
(Fot. spółka)
Answear miał 17,5 mln zł straty netto, 15 mln zł straty EBIT w II kw. 2024 r. Strata operacyjna wyniosła 15,19 mln zł wobec 12,47 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 343,42 mln zł w II kw. 2024 r. wobec 285,27 mln zł rok wcześniej.
– Raportowane dane za 2Q24 oceniamy negatywnie. Ze względu na zapowiedź większych wydatków marketingowych i słabszego konsumenta słabe dane były oczekiwane, jednak wyniki 2Q24 są dużo gorsze niż rynkowe oczekiwania. Marża brutto spada rok do roku o 3 p.p. do 40,9 proc. Zwraca uwagę KON +95,7 mln zł w 2Q24. To o 73 mln zł więcej niż przed rokiem. Pomimo spadku długu netto do 279 mln zł (124 mln zł wg MSF17) vs 300 mln zł (142 mln zł wg MSF17) w poprzednim kwartale, ze względu na pogorszenie EBITDA współczynnik Dług netto/Ebitda L12m rośnie do 15,2x (29,0x wg MSF17) – skomentował wyniki Dariusz Dadej, analityk Noble Securities.
W całym I półroczu 2024 r. spółka miała 21,85 mln zł jednostkowej straty netto wobec 15,04 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 631,93 mln zł w porównaniu z 556,41 mln zł rok wcześniej. Strata EBITDA sięgnęła 6,82 mln zł wobec 31,33 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
– Pierwsze półrocze 2024 r. traktujemy jako typowy okres inwestycji w przyszłość. Oprócz wysokich wydatków na kampanię marketingową naszą rentowność obniżyły wydatki związane z uruchomieniem concept store, koszty rozwoju nowej marki PRM, oraz niekorzystne tendencje na rynku walutowym (umocnienie złotego wobec innych walut regionu i osłabienie hrywny). Warto dodać, że sam Answear.com wygenerował dodatnią EBITDA na poziomie 3,3 mln zł – skomentował wiceprezes ds. finansowych Jacek Dziaduś, cytowany w komunikacie poświęconym wynikom.
Answear.com w I półroczu 2024 r. przeznaczył rekordowe 141 mln zł na wydatki marketingowe – jest to kwota o 53 proc. większa niż rok wcześniej. Zwiększenie budżetu marketingowego miało na celu rozwój sprzedaży w nowej marce PRM oraz realizację kampanii wizerunkowej „Ubierz w życie to co cenne” emitowanej na 11 europejskich rynkach, promującą Answear w segmencie premium. Jak wskazała spółka, „kampania okazała się dużym sukcesem” i według raportów badawczych istotnie wzmocniła rozpoznawalność, a także siłę marki wśród grupy docelowej.
– Za nami wymagające półrocze, w którym nadal odczuwaliśmy obniżony sentyment zakupowy wśród klientów w całej Europie, oprócz tego aprecjacja złotego istotnie wpłynęła na zmniejszenie naszych przychodów i marży. Mimo to wciąż pozostajemy jednym z najszybciej rosnących fashion e-commerce w Europie. Mocno inwestujemy w repozycjonowanie Answear.com do segmentu premium. W I półroczu przeznaczyliśmy rekordową kwotę na marketing, w tym na szerokozasięgową kampanię wizerunkową w TV. Głęboko wierzymy, że ta strategia nam się opłaci i zobaczymy jej owoce już w II półroczu bieżącego roku, a także w okresach przyszłych – powiedział prezes Krzysztof Bajołek.
Answear.com to założony w 2011 roku e-commerce zajmujący się sprzedażą markowej odzieży, obuwia oraz akcesoriów. Sprzedaż jest zdywersyfikowana geograficznie, a żaden z rynków nie stanowi więcej niż 30% udziału w całkowitych przychodach spółki. Spółka jest notowana na rynku głównym GPW od 2021 r.