Wyniki Answear: Rośnie skala, ale spada rentowność
W II kwartale 2025 roku Answear.com powrócił na ścieżkę rentownego wzrostu po okresie intensywnych inwestycji. Spółka wypracowała 20,3 mln zł EBITDA wobec straty przekraczającej 10 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przychody wzrosły o 16 proc. r/r do 399,3 mln zł. Marża na sprzedaży poprawiła się o 2,7 pkt proc. r/r, a zysk netto wyniósł 2,8 mln zł wobec 17,6 mln zł straty rok wcześniej.
W całym I półroczu 2025 roku EBITDA wyniosła 30,2 mln zł, przy przychodach sięgających 751,9 mln zł, co oznacza wzrost o 19 proc. r/r. Zysk netto osiągnął 6,5 mln zł. Zarząd spółki podkreśla, że poprawa wyników to efekt skutecznej kontroli kosztów i wyższej efektywności operacyjnej.
– Wróciliśmy na rentowną ścieżkę wzrostu. (…) Oznacza to, że dalej rośniemy w tempie dwucyfrowym, solidnym, jeśli chodzi o wzrost przychodów ze sprzedaży, ale najważniejsze jest to, że zgodnie z zapowiedziami z początku roku rośniemy w sposób rentowny – powiedział w trakcie webinaru inwestorskiego StockWatch.pl Krzysztof Bajołek, prezes zarządu.
– W samym drugim kwartale tego roku EBITDA ponad 20 milionów złotych, spółka w drugim kwartale, jak i w całym półroczu jest też rentowna na poziomie zysku netto – dodał Jacek Dziadusz, wiceprezes ds. finansowych.
Answear: Strategia premiumizacji przynosi efekty
Transformacja do segmentu premium to dziś fundament strategii Answear. Wysoka jakość oferty, ograniczenie marek z dolnego segmentu i inwestycje w doświadczenie klienta zaczęły się przekładać na poprawę wskaźników operacyjnych, takich jak liczba aktywnych klientów czy średnia wartość zamówienia.
– Wartość średniego zamówienia (…) w ostatnim półroczu wyniosła 385 zł, wobec 378 zł w całym ubiegłym roku. (…) Wydaje się, że całym roku gdzieś podejdziemy pod 400 zł – podkreślił prezes Bajołek.
– Rośnie czwarty kwartał z rzędu wskaźnik powracalności klientów – dodał, wskazując na pozytywny efekt zmiany strategii produktowej.
Polska liderem wzrostu, mocne także rynki zagraniczne
Największym zaskoczeniem był spektakularny wzrost przychodów w Polsce – aż 42 proc. w pierwszym półroczu i 38 proc. w samym drugim kwartale. Duże znaczenie miała tu intensyfikacja działań marketingowych i nadrobienie wcześniejszych zaległości.
– Ostatnio te zaległości po prostu nadrabiamy, więc stąd te wzrosty. Dodatkowo wiadomo, że Polska jest dla nas takim, można powiedzieć, poligonem doświadczalnym – powiedział Krzysztof Bajołek.
– Gdyby liczyć tą dynamikę w cenach stałych, wzrost byłby rzędu 24 proc. – wskazał, komentując sprzedaż na rynkach poza UE, zwłaszcza w Ukrainie.
Efektywny marketing i nowe kampanie
Answear pokazał, że można prowadzić skuteczne kampanie marketingowe przy niższych kosztach. W pierwszym półroczu wskaźnik kosztów marketingu do sprzedaży spadł z 23 proc. do 19,8 proc., a w drugim kwartale z 26 proc. do 20 proc. mimo kontynuacji intensywnych działań w internecie i powrotu do telewizji.
– Nie przestaliśmy działać w tym marketingu, dalej działamy, jesteśmy skuteczni, natomiast te koszty udaje nam się optymalizować – zaznaczył Bajołek.
– Spontaniczna świadomość marki wzrosła z 15 proc. do 17 proc., a biorąc tylko sam segment premium z 19 proc. do 21 proc. – opisał efekty ostatniej kampanii.
PRM zyskuje, Concept Store nadal w fazie inwestycyjnej
Marka PRM zanotowała wzrost przychodów o 47 proc. w półroczu i 40 proc. w samym drugim kwartale. EBIT wyniósł 2,6 mln zł. Mimo że Concept Store nadal nie osiąga progu rentowności, to jego zadania marketingowe są realizowane zgodnie z założeniami.
– Marka PRM rozwija się dobrze, przychody na tej marce w ostatnim półroczu, na tej marce w całym biznesie przejętym od firmy FTG, przychody wzrosły o 47 proc., w samym drugim kwartale o 40 proc. i co najważniejsze, ten biznes już nie przynosi strat – powiedział prezes o marce PRM.
– Główne ich zadanie to realizacja celów marketingowych, budowa świadomości marki, realizacja wspólnych działań z naszymi partnerami biznesowymi – mówił o Concept Store.
Plany i perspektywy: Mniej rynków, więcej rentowności
W najbliższym czasie Answear nie planuje ekspansji geograficznej. Priorytetem ma być dalsze zwiększanie rentowności i budowa przewagi konkurencyjnej przez wyróżniającą się ofertę i rozwój własnych marek.
– Na tą chwilę ekspansję zagraniczną odkładamy na późniejszy czas – zapowiedział Krzysztof Bajołek.
Answear.com to założony w 2011 roku e-commerce zajmujący się sprzedażą markowej odzieży, obuwia oraz akcesoriów. Sprzedaż jest zdywersyfikowana geograficznie, a żaden z rynków nie stanowi więcej niż 30% udziału w całkowitych przychodach spółki. Spółka jest notowana na rynku głównym GPW od 2021 r.