Problemy finansowe i widmo upadłości zmusiły władze Alma Market do wystąpienia o otwarcie postępowania sanacyjnego. Przed zmianą ustawy Prawo restrukturyzacyjne procedura ta odpowiadała upadłości z możliwością zawarcia układu.
Zarząd tłumaczy, że ucieczka pod parasol przepisów restrukturyzacyjnych jest podyktowana ochrona interesów spółki oraz akcjonariuszy.
Równolegle Alma skorygowała jednostkowe prognozy finansowe na 2016 r. opublikowane w marcu. Zamiast wcześniej planowanych 900 mln zł na poziomie przychodów aktualne szacunki mówią o 660 mln zł. Zarząd odwołał prognozę zysku netto, którego wysokość będzie uzależniona od przebiegu procesu sanacji. Wcześniej było mowa o 7 mln zł. Korekta zakłada, że w spółce zostaną wprowadzone znaczne zmiany w jej funkcjonowaniu i nie powstaną oraz nie ujawnią się okoliczności negatywne.
– W szczególności mogłoby to dotyczyć takich okoliczności jak :
- brak możliwości realizacji pełnych dostaw do obiektów handlowych ze względu na powstałe opóźnienia w płatnościach w wyniku obniżenia się wielkości sprzedaży i realizowanego w związku z tym zysku, a w konsekwencji powstałych opóźnień w płatnościach zobowiązań,
- koszty zamknięcia znacznej ilości nierentownych sklepów,
- sprzedaż aktywów spółki po cenie niższej niż ich wartość godziwa. – czytamy w raporcie Alma Market.

(Fot. DP/stockwatch.pl)
O trudnej sytuacji finansowej Almy głośno zrobiło się na początku sierpnia, gdy DM BOŚ, jedyne biuro maklerskie, które na przestrzeni ostatnich lat pokrywało analitycznie giełdową sieć delikatesów, wycofało się z wydawania rekomendacji. Powodem były trudne do przewidzenia efekty prowadzonej od kilku lat restrukturyzacji. Wcześniej klienci Almy skarżyli się, że w sklepach brakuje wielu produktów markowych. Po sieci krążyły też zdjęcia pustych półek lub półek z szeroko rozstawionym jednym rodzajem soków marki własnej, Food & Joy. >> Dołącz do dyskusji na forumowym wątku dedykowanym akcjom Almy
Kłopoty finansowe zmusiły Almę do wyprzedaży aktywów. Na pierwszy ogień poszły akcje Vistuli za ponad 17 mln zł i Krakchemii za 4,2 mln zł. Jeszcze wcześniej Alma Market poinformowała, że rozpoczyna przegląd opcji strategicznych we wszystkich obszarach działalności biznesowej i bierze pod uwagę wszystkie opcje, w tym poszukiwanie inwestora branżowego lub finansowego. Pierwsze półrocze grupa zakończyła na stratach. Na spadek wartości sprzedaży oraz wielkość wypracowanej marży w spółce Alma Market miały wpływ niższe obroty związane między innymi z ograniczaniem powierzchni sprzedaży a także wychodzeniem z nierentownych lokalizacji.
– Co prawda wyniki za 1H na poziomie jednostkowym nie były aż takie złe, jednakże sytuacja spółki i problemy z płynnością i dostawami, które przyspieszyły proces zamknięcia nierentownych placówek istotnie wpłynął na sytuację spółki. – komentuje Marcin Stebakow, analityk DM BPS.
W piątek akcje Almy tanieją o ponad 12 proc., ale wartość obrotów nie jest duża. Od początku roku kurs Almy stracił już blisko 50 proc. Natomiast trzyletnia stopa zwrotu pokazuje blisko 90 proc. przecenę.