Grudzień okazał się słabym miesiącem dla CCC. W tym okresie skonsolidowane przychody grupy wyniosły 222,7 mln zł i okazały się niższe o 1,8 proc. r/r. W ujęciu detalicznym przychody obniżyły się o 4,5 proc. do 212,4 mln zł. Narastająco po 12 miesiącach wartość sprzedaży sięgnęła 2,307 mld zł, co przełożyło się na wzrost o 14,8 proc. W detalu wzrost sięgnął 13,3 proc., a uzyskane przychody to 2,186 mld zł.
Analitycy Raiffeisen Brokers zwracają uwagę, że uzyskiwana przez CCC sprzedaż nie nadąża za wzrostem powierzchni handlowej. Jednym z powodów takiej sytuacji była niesprzyjająca pogoda.>> Zobacz raport z omówieniem wyników CCC za poprzedni kwartał
– Wartość sprzedaży grupy spadła pomimo wzrostu powierzchni sprzedaży o blisko 1/4, wobec czego sprzedaż porównywalna notuje solidną ujemną dynamikę. Częściowym powodem słabszej dynamiki sprzedaży za grudzień jest wysoka baza z grudnia 2014 r. gdy sprzedaż wzrosła o 42 proc. Drugim powodem słabej sprzedaży w grudniu jest ciepła aura, która nie zachęcała do nabycia obuwia zimowego. Sprzedaż detaliczna grupy miała słabszą dynamikę sprzedaży niż sprzedaż grupy, czyli w środowisku słabego popytu grupa mogła część kolekcji jesień-zima sprzedać odbiorcom hurtowym, na których realizuje niższą marżę. Spółka opublikuje raport roczny, czyli i wyniki za IV kwartał 24 lutego br. i do tego czasu notowania mogą być pod presją obaw o wynik, choć sentyment wobec spółki staje się nadspodziewanie negatywne powodując, iż CCC na 2016 r. jest wyceniane na 18,4x P/E. – ocenia Sobiesław Kozłowski, analityk Raiffeisen Brokers.
(Źródło: Raiffeisen Brokers)
W LPP grudzień przyniósł 19-proc. wzrost sprzedaży do 653 mln zł. Spadła natomiast marża brutto ze sprzedaży o 5 p.p. do 51 proc. Wartość przychodów w okresie styczeń-grudzień 2015 roku wyniosła 5,134 mld zł i wzrosła o 8 proc. r/r. Powierzchnia handlowa sklepów na koniec grudnia wyniosła ok. 843,4 tys. mkw. i była większa o około 17 proc. od powierzchni handlowej na koniec grudnia ubiegłego roku.
– Grudzień ma niejednoznaczną wymowę. Z jednej strony to tradycyjnie najlepszy miesiąc w roku pod względem przychodów, co potwierdza sprzedaż za grudzień 2015 r. To co ma lekko pozytywną wymowę, że dynamika sprzedaży była nieco powyżej dynamiki przyrostu powierzchni sprzedaży sygnalizując lepszą sprzedaż na powierzchni porównywalnej (LFL). To co jest nadal negatywne to wyraźnie słabsza r/r marża brutto ze sprzedaży, ale wymagające warunki pogodowe za grudzień mogą częściowo uzasadniać słabą marżę. – zaznacza analityk Raiffeisen Brokers.
(Źródło: Raiffeisen Brokers)
W ostatnich tygodniach akcje obu spółek nie należą do ulubieńców inwestorów. Miesięczna stopa zwrotu na walorach CCC to 11 proc. na minusie, a na LPP ponad 15 proc. straty. Natomiast w ostatnim półroczu spadki wyniosły odpowiednio 25 proc. i 17 proc.