O sytuacji w branży wydawnictw prasowych od dłuższego czasu mówi się w kontekście spadających zysków. Obraz rynku dobrze pokazują wyniki największego giełdowego gracza za IV kwartał zeszłego roku.
Agora zanotowała w minionym kwartale 309,6 mln zł przychodów. Wynik jest nieznacznie lepszy od konsensusu PAP, ale jednocześnie o blisko 8 proc. gorszy od rezultatu z analogicznego okresu 2011 roku. Wynik EBIT to strata w wysokości -3,1 mln zł, natomiast netto -0,1 mln zł. Oba wyniki są lepsze niż zakładał to konsensus PAP (odpowiednio -4,2 mln zł i -4,1 mln zł), ale też znacznie słabsze niż rezultaty wypracowane w IV kwartale 2011 r. Wówczas Agora zarobiła na czysto 8,9 mln zł, a EBIT wyniósł 7,4 mln zł. >> Wszystkie komunikaty spółki znajdziesz tutaj.
Według szacunków grupy w całym 2012 roku przychody wyniosły 1,138 mld zł, czyli o blisko 8 proc. mniej niż w 2011 roku. Na niższy wynik wpłynął blisko 10-proc. spadek w segmencie usług reklamowych oraz 20-proc. spadek sprzedaży w segmencie wydawnictw, głównie za sprawą mniejszych przychodów ze sprzedaży Gazety Wyborczej oraz wydawnictw w ramach pionu Projekty Specjalne. Regres zanotowały również wpływy ze sprzedaży biletów do kin o 8,4 proc., co w głównej mierze jest pokłosiem mniejszej frekwencji podczas mistrzostw piłkarskich EURO 2012. Wzrost o 13,5 proc. zanotował segment sprzedaży usług poligraficznych dla klientów zewnętrznych.
Mniejsze zyski z reklam w ubiegłym kwartale to nie przypadek. Spółka oszacowała, że w IV kwartale wartość wydatków reklamowych ogółem wyniosła 2,1 mld zł, co jest o 5 proc. mniejszą sumą niż w analogicznym okresie 2011 roku.
– W tym czasie reklamodawcy ograniczyli swoje wydatki we wszystkich mediach za wyjątkiem internetu, kina i radia. Największe spadki można zaobserwować było w dziennikach, w których reklamodawcy ograniczyli budżety reklamowe o ponad 22 proc., natomiast w magazynach wydatki reklamowe zostały zmniejszone o prawie 13 proc. Kolejnym segmentem rynku reklamy, w którym znacząco (o prawie 6 proc.) ograniczyli swoje wydatki, w czwartym kwartale 2012 r., była telewizja. – czytamy w raporcie spółki.
Według szacunków spółki bieżący rok na rynku reklamy będzie gorszy i wydatki na ten cel skurczą się ogółem o 5-8 proc. Szanse na lepsze wyniki ma jedynie segment internetu i kina. Najgorsze perspektywy ma segment wydatków na reklamy w dziennikach, który może się skurczyć o 22-25 proc. Wpływy z czasopism mogą zmaleć o 13-16 proc., a z telewizji o 7-10 proc.
Na wynikach za IV kwartał odbiły się zdarzenia jednorazowe oraz koszty zwolnień grupowych w Agorze Poligrafii. Na ten cel spółka wydała 17,6 mln zł. Agora szacuje, że oszczędności z tego tytułu mogą wynieść w skali całego roku blisko 18 mln zł.
Głównym celem medialnej grupy na 2013 rok jest przyspieszenie cyfrowej transformacji. Agora zamierza postawić na sprzedaż tytułów w formie cyfrowej oraz rozwinąć internetową księgarnię oferującą e-booki i audiobooki.
W piątek kurs Agory pozostaje od początku sesji pod kreską. Przecena sięga 1,5 proc., a jeden walor jest wyceniany na 8,60 zł. Od początku roku akcje medialnej grupy pozostają w trendzie spadkowym. Jeszcze na początku stycznia jeden walor był wyceniany na nieco ponad 10 zł.
>> Zobacz także aktualną analizę fundamentalną i wskaźnikową spółki. >> Wszystkie najważniejsze informacje na temat Agory znajdziesz na stronie spółki w serwisie StockWatch.pl