kluczowa dla osiągnięcia celów wynikowych – powiedział prezes Grupy CCC Dariusz Miłek, cytowany w komunikacie.
– Jesteśmy dziś bardzo dobrze przygotowani na nadchodzący okres powrotu do szkoły oraz biura. Równolegle, sukcesywnie obniżamy bazę kosztową – tylko w ostatnim kwartale zredukowaliśmy ją w samym szyldzie CCC, o 9% a wciąż szukamy kolejnych oszczędności, w każdej linii biznesowej. Konsekwentnie delewarujemy firmę, aby obniżyć koszty finansowe i doprowadzić do realizacji refinansowania na korzystnych dla nas warunkach. Jestem przekonany, że działania te, w połączeniu z nowymi współpracami nastawionymi na maksymalizację marżowości – jak ogłoszona w zeszłym tygodniu kolaboracja z Authentic Brands Group dot. marki Reebok – pozytywnie przełożą się na długofalowy wzrost rentowności – dodał.
Spółka podkreśliła, że szyld CCC poprawił wynik EBITDA w ujęciu r/r o 85 proc., a jego poziom wyniósł 220 mln zł. Marża EBITDA wyniosła 21,2 proc. (+11,1 pkt proc. r/r) i sukcesywnie redukował koszty pomimo inflacyjnego otoczenia biznesowego. W II kw. 2023 przychody szyldu CCC pozostawały pod wpływem wysokiej bazy ubiegłorocznej, a także osłabionego sentymentu konsumenta. Jednak sprzedaż online linii biznesowej konsekwentnie rosła uzyskując poziom 286 mln zł, co stanowi 28 proc. przychodów szyldu (+8 pkt. proc. r/r i +3 pkt proc. kw/kw).
Marża brutto szyldu CCC wyniosła w II kwartale br. 55,5 proc. i była o 3,7 pkt proc. wyższa r/r. Na wynik ten wpłynęła m.in. kontynuowana optymalizacja kapitału obrotowego – zapasy w CCC w II kwartale 2023 r. były niższe o 34 proc. r/r. Wdrożone programy oszczędnościowe umożliwiły również spadek (4. kwartał z rzędu) kosztów sprzedaży i administracji o ponad 9 proc. r/r.
– CCC to dziś najbardziej dojrzała linia biznesowa w Grupie CCC. Ma świetny zespół, dobrze już dopracowany omnikanałowy model, stabilną sieć sklepów doskonale się uzupełniających ze sprzedażą cyfrową, a przede wszystkim mocny produkt w naszej ofercie na jesień. To baza do tego, aby pokazać solidną rentowność w II poł. roku. Pomimo wysokiej inflacji, konsekwentnie redukujemy też bazę kosztową biznesu CCC, na każdym jego poziomie. Dzięki tym wszystkim staraniom, CCC w ostatnim kwartale to najbardziej rentowny biznes w Grupie – powiedział wiceprezes Grupy CCC ds. rozwoju, klienta i digital Karol Półtorak.
Spółka podała też, że szyld HalfPrice w minionym kwartale zadebiutował na 9. rynku – w Łotwie, a jego sieć liczy łącznie 109 sklepów – utrzymując wysokie dynamiki sprzedaży (+26 proc. k/k). Przychody szyldu wzrosły o blisko 86 proc. r/r do 338 mln zł, przy powierzchni handlowej większej o 49 proc. r/r. Poprawa konwersji i wyższa średnia wartość paragonu, pozwoliły natomiast na konsekwentne kontynuowanie wzrostów sprzedaży like-for-like (31 proc. r/r). Koszty w HalfPrice rosną dużo wolniej od dynamiki przychodów, dzięki czemu wskaźnik kosztów w II kwartale 2023 r. był o 7,8 pkt proc. niższy r/r. Szyld uzyskał dodatni wynik EBITDA na poziomie 6,2 mln zł.
– W pierwszym półroczu 2023 HalfPrice szczególnie pokazuje jak ważnym jest elementem modelu biznesowego Grupy CCC. Unikatowy w skali światowej ekosystem łączący kanały full-price i off-price, mocno przyczynia się do redukcji nadmiernego zatowarowania w Grupie Modivo. Wpływa to oczywiście częściowo na marżę brutto, jakkolwiek jest też procesem przejściowym – powiedział dyrektor zarządzający ds. finansów w Grupie CCC Łukasz Stelmach.
Spółka poinformowała również, że Grupa Modivo wypracowała w II kwartale sprzedaż większą o 39%, co przełożyło się pozytywnie na przychody Grupy Modivo, które wzrosły o 4 proc. r/r do 1 mld zł i w ubiegłym kwartale Grupa Modivo obniżyła zapas o 253 mln zł kw/kw. Grupa Modivo realizowała kluczowy etap migracji na nową platformę e-commerce i dziś infrastruktura ta wykorzystywana jest na 14 z 18 rynków, na których obecna jest spółka, w tym w Polsce. Wspierany rozwojem marketplace segment Modivo zyskuje coraz większe znaczenie w Grupie Modivo. Na wyniki Grupy Modivo w minionym okresie znaczący wpływ miało także wymagające otoczenie konkurencyjne.
– Siła konsumenta, choć wciąż pozostaje na niskim poziomie, sukcesywnie się odbudowuje. Dlatego intensyfikujemy nasze działania, aby jak najlepiej wykorzystać moment, kiedy klienci będą chętniej kupować i szukać jakościowych produktów. Zmigrowaliśmy już 84% naszego biznesu na nową platformę. Dzięki transformacji zyskaliśmy możliwość jej dalszej efektywnej rozbudowy o nowe funkcjonalności i udogodnienia dla naszych klientów – to wszystko w ramach własnych zasobów. Daje to nam perspektywę wyższej sprzedaży, pozyskiwanej niższym nakładem, a przez to bardziej rentownej – powiedział prezes Grupy Modivo Marcin Czyczerski.
– Z sukcesem redukujemy zapas, który jest dziś wyzwaniem całej branży multibrand e-commerce. Tylko w tym kwartale uwolniliśmy z niego 253 mln zł. Do końca roku chcemy obniżyć zapas do poziomu poniżej 1 mld zł. To pozwoli nam znacząco wesprzeć proces powrotu na ścieżkę rentownego wzrostu – dodał.
Spółka podkreśliła, że w II 2023 r. Grupa Modivo pracowała nad obniżeniem inwestycji w kapitał obrotowy. Maksymalizacja odsprzedaży produktów letnich w trakcie wyprzedaży, optymalizacja procesu przyjęcia towarów do magazynu oraz kalendarza handlowego, a także zmiana procesu zakupowego i struktury zamówień (pre order vs. open to buy), czy alokacja oparta na AI, to tylko kilka z wielu wdrożonych w tym celu narzędzi. Grupa Modivo aktywnie korzysta również z synergii, które daje ekosystem Grupy CCC – m.in. transferów towarowych do off-price. Do końca roku planowane jest także wdrożenie grupowego OMS (zintegrowany zapas) z CCC.
Grupa CCC jest liderem polskiego rynku sprzedaży detalicznej obuwia i jednym z największych jego producentów w Polsce. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2004 roku. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 9 123,2 mln zł w roku obrotowym 2022 r.