Empik Media & Fashion ma przedwstępną umowę z funduszem Bridgepoint na sprzedaż spółek z Grupy Smyk. Wartość transakcji wynosi 1,06 mld zł, a sama cena nabycia to 634,8 mln zł. Pozostała część to zobowiązanie do dokonania przez Smyk spłaty finansowania wewnątrzgrupowego, spłaty zadłużenia finansowego wobec podmiotów zewnętrznych oraz zabezpieczenia lub re-gwarancji akredytyw wystawionych na zlecenie Smyka.
Podpisanie umowy uzależnione jest od uzyskania zgód organów antymonopolowych, co powinno nastąpić do 31 maja oraz uzgodnienia z podmiotami finansującymi mechanizmu dokonania spłaty zadłużenia finansowego spółki i zwolnienia odpowiednich zabezpieczeń ustanowionych w związku z tym finansowanie.
– Informacja neutralna, gdyż oczekiwana. Różnicą jest cena, gdyż wcześniej mówiło się o kwocie 800 mln zł za aktywa zawiązane z Grupą Smyk. Sprzedaż zawiązana jest z koniecznością uregulowania przez EMF zobowiązań finansowych, których gro zapada w 2017. – ocenia Marcin Stebakow, analityk DM BPS.
Dług netto Grupy EM&F na koniec września 2015 r. wynosił 959 mln zł, co oznacza wzrost w stosunku do końca 2014 r. o 229 mln zł. Jak podaje spółka, wzrost zadłużenia wynika głównie z sezonowości branży, w której działa Grupa EM&F. Po pierwszych trzech kwartałach 2015 r. skonsolidowane przychody EM&F stanowiły 1,983 mld zł i urosły r/r o 9 proc. Skorygowana EBITDA wzrosła o 11 proc. do 78 mln zł. Strata netto z działalności kontynuowanej wyniosła 80 mln zł wobec 56,6 mln zł na minusie rok wcześniej.>> Odwiedź forumowy wątek dedykowany akcjom Empik Media & Fashion
Smyk powstał w 1952 r. w Warszawie i obecnie prowadzi sieć 125 sklepów w Polsce i rozwija się w Rumunii, Rosji, na Ukrainie i w Niemczech. Smyk ma cztery formaty, obejmujące sklepy wielkopowierzchniowe (zlokalizowane w parkach handlowych), sklepy w dużych miastach, małe w średniej wielkości miastach i lokalnych centrach handlowych oraz outlety. W ostatnim czasie wprowadził nowy format tzw. shop-in-shop, dedykowany rynkom międzynarodowym, oferujący wyłącznie odzież dla dzieci. Około 12 proc. proc. przychodów Smyka generowana jest obecnie w kanale online. Prognozowana wartość przychodów ze sprzedaży Grupy Smyk w 2015 r. to 1,4 mld zł. Narastająco po pierwszych 9 miesiącach 2015 r. przychody wyniosły 875 mln zł i wzrosły o 8 proc. r/r. Skorygowana EBITDA Smyka wzrosła w tym czasie z 17 mln zł do 38 mln zł.
Nabywcą Smyka jest Bridgepoint Europe V, europejski fundusz typu middle market buyout o wartości 4 mld euro. Finansowanie bankowe dla tej transakcji zostało zapewnione przez Pekao. Niewielki, mniejszościowy udział też obejmie fundusz Cornerstone Partners, działający w Polsce.
W poniedziałek kurs akcji Empik Media & Fashion ma problem by się otworzyć, a TKO pokazuje nawet 24-proc. wzrost. W długim terminie notowania spółki zmagają się z przeceną. W skali ostatnich trzech lat straciły ponad 80 proc.