
Fot. fb/Ferro
– Jesienią siadamy nad strategią, na przełomie roku będziemy znać efekty tych prac. W I kwartale roku przyszłego będziemy je sygnalizować – powiedział Gątkiewicz podczas wideokonferencji.
Bieżącą sytuację rynkową przedstawił jako dobrą.
– Jesteśmy dobrze albo nawet bardzo dobrze przygotowani. II kwartał jak na razie przebiega zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Trendy popytowe się utrzymują – powiedział.
Poinformował, że w świetle rosnących cen surowców spółka na bieżąco podejmuje decyzje o podwyżkach produktów i nie widzi zagrożeń w tym obszarze.
Grupa Ferro osiągnęła w I kw. 2021 r. 163,3 mln zł skonsolidowanych przychodów, co oznacza wzrost o 31 proc. r/r. EBITDA zwiększyła się w tym czasie o 20 proc. r/r do 26,2 mln zł, a zysk netto wzrósł o 8 proc. r/r do 17,8 mln zł. Był to kolejny najlepszy I kwartał w historii grupy pod względem sprzedaży i wyników finansowych. Nie uwzględniając wpływu konsolidacji spółek Termet i Tester w I kw. 2021 przychody Grupy w dotychczasowych segmentach operacyjnych wzrosły r/r o 17 proc. do poziomu 145,5 mln zł.
W pierwszych trzech miesiącach 2021 r. grupa osiągnęła dwucyfrowe dynamiki sprzedaży zarówno na kluczowych rynkach zagranicznych, jak i na rynku polskim. W Polsce sprzedaż wzrosła o blisko 40 proc. r/r do 67 mln zł. Sprzedaż zagraniczna odpowiadała w tym okresie za blisko 60 proc. przychodów grupy i wyniosła ponad 96 mln zł. Na bardzo wysoką dynamikę sprzedaży na rynku polskim oraz w konsekwencji przejściowe zmniejszenie udział eksportu w przychodach grupy ogółem wpływ miał nie tylko wzrost na krajowym rynku w dotychczasowym obszarze działalności (armatura instalacyjna i sanitarna), lecz także rozpoczęcie działalności w obszarze źródeł ciepła w wyniku przejęcia Termet i Tester.
Bardzo wysokie dynamiki wzrostu przychodów zanotowały w I kw. 2021 rynki węgierski i rumuński – odpowiednio 62 proc. i 31 proc. r/r. Najbardziej dojrzały spośród rynków zagranicznych, czyli Czechy, osiągnął wzrost przekraczający 15 proc. Na rynku słowackim sprzedaż w I kw. 2021 była niższa o 6 proc. r/r, ze względu na restrykcyjne obostrzenia obowiązujące na tym rynku w związku z pandemią. Sprzedaż w segmencie „pozostałe”, gdzie ujmowane są najmłodsze rynki, w tym np. kraje bałtyckie, wzrosła w pierwszych trzech miesiącach br. o 55 proc. r/r do ponad 14 mln zł.
Ferro to jeden z największych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej producentów i dystrybutorów techniki sanitarnej, instalacyjnej i grzewczej. Ferro jest notowane na rynku głównym warszawskiej giełdy od 2010 r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Ferro sięgnęły 519 mln zł w 2020 r.