
BM mBanku zaleca sprzedaż akcji Allegro z ceną docelową 54 zł (Fot. spółka)
Zdaniem analityka BM mBanku, po wzroście notowań od debiutu o blisko 60 proc., Allegro.pl jest drogie. Obecnie spółka notowana jest na EV/EBITDA’22=29,6x oraz P/E’22=51,8x. To dużo wyższe wskaźniki niż zagranicznych konkurentów.
– Wysokie premie do hegemonów światowego e-commerce, czyli Amazona i Alibaby są nieuzasadnione z/w na (1) niższy poziom wzrostu EBITDA Allegro oraz (2) niskie bariery wejścia na rynek, co jest typowe dla „light-asset” 3P marketplace, którym Allegro jest obecnie. Dodatkowo, (3) zaawansowanie logistyczne, (4) bogate systemy lojalnościowe i (5) międzynarodowa obecność czynią konkurentów Allegro bardziej atrakcyjnymi typami inwestycyjnymi – czytamy w raporcie przygotowanym przez Pawła Szpigiela.
Analityk zainicjował pokrycie analityczne Allegro z wyceną 54 zł za akcję i rekomendacją sprzedaj. Kluczowym elementem ryzyka dla Allegro jest konkurencja. W scenariuszu bazowym ekspert zakłada wejście Amazona do Polski do końca przyszłego roku. Odpowiedzią Allegro będzie lojalizacja bazy kupujących poprzez program SMART!, co spowoduje spadek marży EBITDA (z 51,6 proc. w 2019 r. do 40 proc. w 2023 r.) i szerokie inwestycje we własną logistykę. To główna różnica postrzegania spółki vs. konsensus rynkowy.
– Ponad 40-procentowy udział Allegro w rynku czyni platformę dobrym typem inwestycyjnym do monetyzacji wzrostu polskiego rynku e-commerce, który cechuje się wyraźnie niższymi wskaźnikami penetracji vs. zagranica (Polska 8 proc. w 2019 r. vs. USA 15 proc., UK 18 proc., Chiny 27 proc.). Spodziewamy się, że CAGR 19-23 polskiego e-commerce wyniesie 22,9 proc. – argumentuje Szpigiel.
Amazon posiada 9 centrum logistycznych w Polsce i jest prawie gotowe do obsługi rynku. Pomimo wyższych take rate Amazona vs. Allegro, jego value proposition dla kupujących (Amazon Prime, wachlarz produktów, dostawa tego samego/ następnego dnia), jak i sprzedawców (usługi fulfillment, dostęp do rynków globalnych) jest bogaty i spotka się z dużym popytem.
– W celu obrony udziału w rynku przed Amazon, Allegro będzie zmuszone do zaproponowania większego wachlarza opcji bezpłatnej dostawy, co spowoduje wzrost kosztów logistyki (zakładamy dofinansowanie SMART! na poziomie 2,5 proc. GMV w 2024 r. vs. 1,2 proc. w 2019 r.) oraz wzmożoną aktywność w sieci (także poprzez większe zakupy ruchu) – czytamy w raporcie.
InPost jest ważnym kontrahentem Allegro i jest obecnie w trakcie sprzedaży. Allegro ma prawo pierwokupu. Rezygnując z zakupu InPostu Allegro poniesie ryzyko zmiany warunków handlowych przez nowego właściciela. Lepszą sytuacją dla Allegro byłby zdaniem analityka zakup znacznego pakietu i sprzedaż pozostałej części w IPO, co budzi ryzyko wydatków w przyszłości.
Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy osiągnęła wartość 28,4 mld zł (7,1 mld USD) w okresie 12 miesięcy zakończonym 30 czerwca 2020 r. Spółka jest notowana na GPW od października 2020 r.
Rekomendacja dla Allegro powstała 18 listopada 2020 r. Autorem rekomendacji jest Paweł Szpigiel, analityk BM mBanku. Raport ze skrótem rekomendacji jest do pobrania TUTAJ