
Fot. Mercator Medical
Grupa Mercator Medical opublikowała wstępne, szacunkowe dane finansowe za okres październik-grudzień 2022 roku. Wynika z nich, że wciąż widoczna nadpodaż na rynku rękawic jednorazowych nie tylko wpłynęła na spadek skonsolidowanych przychodów o 20 proc. wobec poprzedniego kwartału i o 60 proc. rok do roku (do 110,8 mln zł), ale również wyraźnie obniżyła kwartalne wyniki finansowe. Według wstępnych szacunków, Grupa Mercator Medical zanotowała w czwartym kwartale 2022 roku prawie 36 mln zł straty na poziomie EBITDA oraz ponad 49 mln zł straty netto wobec dodatnich rezultatów na tych poziomach przed rokiem i w poprzednim kwartale.
– Dekoniunktura na rynku rękawic jednorazowych niestety wydłuża się, a w czwartym kwartale, w przeciwieństwie do trzeciego, nie odnotowaliśmy pozytywnych zdarzeń jednorazowych na działalności operacyjnej, nie zanotowaliśmy również pozytywnego salda działalności finansowej. Jednocześnie sytuacja rynkowa była jeszcze bardziej wymagająca. Cierpliwie czekamy na stabilizację globalnego rynku rękawic i ustalenie nowej równowagi popytowo-podażowej, dzięki której producenci i dystrybutorzy tego asortymentu będą mogli generować satysfakcjonujące marże – komentuje Monika Żyznowska, wiceprezes zarządu Mercator Medical.
Grupa Mercator Medical posiadała szacunkowo na koniec grudnia 2022 roku 413,8 mln zł gotówki netto i innych aktywów finansowych.
Dodatkowo spółka prowadzi obecnie testy na utratę wartości aktywów, w związku ze zmianami w otoczeniu biznesowym. Finalne wyniki finansowe czwartego kwartału znajdą się w raporcie okresowym za rok 2022, którego publikacja zaplanowana jest na 28 kwietnia br.
Grupa Mercator Medical podaje, że jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Należy do niej zakład produkcyjny w Tajlandii. Grupa działa globalnie w ponad 50 krajach. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW.