qzfqvxnt
Advertisement
PARTNER SERWISU
yucxpchn

Eurocash miał 87 mln zł straty netto, 139 mln zł zysku EBITDA w I kw. 2024 r.

Omawiane walory:

Eurocash odnotował 86,8 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 51,64 mln zł straty rok wcześniej.

Eurocash

Fot. spółka

Strata operacyjna wyniosła 21,01 mln zł wobec 14,16 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 139,1 mln zł wobec 165,5 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 7624,8 mln zł w I kw. 2024 r. wobec 7588,4 mln zł rok wcześniej.

– Pierwszy kwartał roku jest dla handlu detalicznego zazwyczaj najsłabszy. Negatywnie na wyniki wpłynęło podniesienie wysokości płacy minimalnej, co odbija się nie tylko na Grupie, ale też na kondycji naszych klientów. Wyniki tego kwartału są także obciążone przez koszty wdrożenia programu oszczędności, który jednak już przynosi wymierne rezultaty. W skali całego roku planujemy dalszą poprawę efektywności, co będzie miało odzwierciedlenie w naszych udziałach w rynku – skomentował prezes Paweł Surówka, cytowany w komunikacie.

Grupa wdrożyła program poprawy efektywności, który w skali całego roku ma zrównoważyć efekt wzrostu płacy minimalnej. Jest on związany z integracją spółek hurtowych i uproszczeniem struktury organizacyjnej. Jednorazowe koszty restrukturyzacji wyniosły 11 mln zł, obciążając tym samym wynik I kwartału.

– Łączne oszczędności wynikające z realizacji planu zwiększenia efektywności kosztowej w całym roku powinny wynieść 211 mln zł, co w całości zniweluje wzrost kosztów wynikający ze wzrostu płacy minimalnej. Restrukturyzacja zatrudnienia, przeprowadzona w większości na przełomie 2023 i 2024 roku, obejmuje zarówno redukcję zatrudnienia jak i wzrost produktywności. Łącznie program restrukturyzacji zatrudnienia przyniesie w obecnym roku oszczędności na poziomie 108 mln zł. Kolejne 103 mln zł. to zakładany efekt pozostałych inicjatyw – wskazał prezes.

➡ #RacjonalneInwestowanie: jak inwestować, a nie uprawiać hazard? ➡ Sprawdź co radzą eksperci z różnych środowisk związanych z rynkiem!

W segmencie Hurt w I kw. br. sprzedaż zewnętrzna towarów wyniosła 5 524,4 mln zł i spadła o 1,5 proc. r/r. Spadek sprzedaży został zanotowany przez Cash&Carry oraz Eurocash Dystrybucja na poziomie odpowiednio: 5,4 proc. oraz 5 proc., podano w sprawozdaniu zarządu.

– EBITDA segmentu Hurt wyniosła w I kwartale 2024 r. 144 mln zł. EBITDA w porównaniu z 161 mln zł w 1 kwartale 2023 r. Dynamika sprzedaży LFL dla stałej liczby 174 hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry wyniosła -5 proc. w I kwartale 2024 r. – czytamy w sprawozdaniu.

Liczba sklepów sieci abc wyniosła 7198 na koniec I kwartału 2024 r. Jest to związane m.in. z rozpoczętym pod koniec 2022 r. procesem przeglądu sieci sklepów.

Pierwsze trzy miesiące 2024 r. to także połączenie Eurocash Dystrybucja i Eurocash Cash & Carry oraz poprawa egzekucji w ramach rozwijanej marki parasolowej Moje Sklepy, która obsługuje sieci ABC, Groszek i Euro Sklep, w ramach jednostki Eurocash Sieci Partnerskie. W pierwszym kwartale prawie 65 proc. sprzedaży segmentu hurtowego było realizowane właśnie przez ECSP.

– Obserwujemy stałe wzrosty liczby klientów aktywnie korzystających z EuroPlatformy, dodatkowo już ponad 80 proc. sklepów akceptuje promocje w aplikacji Moje Sklepy, którą sukcesywnie rozwijamy, dając właścicielom niezależnych sklepów dostęp do atrakcyjnych ofert – skomentował Surówka.

W segmencie Detal w I kw. br. sprzedaż zewnętrzna towarów realizowana przez wyniosła 1 915,6 mln zł i wzrosła o 4,7 proc. r/r.

– EBITDA segmentu Detal wyniosła w I kwartale 2024 r. 49,5 mln zł w porównaniu do 52,2 mln zł w I kw. 2023 r. Wzrost sprzedaży detalicznej realizowanej przez sklepy franczyzowe Delikatesy Centrum w ujęciu LFL wyniósł w I kwartale 2024 r. 15,7 proc., podczas gdy wszystkich sklepów pod szyldem Delikatesy Centrum wyniósł 5 proc. – czytamy dalej w sprawozdaniu.

Spółka przypomniała w komunikacie, że z początkiem roku Grupa opracowała nowy model sklepu Delikatesy Centrum, który ma na celu poprawę doświadczeń zakupowych konsumentów, lepsze dostosowanie w zakresie cen i asortymentu sklepu do potrzeb klientów, a także poprawienie efektywności wykorzystania przestrzeni.

– W nowym modelu działa już 10 sklepów, a do końca czerwca będzie ich 30. Transformacja Delikatesów Centrum zaczyna przynosić efekty, co widać po rosnących obrotach, które w pierwszym kwartale dla stałej bazy sklepów były o ponad 5 proc. lepsze niż w pierwszym kwartale 2023 roku, znacząco powyżej inflacji – podkreślono w informacji.

Liczba Małych Supermarketów na koniec I kwartału 2024 r. wyniosła 1 596, wliczając 889 sklepów franczyzowych oraz 707 sklepów własnych oraz spółek joint-venture. 1 446 spośród nich operowało pod szyldem Delikatesy Centrum.

W segmencie Projekty w I kw. br. sprzedaż towarów wyniosła 255,2 mln zł w porównaniu do 210,1 mln zł rok wcześniej. Jak podkreśla Eurocash, „dynamiczne zwiększenie zostało osiągnięte głównie dzięki wzrostowi sprzedaży Frisco S.A. oraz Duży Ben sp. z o.o.”.

EBITDA segmentu Projekty wyniosła w I kwartale 2024 r. -12,2 mln zł, co oznacza poprawę o 1,7 mln zł, podano też w sprawozdaniu.

W ujęciu jednostkowym strata netto w I kw. 2024 r. wyniosła 47,91 mln zł wobec 12,96 mln zł straty rok wcześniej.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksów mWIG40 i WIG30.

StockWatch.pl

StockWatch.pl wspiera inwestorów indywidualnych dostarczając m.in:

- analizy raportów finansowych i prospektów emisyjnych spółek przygotowywane przez zawodowych, niezależnych finansistów,

- moderowane forum użytkowników wolne od chamstwa i naganiania,

- aktualne i zweryfikowane przez pracownika dane finansowe spółek,

- narzędzia analizy fundamentalnej i technicznej.

>> Sprawdź z czego możesz korzystać za darmo i co oferujemy w Strefie Premium

Na podobny temat
  • Eurocash rozwija markę własną „Codzienny” i zapowiada wzrost udziału private label

    Grupa EUROCASH ogłosiła wprowadzenie nowej marki własnej "Codzienny", obejmującej artykuły pierwszej potrzeby. To element strategii, której celem jest zwiększenie udziału produktów private label w całkowitej sprzedaży z obecnych 5 proc.

  • Eurocash pogłębia stratę netto, ale poprawia rentowność EBITDA w II kwartale 2025

    Grupa EUROCASH zakończyła II kwartał 2025 r. stratą netto przypisaną akcjonariuszom jednostki dominującej w wysokości 13,5 mln zł, jednak poprawiła zysk EBITDA do 229,54 mln zł. Spółka odnotowała wzrost rentowności mimo spadku przychodów i kontynuowała działania optymalizacyjne.

  • 3 spółki z szansą na skokową poprawę zysku netto

    Trwa sezon wyników za II kwartał, a wraz z nim polowanie na spółki z ponadprzeciętnymi dynamikami. Na bazie prognoz analityków Noble Securities wytypowaliśmy trzy spółki, które w najbliższych tygodniach mogą popisać się skokową poprawą zysku netto.

  • Eurocash, Chorten i Netto tworzą wspólną spółkę, by wejść do europejskiej grupy zakupowej EMD

    Grupa EUROCASH, Grupa Chorten i Netto Polska zamierzają powołać spółkę joint venture, która umożliwi im przystąpienie do European Marketing Distribution (EMD) – największej europejskiej grupy zakupowej w branży FMCG. Warunkiem transakcji jest zgoda UOKiK. Współpraca ma zwiększyć siłę zakupową sieci i obniżyć koszty w łańcuchu dostaw.

  • Nowe rekomendacje dla Żabki i Eurocashu

    Najnowsze rekomendacje przyniosły zmiany w ocenie dwóch istotnych graczy z sektora handlu detalicznego. Grupa Żabka została objęta pozytywnym pokryciem przez Wood & Company, natomiast analitycy Oddo BHF skorygowali swoje nastawienie do EUROCASHu.




Współpraca
Biuro Maklerskie Alior Bank Bossa tradingview PayU Szukam-Inwestora.com Kampanie reklamowe - emisje akcji, obligacji, crowdfunding udziałowy Forex Kursy walut Akcje Giełda Waluty Kryptowaluty
Trading jest ryzykowny i możesz stracić część lub całość zainwestowanego kapitału. Treści publikowane w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Nie stanowią żadnego rodzaju porady finansowej ani rekomendacji inwestycyjnej. Portal StockWatch.pl nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie lektury zawartych w nim treści.
peek-a-boo
×

FOSA – nowa usługa analityczna poświęcona zagranicznym spółkom w StockWatch.pl

Sprawdź
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat