
(Fot. spółka)
Z uwagi na ostatnie wzrosty na kursie Allegro (w środę na zamknięciu płacono 32,22 zł za akcję) analityk Haitong Banku obniżył zalecenie z kupuj do neutralnie. Księżopolski przypomina, że w ubiegłym roku Shopee rozpoczęła szeroko zakrojoną kampanię marketingową, która przyciągnęła uwagę konsumentów i pomogła zbudować udział w rynku. Według danych Gemius, w grudniu 2022 roku Shopee było trzecią największą platformą e-commerce w Polsce z liczbą użytkowników na poziomie 9,1 mln, wobec 19,4 mln na Allegro, 9,3 mln na Alliexpress i 8,4 mln na Amazon. Na koniec 2022 roku Shopee informowało, że współpracuje z ok. 60 tys. polskich sprzedawców, a większość GMV była generowana lokalnie.
– Mając minimalne dane na temat Shopee, ciężko jest oszacować potencjalny wpływ na Allegro. Widzimy jednak dwa rodzaje implikacji – bezpośrednie (przejęcie GMV/bazy klientów od Shopee) oraz pośrednie (złagodzenie presji konkurencyjnej i tym samym nastawienia inwestorów do Allegro). Według naszych obliczeń szacujemy GMV Shopee 2022 na ok. 1,6-2 mld zł. Nie zakładamy również, że 100 proc. GMV zostanie przejęte przez istniejące platformy e-commerce gdyż część procentowego GMV Shopee zostanie utracona na dobre – czytamy w raporcie przygotowanym przez Konrada Księżopolskiego, analityka Haitong Banku.
Według analityka zamknięcie Shopee może pozwolić Allegro na osiągnięcie ok. 0,5 mld/1,1 mld zł przyrostu GMV w 2023/2024 roku (ok. 1/3 hipotetycznego GMV Shopee). Przed wejściem Shopee do Polski baza aktywnych użytkowników Allegro rosła o 1-1,6 mln rocznie; od 2021 roku spowolniła do ok. 0,5 mln. Według szacunków, Allegro może wrócić do ok. +0,8 mln rocznie. Wśród implikacji pośrednich ekspert widzi potencjalne złagodzenie przede wszystkim w walce konkurencyjnej wśród platform e-commerce w Polsce. Shopee było w ostatnim czasie najbardziej agresywnym graczem i w pewnym stopniu dezorganizatorem rynku. Pośrednie implikacje będą zależały od reakcji istniejących graczy na rynku po zamknięciu Shopee. Podstawowym pytaniem jest, czy Amazon chce walczyć bardziej agresywnie o swój udział w rynku w Polsce.
Według szacunków analityka, Allegro jest obecnie notowane ze wskaźnikiem 23E EV/EBITDA 16,1x, który jest o ok. 30 proc. wyższy od mediany globalnego e-commerce, którą wykorzystuje ekspert w modelu wyceny.
– Allegro wyceniane jest ok. 25 proc. wyżej niż Amazon, 93 proc. wyżej niż Alibaba, ale ok. 19 proc. niżej niż Zalando i 50 proc. niżej od MercadoLibre. Nawet biorąc pod uwagę oczekiwaną odbudowę dynamiki EBITDA (turnaround) w Allegro, obecna wycena nie jest zbyt atrakcyjna, biorąc pod uwagę wciąż istniejące ryzyka rynkowe, takie jak (1) potencjalne pogorszenie się nastrojów konsumenckich oraz (2) dalsza restrukturyzacja Mall. Tym samym obniżamy naszą rekomendację do neutralnie – czytamy w raporcie.
Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w 2020 r.
Rekomendacja dla akcji Allegro powstała 18 stycznia 2023 r. Autorem rekomendacji jest Konrad Księżopolski, analityk Haitong Banku. Wymagany przepisami prawa disclaimer do rekomendacji jest TUTAJ